Katt med förfrusna öron

Ugglan i mandarinlådan börjar bli lite tam. Men är än så länge bara trygg i lådan. Notera att kattens högra örsnibb sitter löst!.

I mitten på december när det var som kallast – runt 20 grader i ett par veckor och massor med snö – kom en liten katt till lagårn. Hon strök först omkring på logen innan min son fick tag på henne. Han körde en grävlastare och hon satt och tittade men såg inte när han hoppade av och så kunde han ta henne. Mager – bara skinna och ben. Och rädd så det skrek om det. Hon fick komma in i lagårn i värmen och vara med korna. Hon var så kall och frusen så hon lät korna slicka sig. Där hoppade hon sen omrking och åt maten som sattes fram åt henne när ingen såg. Jag bäddade med en gammal tröja i en mandarinlåda som hon fick ligga i. Men eftersom tiden gick blev hon mer och mer orädd. Hon lekte med kaninerna och jag satte ner lådan på golvet och då hoppade hon i. Då kunde jag gå omrking med henne i lådan och sen hålla henne intill kroppen.

Ja, jag vet att mina öron ser rumphuggna ut! Men det får gå ändå.


Jag har det skönt i min låda.Tur att jag fick bo här.


Örsnibbarna har ramlat av och har börjat att läka.

Efter ett tag märkte jag att öronen var hårda och svarta i kanterna. Till slut ramlade en örsnibb av och sen den andra. Det ena låg på bordet i datarummet till roboten som numera finns i lagården. Jag fotade fliken. Herregud – så makabert. Nu är det svanstippen som ser konstig ut. Det är stel och kanske den ramlar av den med vad det lider. Vi får se. Frågade veterinären om hon trodde att katten hade fantomsmärtor efter snibbarna. Men det trodde hon inte. Idag kan jag ta upp katten från golvet. Så tam har hon blivit. Men det har tagit tid. Eftersom hon såg ut som en uggla får hon heta det så länge. Förmodligen är hon född ute. Kanske en vildkatt och på sin höjd snart ett år. Skulle jag tro eftersom hon numera är lika lekfulll som en kattunge.

Genom åren har jag haft många katter. Till slut blev det två halvbröder kvar – Putte och Hjalmar. De blev båda 19 år. Jag tog hem veterinären och sövde ner Putte på kökssoffan 2006 och Hjalmar 2007. Sen var jag utan katt i två år. Himla skönt. Men tydligen var det någon som tyckte att gården skulle ha en katt igen och så kom den här invandrande. Svart fin hankatt kastrerad och klar. Han heter Augusti. En annan katt som höll på att frysa ihjäl var Tiger. Okastrerad hankatt som numera har det bra hos en granne i byn. Och Kurra vars matte dök upp och Tyras likaså. Och nu Ugglan. Hon gör inget väsen av sig. Hon bor i lagårn och har det bra. Men nu sitter hon på bordet i datarummet i fönstret och tittar upp mot gården. Så det dröjer nog inte länge innan hon kommer uppvandrandes och vill komma in i köket. Hon ska få hälsa på men hon får bo i lagårn. Där har hon det bra och tar säkert en och annan råtta. Hon får mat och kärlek och mjölk finns det i massor.

P.S. Svanstippen ramlade också av. D.S.

Foto: Helena Palena

1 2 3 4 5 6

…….

Detta inlägg publicerades i Djur och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Katt med förfrusna öron

  1. Bunny skriver:

    Men gos…

    Vilken tur att hon hittade dig! ♥

    Gilla

  2. Marta Stenson skriver:

    Instämmer! Goseligen vilken tur lilla kissen hade som kom till er.

    Gilla

  3. Antonia skriver:

    Katter är mysiga. Stackar liten. Men det är krut i henne. Läste nyligen en bok om en katt som blev en kall vinterdag inslängt i en biblioteksbrevlåda halvt ihjälfrusen. Personalen tog hand om den och blev världsberömd. Hon lämnade aldrig mer biblioteket heller blev deras maskot. Boken heter Bibliotekskatten Dewey skriven av Vicki Myron.
    Köpte boken som pocket. Väldig fin bok.
    Och du är också en fin människa. 🙂
    Hoppas bara att det inte var någon som slängde ut katten i kylan. Det finns så många onda typer numera, så att man blir rädd.

