Fårtestiklar

Hej!

Ibland äter man märkliga saker. Blunda och gapa sa en kvinna (känner henne väl) bakom en charkdisk. Det gjorde jag och då stoppade hon in en sak i munnen på mej. Tugga! Det gjorde jag och svalde. Vad var det? Ha, ha! Du har just ätit en fårtestikel! Yeck! Det hade ungefär samma konstisten som kokt njure. Har ni ätit det? Nä, skulle inte tro det för svensken äter inte inälvsmat längre. Vi kokar inte heller kött. Vi äter snabbmat istället.

Har just stoppat i mig en brungräddad hårdbrödkaka med en god bondost på. Osten kommer från Holland och har lagrats i 3,5 år! Gissa gott! Lätt att riva och skära jättetunna skivor av. Igår skrev jag en hel hög med julkort. Hör till! Roligt att få. De jag får sätter jag upp runt en dörrkarm i köket. Jag har räknat att jag har runt 130 fönster. Dörrarna har jag inte räknat. Det ska jag göra. Återkommer om det. Under tiden får ni har det så bra.
Hälsningar!
Helena


…….

Detta inlägg publicerades i Kuriosa och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fårtestiklar

  1. Kalvhjärna är gott. Det åt jag i Frankrike. Men tarmar har jag lite svårt för. Pölsa gillar jag inte heller så särskilt, men allt har man ju ätit. Sniglar är gott och bläckfisk. Fönster? Du menar i alla husen? Ja vi har väl omkring 30-40 så där. Har aldrig räknat dom riktigt. Några är enkelfönster i snickarboden och friggeboden. Man kan gå runt i vårt hus och hålla koll på allt genom dessa fönster. Kolla läget. Och det är vackert på kvällen när det lyser ur dem.

    Gilla

  2. gotiskaklubben skriver:

    Mitt tips: 38 st, varav några snarare borde kallas för luckor eller planksvängor.

    Gilla

  3. Helena Palena skriver:

    Man kan äta allt på ett djur. Det gör man när inget överflöd finns. Som idag. Pölsa kokar jag. Det är gott. Ibland. Jasså – gillar du sniglar och bläckfisk. Det gör inte jag. Ja, det gäller alla husen. Jag bor i ett hus som har fönster runt om. När solen går sin ban kan den lysa in överallt. Således kan jag också kolla läget genom att gå runt. Herregud så bra man har det egentligen. Nu ska jag släppa in katten som just kom gåendes i snön.

    Gotiska: Skulle tippa att du bor där nere i landet någonstans. Där har man nog mer fönsterluckor. Sånt är inte bruket här. I alla fall inte på bondgårdarna.

    Gilla

  4. Antonia skriver:

    Det är väl ingen höjdare när man ska tvätta dem. annars är det precis som man själv vilja ha.

    Jag gillar märg på rostat bröd. eller gillade innan folk blev galna. Nu vågar man inte äta det längre. Man vill inte riskera livet.
    Men vi äter inälvsmat. Det är väl inte konstigare än att äta blodpudding eller rutten fisk. Har man vanan inne så…det är bara att hugga i.

    Gilla

  5. Helena Palena skriver:

    Antonia: Nä, det är inte konstigare. Det finns dom som äter chokladdoppade myror. Anna Anka gillar att knapra på brosk. Tror vi skulle äta vad som helst om vi höll på att svälta ihjäl. De som kraschade med ett plan på 70-talet åt av dom döda. Vad skulle dom göra? Man måste ju överleva.

    Gilla

  6. Znogge skriver:

    Chokladdoppade gräshoppor och saltade myror har jag ätit. Inte konstigare än chokladcrisp eller andra salta snacks. Fast testiklar…
    Njae… Nej!

    Gilla

  7. Livsglimtar skriver:

    Jag skulle utan tvekan äta testiklar, men helst vill jag ha dem i en god sås. Klart att vi i Pölsaklubben har ätit inälvsmat och äter då och då bara för att det är så gott. Kokt mat är så gott, konstigt att folk som har så brått inte fattar att en gryta kokt på en söndag spar tid en stressig vardagskväll när alla kommer hem och är hungriga. Bara att koka lite plugg eller ris och värma grytan ….
    Önskar dig en God Jul
    Kram

    Gilla

  8. Helena Palena skriver:

    Maggis: Ja, en gryta full med kött som kokar sig själv kan man äta på i flera dagar. Göra olika soppor, göra olika grytor o s v. Hur bra som helst. God Jul!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.