Det är Tiger som är kung! Kastrera en gammal katt?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Det här är Tiger! Ingen som äger honom. Kortet är taget 2007. Det var 20 grader kallt och Hugo och Fred, tvillingbarnbarn, skulle fylla fyra då och tyckte så synd om katten. Ta in honom, ta in honom ropade dom när katten stod och trampade i den 20-gradiga snön. Tiger och Tiger! Det var dom som döpte honom. Jag kallar honom Peter för vi hade en stor röd katt på gatan när jag var barn som hette det. Ibland liknar han Jan Alvar – en gubbe på byn – så ibland tänker jag: Jan Peter Alvar Tigerson. Eller Tiger Jan Alvar Peterson. Kan kalla honom Tarzan också. Nä, det får räcka med Tiger!

På bilden ser han ganska fräsch ut. Idag är han runt tio år och öronen är inte lika fina. Genom åren har han kommit med sår runt ögonen och på svansen. Helt enkelt levt i sin naturliga mening eftersom han är okastrerad och fri. Snacka hans bollar är stora där bak. De är han mycket rädd om. Han har ett stort inpinkat revir. Ja, hela byn. Sånt är ansträngande. I höstas började jag mata honom morgon och kväll. Men jag kunde inte ta in honom för jag har ju hans tre barn: Socker-Muffen, Elsa Beskow och Sunny Tabby att ta hand om. De blir två år i juni. Födda under bakstugan. Det går inte att ha hur många katter som helst. Dessutom blir det utmaningar. Tiger och Muffen gruffar om reviret. Muffen får ge sig. An så länge. Han är livrädd. Det är Tiger som är kung.

Tiger stod och trampade i kylan sen han ätit i farstun. Ögonen rann och jag stoppade in honom i en handduk och värmde honom lite. Men mådde dåligt av att veta att han satt under Röda Huset och frös. Han ville absolut inte vara i tvättstugan. Nej, nej! Fick spadet. Men i början på december tog jag honom resolut i handduken och gick ner med honom till lagårn. Det dröjde fyra veckor innan han kunde koppla av. Han satt under kossornas foderstationer. Han kom fram när jag ropade och gav honom mat. Han fick en låda med tak och där la vi en dunjacka från en loppis. Där sov han sen som en gris i flera veckor. Helt slut. Han snörvlade när han spann men det försvann sen han vilat upp sig efter allt han varit med om. Och ögonen har slutat rinna.

Så nu sitter jag morgon och kväll och gosar med en solgul katt i knät. I Italien säger man att gula katter är lyckokatter. Vi lyssnar till mjölkrobotens taktfasta rytm (måste spela in och lägga på nätet). Korna råmar och muar, kalvarna ropar mummum och fåglarna kvittrar. Tiger har fått gå ut några gånger när det varit milt. Men då kan jag inte släppa ut Muffen (han ska jag kastrerar senare när han vuxit ut ordentligt). Så nu återstår frågan vad jag ska göra med Tiger: Kastrera eller söva ner honom för gott? Även om jag kastrerar båda kan det bli problem. Har haft två halvbröder som blev 19 år – en dog 2006 och den andra 2007. Den yngre stack till Sördala när han blev tre år och var där hela somrarna. Han ville ha eget revir fast han var kastrerad. Så höll han på i många år tills han inte orkade mer. Sen höll han sig hemma.

Gissa hur lång tid det tar för en katt att domptera en människa?

intressant dn svd dn

…….

Detta inlägg publicerades i Djur och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Det är Tiger som är kung! Kastrera en gammal katt?

  1. Antonia skriver:

    Katter är så mysiga. Fint du har tagit hand om honom. Tiger. Mycket han har varit med om.
    Jag har haft bara sommar katt. Det är inte som det låter. Katterna var hemmaboende hus farmor där jag brukade vara på sommarlovet. Nästan 3 månader varje år.
    Då fick jag skämma bort dem från morgon till kväll.De var fria katter så omsättningen var ganska så stor dock.
    Men farmor hade alltid 3 stycken i gården. De var söta och nyttiga.

    Gilla

  2. Philip A. Ohlund skriver:

    Bra fråga Helena! 🙂

    Katterna tar nog kontroll över människan efter en vecka.

    Fast det går förmodligen fortare för dem att få kontroll över mig. 🙂

    Ha en trevlig dag!

    Gilla

  3. Helena Palena skriver:

    Antonia: Det är härligt med minnen från barndomen. Katter är mysiga. De söker upp och vill vara med just mig. Märkligt! När mina halvbröder dog tänkte jag vara utan katt. Var det i två år sen kom Augusti och Ugglan som fick barn med Tiger och på den vägen är det.

    Philip: En katt tar kontroll över en människa i samma stund som hon gnider sitt huvud mot ens ben. De har doftkörtlar på huvudet. Jag trodde det tog 24 timmar men det går alltså mycket fortare. 😛

    Gilla

  4. livsglimtar skriver:

    Som vanligt älskar jag de inblickar du bjuder på från gården. Djurvän av stora mått är du, klart att katterna känner det och dras till dig. Kram

    Gilla

  5. undertallen skriver:

    Det spelar tydligen ingen roll när man kastrerar en katt. Enligt litteraturen fortsätter ca 10% markera revir ändå, men man kan behandla dem med en hormonspruta. Fråga veterinären.

    Vi hade en katt som var kastrerad men markerade ändå. Tyvärr lärde jag mig inte detta om hormonbehandling förrän han var kring 12 och hade varit matat utomhus och bott utomhus (i Bretagne) i 6-7 år.

    Gilla

  6. Philip A. Ohlund skriver:

    Verkligen intressant det där, Helena! 🙂

    Att det går så fort och till så.

    Med människor är det dock annorlunda.

    För vi män har ju inga doftkörtlar på huvudet.

    Det är nog därför vi sällan får kontroll över kvinnorna oavsett hur mycket och hårt vi gnuggar huvudet mot både ben och annat. 🙂

    Gilla

  7. Pingback: Min lilla älskling! Happy Valentine! | Helena Palena

  8. Pingback: Elsa Knyt Blusen Knäpp Koftan Dra Upp Strumpan Beskow | Helena Palena

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.