    Gilla

  4. Helena Palena skriver:

    Bunny och Marta: Ja, goseligen är just rätt ord. Jag ska snart gå och gosa lite med henne. Det är underbart med katter.

    Antonia: Vilken bra bok! Ugglan har varit inne i lagårn sen hon kom. Men snart går hon säkert ut när fåglarna kvittrar och solen skiner. Hon höll ju på att frysa ihjäl stackarn. Man kan verkligen undra varifrån hon kom. Så mycket snö som det var också. Om någon slängde ur henne ur bilen eller om den stack när dom skulle rasta, man vet ingenting. Men klart är att det finns dumma människor som inte kan hantera vare sig djur eller människor. Usch! Man blir verkligen mörkrädd.

    Gilla

  5. Antonia skriver:

    Hon kommer alltid ty sig till dig. 🙂

    Gilla

  6. Inger skriver:

    Hej Ylva Helena,
    härligt med folk som låter hjärtat tala. Jag funderar på om du är en sådan som har hårt skal och mjuk kärna? Jag gissar att mannen bakom Berghs Blogg är en sådan machotyp som ”slår ihjäl med ena handen och stryker en kind med den andra”. Minns inte vem jag citerar. Men på http://www.bergsblogg.se kan vi nu läsa en rejäl snyting mot vårt allas älsklingsföretag. Kanske ngt för dig att kolla?

    Gilla

  7. livsglimtar skriver:

    Så skönt att läsa om kärlek till djur till skillnad mot de myndigheter som är avlönade för att ta hand om djur, tänker på björnungarna som sköt ihjäl helt i onödan.
    Stor kram till dig och tack för att jag fick läsa om Ugglan och de andra fina katterna.

    Gilla

  8. Helena Palena skriver:

    Antonia: Yes! Och jag till henne.

    Inger: Telia! Usch! Ge mig Televerket tillbaka.

    Livsglimtar: Stackars björnungar som föddes i en stat av Sveriges kaliber. Så genombyrkartiserat så det finns inte ord. Tror det var mins fyra myndigheter inblandade i frågan. Och dom går ju hem klockan fem – nä, smiter nog halv fyra – och har ledigt på helgerna. Stackars små nallar! 😛

    Gilla

  9. Znogge skriver:

    Även en katt förtjänar en andra chans… Men det gäller att hitta rätt!

    Gilla

  10. Josef Boberg skriver:

    Hej HelEna,

    …och mitt grattis till katten som hittade Dig. Om hur Dina före detta katter har det på ”andra sidan” – finns det lite om HÄR.

    Gilla

  11. Pingback: Socker Muffen blir snurrig av alla klappar! | Helena Palena

  12. Pingback: Försvunnen höna och mygel på etikprövningsnämnden! | Helena Palena

  13. Pingback: Min lilla älskling! Happy Valentine! | Helena Palena

  14. Pingback: Elsa Knyt Blusen Knäpp Koftan Dra Upp Strumpan Beskow | Helena Palena

  15. Pingback: Det är till å ha det skönt! | Helena Palena

  16. sommar39354volvo skriver:

    DET ÄR TILL Å HA DET SKÖNT!
    Hej Helena! Katter är mycket intelligenta djur, de vet precis till vem de skall gå om det krisar till sig,
    för dem. De känner på sig, att här bor det en människa som är djurvän och här kan jag få hjälp i
    nödens stund. Jag undertecknad, har haft tre katter tills för ett par år sedan, som höll mig sällskap
    och som förgyllde mitt liv. Har också varit fodervärd åt en schäfertik i tre år från 1990-93 och det var
    också en mycket fin djurupplevelse, med lek i vår trädgård och med långa promenader med denna vackra tik, med namnet Rosita med stor självdisciplin och uppfostrad av djurvänner! Tack Helena
    för att du värnar om djuren, det är en mycket vacker mänsklig gärning! MVH RUNE.

    Gilla

  17. Pingback: Här ligger Muffen och gör sig söt! | Helena Palena

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.