Hönsen har flugit upp i trädet!

Foto: Helena Palena

Foto: Helena Palena


Umgtuppen Chicken. Foto: Helena Palena

Ungtuppen Chicken. Foto: Helena Palena

De här bilderna är tagna 31 oktober 2011. Hönsen är födda i juni samma år. De är nästan fem månader och har flugit upp i trädet. Första och enda gången det skedde. Märklig syn. Enda gången jag sett höns i träd var på Barbados. Det var hur vanligt som helst. Där vi bodde hos lokalbefolkningen hade folk höns i sina trädgårdar och dom sov i träden om nätterna.

De här hönsen har jag kläckt fram själv. Mer om det här. De tre till vänster är tuppar, och dom tre till vänster är hönor. Hönorna har jag kvar än. Tupparna hade jag kvar över vintern. Två fick vara i lagårn och den gula längst fram med sin pappa i hönshuset. Han längst till vänster, Chicken, kom till Lindefallet och blev omdöpt till Elvis. Han bakom den gula, Egge, kom till Bergsjö och en hel hög med hönor. Mamman i den gården jobbade på storkök så då kan jag tänka mig att där blev det mycket matrester till det hönshuset.

Den gula skulle över älven till en kvinna som var utan tupp i sin hönsgård. Det slutade inte bra. Den gula hade blivit konstig eftersom han blev kväst av sin pappa och näpsad av hönorna. Han visste inte vilken fot han skulle stå på. Nåväl, Anna-Stina som kvinnan, hette kom och hämtade tuppen. Första dagen gick det bra. Han pickade på hennes stövlar men den andra flög han på henne när hon skulle mata hönsen. Tuppar flyger med klorna ute mot en och hänger sig fast. Hon fick loss honom och gick och hämtade ett lakan. Dit igen och när tuppen kom kastade hon lakanet över honom. Ner i en låda och tillbaka till mitt hönshus. Sorgligt för jag visste att jag inte kunde ha två tuppar och en sån ”förstörd” yngling skulle ingen annan heller klara av. Så det blev nackning och begravning. Saknar mina tuppar mellan varven och jag fäller tårar. Chicken var helt såld på mig. Kom kutande mot mig varje morgon i lagårn när jag skulle mata dom osv. Han pickade på mina ben om jag inte tog upp honom tillräckligt snabbt. Har ett blåmärke kvar än nedanför höger knä.

dn svd svd

…….

Detta inlägg publicerades i Djur och märktes , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Hönsen har flugit upp i trädet!

  1. Bengt B skriver:

    Högsta hönset i trädet var alltså en tupp. Känns igen. Men han verkar ha behövt att gå i terapi, efter tiden med en dominant far och som allmän hackkyckling.

    Gilla

  2. Helena Palena skriver:

    Bengt: Sant! Han fick vara på fel ställe. Visste inte vad jag skulle göra av honom. Tänkte att det skulle gå en vinter. Tre tuppar i lagårn fick jag inte ha så det var av nöden han fick vara med farsan. Men nu är det gjort! Med tanke på denna bild och hans position kan man klart se att jag satsade på fel ”häst”! 😛

    P.S. Det bästa hade ju varit om det inte blev så många tuppar. Man vill ju ha höns för äggens skull.D.S.

    Gilla

  3. Antonia skriver:

    Vilken syn….och därmed bevisad att visst kan de flyga. 🙂
    Det blir väldig god soppa av tuppen.

    Gilla

  4. Helena Palena skriver:

    Antonia: Den gula tuppen blev ingen soppa. Han blev begravd. Inte skulle jag eller vi kunna tänka oss att äta upp honom. Nej, fanns inte på kartan! 😛

    Gilla

  5. Antonia skriver:

    Lite slöseri kan jag tycka, men kan jag förstå det kanske också.
    Farmor hade fjäderfä och vi hade aldrig problem för att äta av dem. Det var därför de hade det.
    Men vi är väl lite barbarer kanske. Jag vet inte. 🙂

    Gilla

  6. livsglimtar skriver:

    Jag är uppvuxen nästan i Stockholm och där fanns inga djur som jag växte med, skulle inte heller kunna äta upp en tupp som varit ens kompis. Undrar varför de flög upp i trädet?

    Gilla

  7. Helena Palena skriver:

    Livsglimtar: Det var nog bara en tonårsnyck! Någon började och så hoppade dom andra upp efter. Det är ju naturligt för höns att bo i trän! 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.