Drick Cabernet Sauvignon från Chile och lev längre! Snabb leverans på nätet!

I mitt inlägg om Vinvaruhuset.se  skrev jag om druvan Cabernet Sauvignon. Jag beställde på nätet den 31 januari och den 6 februari kom lantbrevbäraren uppkörande ända fram till porten med två stora lådor. Så härligt! Snabba ryck! Verkligen! Beställde bl a ett chilenskt vin – San Tiago – med just den druvan. Inget dåligt val för vinet är mjukt (billigt och nyttigt – se nedan) och finns inte på Systembolaget. Dessutom har vi nu läkarord på att just den druvan är bra för hjärtat.

Satsa på ett chilenskt rödvin så lever du längre. Det har länge varit känt att rött vin i måttliga mängder kan vara bra för hjärtat. Nu har det dock visat sig att alla rödviner inte har samma effekt. Bäst är viner med höga halter av flavonoider – ämnen som har en antioxidativ effekt och därmed hindrar blodkärlen från att slamma igen. Vinets flavonoid-halt påverkas bl a av klimatet och tjockleken på druvans skal. Forskarna har kommit fram till att viner från Chile gjorda av druvan Cabernet Sauvignon har högst halt av de skyddande ämnena. Även viner från Frankrike, Italien, Australien och Kaliforninen gjorda av samma druva är bra för hjärtat. Professor Lars Rydén på Karolinska sjukhuset bekräftar att olika halter av antioxidanter i rödvinet kan ha olika hälsoeffekter. Enligt professorn kan man unna sig ett till två glas rödvin om dagen och samtidigt få ett visst skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Eftersom vi lever kvar i förmynderiet fast vi är med i EU är det skönt att beställa på nätet. Det är dessutom öppet i den butiken varje dag året om och dygnet runt! Tjoho! Och det här med Systembolaget är ju egentligen lurendrejeri. Så här skriver Lars Kristian Bergh på sin blogg: ”Litar du på Systembolaget? Då är du i gott sällskap. Nästan alla svenskar uppfattar Systembolaget som något slags statlig myndighet som är rena rama sanningen. Så är det inte. Det är länge sedan förvandlingen skedde. Nu är Systembolaget ett statligt ägt aktiebolag som badar i pengar och som är en dröm för karriärister.” Läs mer här! Ett bolag som medvetet försvårar ”privatimporten” för att så få som möjligt skall nyttja den.

Vill man tillverka vin utan pesticider och vill skriva Naturvin med innehållsförteckning på flaskorna så får man inte det. Då går man emot EU-direktivet som säger att vindodlarna inte behöver innehållsdeklarera flaskorna och boxarna. EU:s regler ger vintillverkarna rätt att använda ett 60-tal tillsatser och smakämnen i vin utan att informera konsumenterna om saken. Enligt TV4:s Kalla fakta kan var tredje dold tillsats eller ämne orsaka allergi- eller överkänslighetsreaktioner. I en nyligen gjord test visade det sig att av tio viner innehöll fyra pesticider. Allt är med andra ord ett vågspel. Fullständig lista här! 

Gran San Tiago Special Blend Red framställs av den lilla druvan Cabernet Sauvignon. Detta medelfylliga chilenska vin med bärig smak har inslag av viol, svarta vinbär och en aning lakrits. Vinet bör serveras rumstempererat och passar utmärkt till pasta, kyckling och fläskkött. Tre boxar för 189 kr = 21 kr litern.

Gran San Tiago Special Blend Red framställs av den lilla druvan Cabernet Sauvignon. Detta medelfylliga chilenska vin med bärig smak har inslag av viol, svarta vinbär och en aning lakrits. Vinet bör serveras rumstempererat och passar utmärkt till pasta, kyckling och fläskkött.
Tre boxar för 189 kr = 21 kr litern.

intressant dn svd svd svd svd

…….

Detta inlägg publicerades i Politik och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Drick Cabernet Sauvignon från Chile och lev längre! Snabb leverans på nätet!

  1. Antonia skriver:

    Det som är inte bra för hjärtat att lyssna till barnet ovanpå som kan bara springa. Jag har ju inga barn så jag vet inget men är det vanligt att barn bara springer hela tiden. Runt- runt och fram och tillbaka.
    Jag vet att man inte kan få ett barn att vara stilla, men gud vad störande är detta. Finns nog inte det vin som skulle kunna medicinera det.
    Håller mig till Cola på fest och vatten på vardag. )

    Gilla

  2. Helena Palena skriver:

    Ja, ljud man inte kan stänga av och inte kontrollera är verkligen farligt.

    Gilla

  3. Maja Dacke skriver:

    Förlåt, Helena, men jag gillar inte rödvin … ett kallt grönt vitt portugisiskt vin en semesterdag i solsken vid Atlantkusten går an men …

    En gång i tiden – på 1970-talet – drack jag röda franska slottsviner à ca 10 kr buteljen … gott till ost och andra tillbehör. Till den dag – eller kväll var det – då jag var bjuden på supé hos en lite äldre kavaljer som var en duktig kock. På den tiden åt jag fyrfotakött också och till det serverade kavaljeren/kocken ett franskt rött vin som … smakade … gudomligt! Jag såg nog salig ut.
    – Tycker du om vinet, frågade kavaljeren, smakar det gott? Han visade mig flaskan som såg ut som vilken annan vinputell som helst. Jag hade ju ingen aning om vad det var i den. Fin etikett, vilket inte var så ovanligt.
    – Otroligt gott, sa jag, jag har aldrig druckit ett så gott vin någonsin. Har du köpt det på Systemet eller ..?
    – Ja, men de fick ta hem det till mig … Kan du gissa priset?
    – Tja, ett hu… eller ett par hundra, gissade jag och tänkte på mina tiokronorsflaskor. Nu hade jag hittat ett vin som jag kunde unna mig ibland.
    – Drygt 500 kr.
    Det var mycket pengar på den tiden – särskilt för rödvin. Inget för min kassa heller, studerande som jag var. En helflaska skotsk whisky kostade 75 kr, minns jag.
    – Är du rent tossig! Och det slösar du på mig?!
    Ja, det gjorde han. Med glädje.

    Men sedan den kvällen kan jag inte dricka rödvin mer …

    Gilla

  4. Helena Palena skriver:

    Maja: Tack för rolig läsning! Man får dricka vad man vill. Man färgas av det man varit med om. Jag och Agneta var på Grönan och träffade två killar. Jag var 14 och Agneta 15 år. Vi följde med dom till ett ställe i Gröndal. En slags jaktsuga i en slänt hade dom. Där drack vi whisky. Första gången jag blev omtöcknad. Vi spydde. Sen dess har jag svårt för whisky. Ja, vissa saker blir minnen för livet.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.