Fyllna till! Maskrosvin á la Maja Dacke!

Maskros I mitt inlägg om den eminenta maskrosen frågade Maja Dacke i en kommentar om jag hade något bra recept på maskrosvin. Förr om åren gjorde jag massor med vin på allt möjligt. Dock inte på maskrosvin. Har smakat dock och det var gott. För tre dagar sedan slog maskrosorna ut här. Fälten är alldeles gula på sina ställen. I morse la jag blommor, stjälkar och blad i sprit. Får stå i ett par veckor och sen har man en tinktur som håller i eviga tider. Gör tinkturer på allt möjligt. Bra att ha när apoteken har slutat. Fram till 1949 hade alla apotek tinkturer. Men det är borta nu. Så då får man bli sin egen kemist.

Kvinnor i Stockholm dricker 30 liter vin per år. Rubrik i DN. Är det mycket. Nä, det tycker inte jag. I Stockholm, Halland och Skåne dricks det mest i Sverige. Där är alkoholkonsumtionen mer än 60 procent högre än i Norrbotten och Västerbotten. Allra störst är skillnaden bland kvinnorna där de i Stockholm dricker mer än dubbelt så mycket som i Norrbotten. Inget att säga om det. Det är lättare att kröka där det är mycket puls skulle jag tro. Mer uteliv och flera ställen att ta sig en jävel på. Men å andra sidan kan man ha krogen hemma också. Det har jag. Bäst så. Ett bra recept till Maja kommer här. Dock ska det lagras lite länge kan jag tycka.

Maskrosvin

6 – 8 liter
5 l maskrosblommor (ta inte med stjälken)
7 l vatten
2 3/4 kg socker
5 citroner

Lägg maskrosorna i en hink och slå över det kokande vattnet. Låt stå övertäckt i ett dygn. Sila av blommorna och häll tillbaka vätskan i hinken. Tillsätt sockret och rör om. Tvätta och skiva citronerna, lägg dom i hinken. Täck över med handduk och låt stå cirka en månad. Citronskivorna flyter lätt upp till ytan, tryck ned dom då och då, annars kan de börja mögla och då blir det förstört. När jäsningen har upphört silas citronskivorna av och vinet hälls i en damejeanne. Låt stå ett år, filtrera och häll på flaskor, korka igen. Lagra vinet minst ett år, ju längre desto bättre.

svd dn intressant

…….

Detta inlägg publicerades i Mat & Dryck, Växter och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Fyllna till! Maskrosvin á la Maja Dacke!

  1. R Ericsson skriver:

    Vad smakar vinet ?

    Gilla

  2. Josef Boberg skriver:

    Jag var Normalkost-drogad sedan barnsben – men kom på det för drygt tre år sedan. Hur det kunde komma sig att jag var i den fällan så länge – finns det en förklaring till HÄR.

    Apropå maskrosvinet – så är det så att alkoholdrycker numera för mig ej går att få ned i några större mängder. Ett glas vin går bra – och likaså en snaps – men det skall då vara på tom mage före maten. Hääärlig salongsberusning blir det av det då – och GOTT smakar det också. Till maten blir det sen bara vatten – eller alternativt en folköl.

    Så det är något märkligt som händer – när hen börjar äta artegen föda = riktig mat för en människa i kött.

    Gilla

  3. Maja Dacke skriver:

    Tack tusensköna gånger, Helena, för receptet!

    Jag är ledsen att jag inte hinner ut att plocka de soliga rosorna innan gräsklipparmonstret far över dem. Men det är nog lika bra då monstret drivs av hälsofarligt bränsle … Men jag vet andra ställen i stan där inga monster far fram – där gäller det att vara i rätt tid, dock, för plockning. Jag ska organisera mig bättre inför nästa maskrossäsong nu när jag har receptet.

    PS. Min moster körde utan damejeanne, som jag minns … det blev starkt ändå för damerna.

    Gilla

  4. Helena Palena skriver:

    R Ericsson: Man får lön för mödan om man lagrar vinet länge. Då får vinet en viss portvinskaraktär. Det var sött och hade en gul färg. Det finns säkert recept på maskrosvin som går snabbare att göra.

    Josef: Klart man inte ska dricka för mycket. Det gillar inte kroppen. Lagom är bäst.

    Maja: Man kan göra på olika sätt. Huvudsaken är att vinet får jäsa. Här vimlar det av maskrosor. Underbart!

    Gilla

  5. Pingback: Maskrossirap! Stimulerar och aktiverar hela kroppen! | Helena Palena

  6. Carina Agrell skriver:

    Har inte testat att göra maskrosvin, men jag har smakat och det är gott. Kanske läge att testa i år! Gör dock nästan varje år på äppel och päron.

    Jag blev väldigt nyfiken på din maskrostinktur. Vad använder du den till?

    Gilla

  7. Helena Palena skriver:

    Carina: Gör tinkturer på alla örter så gott som. Det blir en koncentration av örtens förmåga att läka. Man kan ta några droppar istället för att dricka te eller göra infusion. Maskrostinktur från rot (och blad) är bra vid dålig matsmältning och förstoppning. Maskrosen är också känd för att avgifta levern och inom örtmedicin används tinktur för att läka ut gulsot och andra störningar som påverkar levern och/eller gallblåsan. Man bör förebygga problem genom att äta mskrosblad varje dag. Bättre än ruccola.

    Man kan änvända örterna färska, torkade eller låta dem dra i olja eller sprit för att komma åt olika önskade effekter. 😛

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.