Elisabeth Fritz är en HJÄLTINNA! Hur ska människor våga vittna?

RosElisabeth Fritz

Vittnesskyddet dras ofta in för fort, enligt Elisabeth Massi Fritz. Med kvinnor och barn kan man göra som man vill! Och gamla! Hur ska folk våga vittna när maffiametoderna och våldet tar överhanden?

Det behövs ökade resurser för att dagens bristfälliga vittnesskydd ska fungera. Advokat Elisabeth Massi Fritz är inte förvånad över att den 24-åriga kvinnan i Hägersten kunde misshandlas svårt en andra gång.
– Vi i Sverige är inte dåliga på skyddsfrågor, men det får inte kosta för mycket. Jag ser varje dag i mitt arbete att skyddet inte fungerar. Särskilt för kvinnor och barn som är lågprioriterade. Efter en fällande dom kan hotbilden öka, ändå tas skyddet bort. Så kan vi inte ha det, säger hon till DN.

Hur kan det komma sig att skyddet är särskilt dåligt för dom mest svaga: kvinnor och barn? Borde vi inte kasta oss på marken och sparka i ilska över denna skymf som kvinnor och barn får utstå! Borde vi inte göra revolution! En jätteros till dig Elisabeth! Du är en av dom få jag beundrar i tillvarons karga land! Lycka till!

——-

Detta inlägg publicerades i Människor och märktes , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Elisabeth Fritz är en HJÄLTINNA! Hur ska människor våga vittna?

  1. Josef Boberg skriver:

    Hejsan Palena,

    Hittade hit ifrån Carl Bildt´s blogg.

    Ifall jag har rätt för mig avlider varje dag ca 100 000 medmänniskor av direkt svält eller undernäringsrelaterade sjukdomar – varav ca 70 % = 70 000 är BARN. Ca 100 000 avlider av överviktsrelaterade sjukdomar. Dock – än så länge är procenten BARN av dessa inte så stor. Ca 100 000 avlider ”normalt”.

    Detta styrker det Du säger om att de svaga som Princip ALLTID drar det tuffaste strået. Varför ? Ja – måhända känner Du till uttrycket: ”Den som har mycket skall få = ta mer – och den som har lite – från honom skall också tas det han har” – i MaktElitens dominerat intellektuella = humanDementa bibelbok.

    Så vad blir då mera logiskt – oNaturLiktoVist än att det är som det är med skyddet för de svaga i wårt samhälle – när världen i stort som Princip styrs av den här sortens fullständigt vansinnig idioti = humanDementa grundFilosofier ?

    Ha det…
    vännen Josef

    Gilla

  2. Palena Inn skriver:

    Josef – alltid roligt med en ny bekantskap!
    Humandement bibelbok – just precis!
    Ja, om allt nu vore så fint i vår religion skulle vi väl värna om de små och svaga. Men icke sa Nicke! Det är precis som om barn i andra länder inte känner! Men dom har ju också hungern och såren på huden att leva med. Hur står dom ut?

    Jag tänker på våra salvor och blöjor till våra barn. Dom är ju så ömtåliga – hur kan barn få fara så illa i världen! Jag ryser, jag lider! Men dom dör ju också – så sant!

    Världen är humandement! Mycket bra ord! Omogen och rå är vad den är! Jag ryser en gång till! År 2007!

    Gilla

  3. Josef Boberg skriver:

    Ja – jag håller med Dig – och inte faen trodde jag som tonåring på 50-talet – att jag själv skulle få uppleva världen så här precis.

    Vad kan jag nu göra åt detta av egen förmåga ? Ja – i mitt perspektiv sett finns det ETT sätt som fungerar fullt ut för mig personligen.

    Det är till 100 % acceptera = OK-eja = förLåta = tillLåta att det är som det är i dags dato i världen = detsamma som att inte förslösa ett enda uns av min egen Energi – genom att vara EMOT att det är som det är. Att vara EMOT någonting = att enbart ge ALL min egen ENERGI till att ont blir än värre !

    Den Energin kan jag då istället använda till att vara FÖR hur jag känner av och VILL att det skall bli istället. Min hemsida är ett exempel på hur jag numera väljer att vara FÖR…

    Ha det…
    vännen Josef

    Gilla

  4. Palena Inn skriver:

    Josef kollade på din sida. Men det gick inta att kommentera. Kollade på din blogg – där måste man vara medlem för att skriva en kommentar. Ska det vara så? Jag vill ha snabba ryck…

    Gilla

  5. Eivor skriver:

    Hinner inte läsa nu, väntar i telefon samtidigt. Men det är denna bild jag såg för bara ett par dagar sedan, alltså den dag du la upp den. Återkommer

    Kram, Kram
    Eivor

    Gilla

  6. Josef Boberg skriver:

    Palena,

    Apropå namnet Palena – så hette jag Paul innan jag skippade det till förmån för Josef för sisådär ca fyra år sedan.

