Asexuell! Sparka inte på maskrosen! Ät den!

Maskros Igår plockade jag maskrosblad. Åt några stycken på direkten. Ska plocka lite idag med och torka. Sparka inte på maskrosen! Det är inget ogräs. Mycket bra för din mage. Ja, vi är ju däggdjur och har samma uppsättning i kistan allesammans. Maskrosen är bitter och driver galla. Stärker således ämnesomsättningen. Finaste drivmedel man kan tänka sig. Och alldeles gratis. Och invid knuten. Kan det bli bättre?

Många arter av maskrosen (Taraxacum) reproducerar sig asexuellt genom så kallad apomixis, där fröna produceras utan pollinering, och dom då genetiskt blir i princip identiska med moderplantan. Den klotrunda, luftiga bollen av flygfrukter är ömtålig för en svag beröring eller en vindpust. Stängeln är rörformig och mjölksaftrik. Bladen smakar beskt och har egendomligt formade, bakåtriktade flikar. Roten är kraftig och vertikal. Maskrosen är känd för sin seglivade natur och stora förmåga att skjuta rotskott till nya plantor.

Ska man äta roten ska den tas i juni ungefär. Sen blir den bittrare. Roten rostades förr till kaffesurrogat. Av blommorna kan man göra maskrosvin. Det var länge olagligt att göra vin på maskrosor eftersom det jämställdes med mäsk, men det är numera lagligt igen. Maskrosor ger varje år stora mängder honung. De är utmärkta biväxter med högsta betyg på nektar och pollen.

Ut och plocka och ät! Bladen kan du ha i salladen. Torka blad och rot så du kan dricka lite maskroste under vintern.

intressant svd svd svd svd db dn dn

…….

Detta inlägg publicerades i Växter och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Asexuell! Sparka inte på maskrosen! Ät den!

  1. mikael skriver:

    Är du så desperat att få läsare att du länkar till sidor som inte har något att göra med det inlägg du skapat? Riktigt dåligt!

    Gilla

  2. Helena Palena skriver:

    mikael: Du behöver ingen maskros. Du är redan för bitter. Vad jag länkar till eller inte ska väl du skita i. Allt jag länkar till har att göra med maskrosen. Allt är en tolkningsfråga. Desperat? Nej! Den 18 mars förra året hade jag 110 000 besökare – den 19 mars 307 518 och den 20 mars 45 000 besökare. Halleluja! 😛

    P.S. 119 har delat mitt suveräna inlägg om maskrosen by now på Facebook! D.S.

    Gilla

  3. stefan skriver:

    Måste fråga. Är det dessa länkar som är i ditt synfält mikael ”intressant svd svd svd svd db dn dn”
    Jag må va för trött för att uppfatta det själv..

    Gilla

  4. Helena Palena skriver:

    Stefan. Hur kan man orka hålla på och kolla vad andra bloggare länkar till? Fan, då måste man ha jävligt lite att göra.

    Gilla

  5. stefan skriver:

    Jag uppskattar länkar spontant för då är det liksom en spontan handling bara för man liksom var intresserad av något. Allt måste inte gå i spår (för sån som mig så blir jag nog lite störd när jag märker ifall jag bara är som ett tåg i sinnet. )
    Så jag fastna i detta och ägnat löjligt mycke tid åt vad då för länkar, även rannsakat mig själv då lite för även det då OMG ungefär.
    Håller med dig Helena.

    Gilla

  6. mikael skriver:

    Ja vilken stjärna du är.
    Jag sitter inte och kontrollerar bloggar, jag följer blogglänkar på tidningarna för att jag gillar att läsa vad bloggare har att säga om den artikeln jag just läst. Kommer jag då in på nåt som inte har ett skit med det att göra så blir jag lite besviken för då har jag klickat helt i onödan. Även om jag gillar maskros. Jag må vara bitter men jag är i alla fall inte i klimaktieriet.

    Gilla

  7. Helena Palena skriver:

    Stefan: Man ska vara lite utanför boxen! Det är mycket roligare då! 😛

    mikael: Tänk om det som sker händer av en anledning. Blogglänkar är harkar i universum. För övrigt får du vara lite hövlig om du ska skriva här. Det kan hända att dörren till min krog stängs för dig. Sen kan du irra vidare i natten till nästa hak. Ha´né som man säger i vissa delar av Norrland! 😛

    Gilla

  8. Maja Dacke skriver:

    Tänk, det är lagligt igen att göra maskrosvin! Sant? Jag trodde man måste göra det i lönndom. Har du något bra recept på det?

    En av mina mostrar var duktig på maskrosvin, men jag minns inte receptet. Massor av socker i vatten kokas till en lag som hälls över maskrosblommor, utan allt det gröna – i en stor hink med lock över. Sedan ställde hon in hinken i ett skåp och … … Tyvärr var jag för ung att få smaka men min mor berömde alltid sin syster.

    Dock gjorde jag som ung vuxen bananvin … eller var det öl …

    Gilla

  9. stefan skriver:

    Hehe ett klick i onödan. Fan om inte det räddade dagen 🙂 Gränsen på lat het är flyttad ett steg.
    Snälla Helena bojkotta inte sådana spektakel de är rätt roliga på avstånd.

    Gilla

  10. Vicki H. Duran skriver:

    Själv tycker jag tycker att gräsklippning är ett mycket tråkigare arbete än att rensa ogräs. Man sitter eller går bland avgaser i ett förbannat oväsen, fram och tillbaka i all evighet känns det som ibland. Ogräsrensning är ett tystare jobb. Man kan samtidigt lyssna på fåglar eller på Odla med P1 i hörlurarna.Jag läste någon gång om en botanist som tyckte maskrosen var så vacker att han tog med några maskrosplantor till Australien där de tidigare inte fanns. De planterades i en botanisk trädgård…! Nu är den nog inte så ovanlig där heller kan man tänka. På Wikipedia kan man läsa detta om maskrosor:Maskrossläktet (Taraxacum) är fleråriga örter inom familjen korgblommiga växter . De har pålrot och runda ihåliga stjälkar med endast en blomkorg på varje stjälk. Bladen sitter i en rosett. Holkfjällen sitter i två kransar. Den inre med fjällen uppåtstående och den yttre något kortare och ofta nedböjda fjäll. I Norden innehåller släktet Taraxacum mer än 900 apomiktiska småarter indelade i 14 sektioner.

    Gilla

  11. Pingback: Fyllna till! Maskrosvin á la Maja Dacke! | Helena Palena

  12. Pingback: Maskrossirap! Stimulerar och aktiverar hela kroppen! | Helena Palena

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.