Marcus Birro ut i kylan! Chefredaktörerna ringer sent!

Marcus Birro, född 15 juni 1972 i Göteborg, är en svensk-italiensk författare, poet och skribent, bosatt och verksam i Sverige. Birro var fram till november 2014 krönikör för Expressen och är kolumnist för Världen idag.

Marcus Birro, född 15 juni 1972 i Göteborg, är en svensk-italiensk författare, poet och skribent, bosatt och verksam i Sverige. Birro var fram till november 2014 krönikör för Expressen och är kolumnist för Världen idag.

Marcus Birro: ”Det finns människor jag arbetat nära med under sex år som inte ens hört av sig med ett hej då eller lycka till. Alla är kedjade runt Expressens påle. Alla gnider sig mot den där pålen och ingen ser att hon gråter medan hon gör det.”

Märkligt att cheferna på Expressen och Aftonbladet ringer sent på kvällen och fockar folk. Men kanske dom först måste ha några whiskypinnar innanför västen för att våga. Elisabet Höglund råkade ut för det när hon var utomlands. Hon blev chockad. Sen kände hon sig alldeles tom. Birro skriver på sin blogg att Expressen har tusen chefer och hur det känns att vara ute i kylan.

”Som att vakna upp i ett skymningsland där de onda, som ljuger om att de är goda, redan har vunnit. Att aldrig få en kram, ett leende, ett uppmuntrande ord.”

”Att gå rak i ryggen med tårar i ögonen. Att dröja med blicken i människor som strax kommer vända sig om och spotta efter dig på gatan.”

”Ungefär så har mina senaste veckor varit. Nu hänger hela tillvaron på en väldigt slak lina. Jag har ingen aning om hur jag ska klara att betala hyran. Expressen hann knappt ge mig sparken (de gjorde slut över telefonen, som en omogen tonåring) innan de suddade ut och raderade alla mina sammanhang från tidningen. Man har klippt bort mig ur bilder, tagit bort länkar till många av de krönikor jag skrivit.”

Vad gjorde Birro för fel? Jo, enligt honom själv skrev han sanningen om islam (han skrev inget om sionismen märk väl) . Elisabet Höglund tog parti för Jimmie Åkesson. Det behövs sannerligen inte mycket för att hamna utanför PK-fållan! Kan inte vara lätt att vara Jan Helin och Thomas Mattsson! Marcus Birro är inte utbildad journalist men blev väldigt framtagen och drog på sig avundsjuka bland människor i skrået förstås!Nu har Expressen sopat bort alla länkar som går till Birro. Tidningen vill verkligen inte förknippas med honom längre.

”Det mediala hyckleriet i det här landet är som en trafikolycka. Det brinner ur bilarna. Svart, tjock rök gör det svårt att andas, Allt är kaos och förvirring. Kroppsdelar ligger spridda över vägen. I fjärran hörs sirener som närmar sig trots att alla ser att det redan är försent. Jag har försökt vara en motvikt till detta hyckleri. I början uppskattades jag för det även bland journalister. När den värsta ilskan över att jag vann priser och uppmärksammades trots att jag inte är journalist lagt sig uppstod en sorts tyst terrorbalans. Men under ytan har avskyn grott.”

Birro skriver: ”Det fanns en tid när jag skämdes över att inte vara journalist. Nu skulle jag skämmas om jag var det.”

Människor som åker ut i kylan blir som pestsmittade. Ingen hör av sig. Birro: ”Det finns människor jag arbetat nära med under sex år som inte ens hört av sig med ett hej då eller lycka till.”

Hur ska det gå för Birro? Han har sin blogg på Världen idag och är omtyckt i kristna kretsar. Att skriva i tidningar är som att skriva i vatten. Birro skriver att han nu kan få tid att skriva böcker. Men han vet inte i nuläget hur han ska betala hyran. Någon råd blir det väl.

Marcus Birro Expressen

…….

Detta inlägg publicerades i Människor, Politik och märktes , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Marcus Birro ut i kylan! Chefredaktörerna ringer sent!

  1. Antonia skriver:

    Att han inte kommer kunna betala hyran gör mig lite undrande ändå. Har han jobbat för minimilön? Eller bränner man pengar när man har ett jobb. Är det ingen som tänker på att man kan förlora jobbet och bygga upp en buffert? Även om man är krönikör/journalist?
    Ingen sitter säker någonstans längre.
    Det verkar som att man betraktar de uppsagda som pestsmittade och är oroliga att de själva blir smittade och uppsagda. Inte en vacker bild om människorna.
    Ingen kommer att våga säga sanningar i fortsättningen. Det blir bara medhåll. Vart världen är på väg?

    Gilla

  2. Markus Andersson skriver:

    Jobbar man åt en av Sveriges sliskigaste hallickar får man skylla sig själv. Det gäller att ta ställning ordentligt och sätta ner foten. Man kan inte ha ena foten i horlägret och andra i sanningen och tro att alla ska vara ens vänner. Finns gott om rejäla människor som på riktigt offrar och offrat allt för sanningen som ingen hört talas om.

    Gilla

  3. Stig Palm skriver:

    Mitt förslag till Birro om han läser här?
    Gå in i KD partiet och då har du lön till att betala hyran. Som Kristen bör du bli väl mottagen.
    Birro behöver bara se sig om i politikerkretsar att denna bransch är lönsam och kräver ingen utbildning. Inte ens den numera obligatoriska Studentexamen vilken kräver bara nästan 100% närvaro i skolan att få.
    Detta klarade inte Infrastrukturminister Anna Johansson (S) från Göteborg av men ändå blev Minister. Räcker med SSU och kurser på Bommersvik (Sossarnas universitet).
    Jag vet inte vad KD har för utbildning mer än Bibeln då?

    Gilla

  4. Madeleine J skriver:

    Jag tycker Birro ska skriva på Berghs Blogg såvitt jag har hunnit kolla av under åren så är det bara hos Helena Palena och hos Berghs Blogg som okuvligt mod finns utan minsta hänsyn till PK. Möjligen är man försiktigare på bergsblogg.se med ärekränkande påståenden eftersom man har utgivningsbevis och är påpassade av Myndigheten.

    Gilla

  5. Kanske inte hyran denna månad? Men nästa? Eller nästa? Få är ekonomiskt oberoende livslångt utan det fodras tillskott efter ett tag . .

    Gilla

  6. Blodsven skriver:

    Stig Palm@ Tror du att han skulle finna de goda krafterna i KD? De är samma vidriga rövslickare som journalister och resten av sjuk-klövern, så han kommer inte att vara välkommen i dess ”godhet”.
    Enda chansen skulle däremot vara SD.

    Gilla

  7. Stig Palm skriver:

    Du kan ha en poäng här?
    De Kristna är tyvärr så enfaldiga i KD att de tror att Muslimer ska kunna samsas med dem? Islams agenda är död åt Kristna och de får kniven i ryggen när Islam tar över.
    Således bör SD vara en säkrare plats för honom ifall han kan inse detta själv?

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.