    Jag är helt ny på det här med hemsida sedan mitten på februari i år, såväl som nätansluten dator som sådan sedan före jul 2006. Jag jobbar med iMac i en domän som enbart accepterar PC. Så därför har det så här långt blivit som det är där. Enligt statistiken så har jag så här långt haft ca 2 500 Visits på hemsidan – så kanske lika bra att det fortsatt blir som det är med inga kommentarerna just där. Min hemsida är bedrövligt långrandig i sig själv – eller ?

    Dock – Du är ju inne på den här sidan – som jag får upp när jag kollar av min blogg på wordpress.com – och därifrån går vidare till t.ex. Carl Bildt´s blogg – och det kanske räcker tillsvidare – eller ? Därtill finns adress, telefon- och faxnr, emailadress och bloggadresser angivna i slutet på min hemsida. Email är inte så tokigt i mitt perspektiv sett. Så – möjligheterna till intellektuell kommunikation – förhoppningsvis i DIALOG form – föreligger ju – eller ?

    Snabba ryck… ? Ja – själv föredrar jag nog lite långsamt tempo i både det ena och det andra numera. Därmed inte sagt att det blir mindre ”effektivt” för den sakens skull – utan måhända inte så sällan det rakt motsatta.

    Ha det…
    vännen Jozef

    Gilla

  7. madonnan skriver:

    Hej Palena,
    så viktigt det du tar upp. Och så väldigt fel, hur ska någon överhuvudtaget våga vittna när det är så? Usch, blir beklämd.

    Men kram på dig i alla fall, det är sommar nu, så härligt! 🙂

    Gilla

  8. Imse Vimse skriver:

    Henne har jag läst om tidigare, verkligen en modig tjej.

    Jag tror inte att män får samma urusla vittnesskydd. Hemskt, men så är det nog.

    Gilla

  9. Helena Palena skriver:

    Madonnan och Imse Vimse: Bra att vi har koll på problemet. Framtiden kan med andra ord bara bli bättre!

    Gilla

  10. menuette skriver:

    Blir dessvärre inte förvånad. Bra att det tas upp!
    Själv skulle jag avstå såvida det ine var viktigt för mig personligen (om det nu går)Tyvärr men krasst.
    Kul att se dig med 😉

    Rocka på Palenisen!

    Gilla

  11. Helena Palena skriver:

    menutte: Skulle nog inte heller våga vittna om jag inte fick beskydd!

    Rocka på själv Nutte-Nett!

    Gilla

  12. Vicke skriver:

    Ja, starkt gjort av henne, men bedrövligt är det när vi inte har ett skydd värt namnet för dom som vågar stå upp!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

    Gilla

  13. livsglimtar skriver:

    Det finns många anledningar till att förvånas och rysa när man tar del av vårt samhälle, undrar just om det är vårt samhälle..männens i alla fall. Först det här med skyddet som inte är ett skydd och sen såg jag att män som har åkt dit som sexköpare har inte meddelats detta på den normala vägen utan blivit uppringda eller kontaktade på sitt arbete för att inte kvinnan/frun skulle få veta något. Snacka om mäns värd ..man gör sina egna lagar som det passar och vi kvinnor, barn och äldre vi lever tydligen i ett andra klassens samhälle när det gäller både det ena och andra. Hälsomässigt så undersöks de flesta sjukdomar på mäns kroppar likväl hur mediciner fungerar. Sen hur det hela funkar på oss kvinnor är väl inte så viktigt.
    Oj det finns mycket man önskar vore annorlunda…
    Kram

    Gilla

  14. Helena Palena skriver:

    Ja, du Livsglimtar. Bra kommentar. Det är mannen som är Normen! Det ska vi ändra på!

    Gilla

  15. Magnus skriver:

    Nu visar det sig nog att det var falskt alarm.

    Vad tycker ni om detta?

    Har själv suttit i ett vårdnadsmål med Elisabeth Fritz på andra sidan och har ur detta perspektiv sett att hon kanske fyller sin roll som advokat men några större mänskliga kvaliteter såg jag inte då.

    Det kändes mer som det var pengar som styrde henne och inte min sons behov.

    Jag beslutade. efter att ha sett hur pojken då 10 år for illa av moderns och Elisabeths taktik med att låta honom skriva brev som alla i rummet insåg inte var en 10åringsspråk, att förlika med att om pojken om han vill så träffas vi vilket innebar 3 år utan att se min son tills modern tröttnade på honom och ”tvingade” honom att ringa mig….

    ————————————————–

    I det här fallet med om det nu är sant vittna falskt så tycker jag att om detta beläggs att vi alla skall visa vårt avstånd till detta.

    Förstår folk hur mytcket skada dom gör till systemet då dom utnyttjar godtrogna människor med lögner….

    Med hopp om att det hela reds ut och om det är falska vittnesmål att vi alla visar vårt avsky för detta

    Gilla

  16. dido skriver:

    när man har inte våldtakin nogån varfår man blir domd till det????
    Man har DNA prov och allt som vittnar och seger saningen,och endå blir man dömd varför varför???? finns hjelp nogån stans i det här landet???????

    Gilla

  17. dido skriver:

    järna jag vill ha hjelp i från Elisabeth Massi Fritz.
    snälla svara…

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.