Lenins fel att Ryssland rostar! Stefan Liv ett offer

Ryska plan har ingen hög status. Man tänker att det är några rostiga kvarlevor från Sovjettiden som flyger i kring. Putin och Medvedev har det inte lätt att städa upp efter röde Lenin och hans hejdukars illdåd under 70 år och förstörelsen av Ryssland. Hörde på radion igår en ungdomsledare berätta hur det kändes att flyga i ett ryskt plan. Standarden var mycket sämre än den vi är vana vid. Man kunde se stolar som inte satt fast. Som helt plötsligt välte. Johan Åkerman, som spelade för Jaroslavl säsongen 2008-2009, berättar om de primitiva förhållandena på stadens flygplats.- Kommer ihåg det som det vore i går. Första gången vi skulle flyga. Flygplatsen är bara ett skjul på en åker, det springer vildhundar på flygplatsen, säger han. Bokstäverna CCCP (Sovjetunionen) är överrollade med en pensel på planet. Då tänkte jag mig faktiskt för en extra gång innan jag gick ombord. Men när man sitter där och ska spela kan man inte ställa sig upp och säga att man inte vill med. Bara anpassa sig till den kulturen, säger Åkerman.

Det är en speciell platsordning när ryska lag ska flyga. Laget har alltid samma platser i planet. Det är en tydlig ­hierarki med ledarna längst fram i första klass, berättar Kari Heikkilä som tränade hockeylaget Lokomotiv Jaroslavl under fyra år. – Bakom ledarna sitter äldre, mer rutinerade spelare. Längre bak de yngre. Längst bak sitter alltid Galimov och Sizov, de överlevande alltså, säger han. Märkligt det här med första klass. Det anses så fint och dyrast. Men i själva verket är det farligast att sitta där. Undrar när det blir ändring på det. Det är nog många idrottsledare som nu måste ta sig en funderare på om hela grupper ska flyga i samma plan. Måste kanske göra som kungafamiljen som aldrig reser tillsammans utan delar upp sig.

Ryssland är inte värst. Onsdagens flygkrasch i Ryssland gör att landet nu toppar statistiken över antalet döda i flygolyckor under 2011. Men i ett längre perspektiv är det istället Afrika som är den farliga kontintenten att flyga på. Där är det 15 gånger vanligare med dödliga flygolyckor än i EU. Onsdagens olycka då Stefan Liv och så gott som samtliga av hans lagkamrater i den ryska klubben Lokomotiv Jaroslavl omkom, gör att fokus återigen sätts på den ryska flygsäkerheten. Jag har aldrig flygit i Ryssland och jag kommer nog aldrig att flyga igen om jag inte absolut är tvungen. Tänker på Stefan Liv. Han blev bara 30 år. Kvar är hans fru och två söner på sex och tre år. Hur sorgligt får det bli? Jag gråter inombords för deras skull. För alla unga spelare och deras familjer som nu är ensamma kvar och som för all framtid får leva med det hemska minnet.

SvD DN DN DN AB

…….

Detta inlägg publicerades i Politik och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lenins fel att Ryssland rostar! Stefan Liv ett offer

  1. Antonia skriver:

    Man anpassar sig till kulturen…och den anpassningen leder till ens död. Dock ingen skulle ha brytt sig om inte Liv har varit med. Och ännu mindre om det inte alls var några hockeyspelare på planet utan bara vanliga ingen bryr sig om människor.

    Gilla

  2. Helena Palena skriver:

    Antonia: Stackars Stefan Liv! Han var rädd för att flyga med planen men var så illa tvungen. Nu är han död. Hemsk olycka! Ska du flyga igen? Tror jag avstår.

    Gilla

  3. Philippe Ohlund skriver:

    Ja, det var hemskt med Stefan Liv.

    Och Lenin var dum i huvudet, men Stalin var bra.

    Jag tror inte man ska vara rädd för att flyga, för hela livet består ändå mest av oförutsedda händelser.

    När ryssarna försökte skjuta ner mig över Gotland 1983 kunde jag bara tacka någon däruppe över deras bristande vapensystem.

    Men vi måste satsa mer på teknologi.

    I framtidens samhälle finns det färre människor, men som lever friskare, bättre och starkare

    Gilla

  4. Antonia skriver:

    Klart att jag ska flyga. Jag har ju varit med en bilolycka 1980. Men jag åker bil ändå. Men till Ryssland har jag inga planer, har aldrig heller haft det. Inte min favoritland med korruption och brottslighet, fattigdom och ofantligt rikedom som bokstavligen har tagits från dem egna. Du gillar Putin men jag gör inte det. Han är den största boven av alla och snart är han i position också. Friheten är ju inte för alla, och definitivt inte för dem som inte rättar sig i leden.
    Men flyga kommer jag att fortsätta.
    Jag tror inte på gud, men jag tror på att ens liv har en viss längd och när det är slut då kan man inte göra så mycket oavsett om man sitter på ett plan, åker buss eller tittar åt fel håll när man lämnar huset.

    Gilla

  5. Helena Palena skriver:

    Philippe: Nej, det finns inget gott med det kommunistiska systemet. Hade det gjort det hade Sovjet blomstrat och funnits kvar. De som ordnade med det hela och som skodde sig släppte rosten och bygger nu upp EU istället. For de spelar det ingen roll om det sker med kommunistiska eller kapitalistiska förtecken. De skor sig ändå på oss – dom stackars fåren – som får plikta med våra själar och våra liv.

    Antonia: Putin är en politiker. Han är inte den största boven av alla. Han har en roll som inte är så lätt. Han måste stå emot oligarkerna som vill åt Ryssland igen och sko sig. Jag tycker han gör det bra. Han har också en pistol riktad mot nacken och kan när som helst vältas av pinn. Nej, jag ska nog inte flyga mer. Ska cykla istället! 😛

    Gilla

  6. Antonia skriver:

    Ju Putin är boven i alla fall en av dem, men han kamouflerar den väl och utnyttjar situationen för egen del…
    Alla ryssar jag pratar med säger det samma. Och i den senaste Uppdrag granskning om svenska miljarden Torbjörn Törnqvist blev jag också förstärkt i min åsikt.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.