Citronfasta! Vitare tänder! Tips!

Några droppar citron gör susen!

Förr om åren brukade jag fasta på vårkanten. Brukade hålla på en vecka till tio dagar ungefär. Den här gången ska jag ta tre dagar bara. Man kan ta en dag om man känner för det. Varje liten chans för magen att få vila är bra. Ska prova en citrongrej med sirap och cayennepeppar. Har just gjort i ordning blandningen. Blev jättegott! Fast jag hade ingen cayenne så jag tog lite chilipeppar istället. Hade ingen Natursirap heller, tog vanlig sirap.

När man ska pressa en citron eller en apelsin ska man rulla den mot något hårt några varv. Då går det lättare att få ut saften. Citroner är en fantastisk liten frukt som kan användas på olika sätt. Man kan ta några droppar citron på tandborsten så blir tänderna vitare och renare. Oj, så rena dom känns. Som små pärlemorstenar. Har tidigare skrivit ett inlägg om hur man får vitare tänder här.

Enkel Citronfastekur

1 liter fastedryck
Cirka 0,5 – 1 dl färskpressad citronsaft
0,5 – 1 dl Natursirap
6 knivsuddar caynne- eller chilipeppar
Vatten

Gör denna sats varje dag och drick under en dag. Annan dryck ska intas vid sidan om. Vill man fortsätta fasta efter citronkuren ska man nog dricka något mildare. När man fastar ska man dricka ordentligt. Det avgör man själv men minst tre liter bör man nog få i sig.

Fler tips med citroner

Baksmälla: Blanda saften av 4 citroner, 4 msk
citronvinäger och 1 knivsudd salt med 0,5 liter vatten. Drick före frukost på fastande mage. Testa också saft av 1 citron i en kopp svart kaffe.

Akne: Koka upp 1 liter vatten, koka häftigt, låt svalna till 40 grader. Tillsätt 2 msk honung och saften från en citron. Tvätta hyn morgon och kväll.

Huvudvärk: Blanda saften från en citron med en kopp kaffe.

Magbesvär: Drick till varje måltid saften av en citron i ett glas vatten. Citronsyran stimulerar produktionen av magsaft och magmusklernas arbete.

Munsår: Blanda saften av en citron i ett glas vatten och skölj munnen tre gånger om dagen. Svider lite i början.

Halsont: Blanda 25 cl vatten med saften från en citron och 1 tsk salt. Gurgla en minut tre gånger per dag. Prova också att göra egna halstabletter: gnugga en sockerbit mot skalet av en obesprutad citron. Fruktens eteriska olja sugs upp i sockerbiten. Ta några per dag, låt dem smälta i munnen.

AB AB Expr DN DN

…….

Detta inlägg publicerades i Tips! och märktes , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Citronfasta! Vitare tänder! Tips!

  1. Mona skriver:

    Och om man kokar citron och färsk ingefära får man en dryck som driver ut otyg i magen. Den hjälper också till vid viktnedgång och vid förkylning. Vid förkylning kan den med fördel drickas varm. Dessutom är det en fräsch dryck!

    Gilla

  2. Znogge skriver:

    Finns många intressanta huskurer som inte ska underskattas utan tvärtom!

    Gilla

  3. Maja Dacke skriver:

    Hoppsan, Mona!
    Om man kokar citron och ingefära dödar man många vitala och önskvärda ämnen. Bättre att koka upp vatten, låta det svalna ett par minuter och därefter lägga ner färska ingefärsskivor (fem räcker till en liter). Låt dra en halvtimme och smaksätt med citronsaften. Kan späs med mer kokt vatten när teet börjar ta slut …
    Och du Mona, det är inte bara ‘magen’ som renas – utan även blodet …

    Helena, det var en tuff metod att bli av med baksmälla – fyra citron till en halv liter vatten? Säkert? Jag tror hellre att jag undviker baksmällan …

    Gilla

  4. Helena Palena skriver:

    Mona: Long time no see! Tack för tips.

    Znogge: Naturen har allt. Det är bara att gå ut och plocka.

    Maja: Tror jag kör på din linje. Man ska inte koka bort det nyttiga. Tror jag partar och dricker men drar i mig en massa vatten innan jag går och lägger mig. Det funkar. Blir i alla fall bättre. Ja, det är en tuff kur. Men en massa vatten och en Treo funkar minst lika bra. I alla fall i min värld.

    Gilla

  5. Antonia skriver:

    Tack för tipset. Jag började min fasta just i måndags. Kommer hålla på ca 2,5 vecka. Gör jag 2 ibland 3 gånger per år.
    Nu var det dags igen. Tjockgladen tog över mitt liv helt. Fastan brukar bota mig och så blir jag av med dem extra kilona oxå.

    Gilla

  6. Helena Palena skriver:

    Antonia: Men herregud håller du på i 18 dagar. Vad dricker du? Tjockgladen – vilket härligt ord. Blir du bättre i artriten? Det är härligt att fasta. Man känner sig till slut lätt som en fjäril.

    Gilla

  7. Torbjörn skriver:

    Citroner är vackra skapelser. Ska pröva tandblekningstipset. Någon av de kvinnliga Hollywoodskådisarna, tror det var Catherine Zeta-Jones, sa att hon äter ett syrligt äpple efter varje måltid, och bara det. Inga andra kurer. Kemisk blekning försvagar emaljen, och kan orsaka permanenta ilningar i tänderna om man har otur.

    Gilla

  8. Helena Palena skriver:

    Torbjörn: Det är härligt att borsta tänderna med citron. Tänderna känns glatta och det håller i sig under hela dagen. Kemisk blekning ska man nog inte syssla med. Ett äpple är alltid bra. Tror på att det håller doktorn borta. Blir glad när jag äter äpplen.

    Gilla

  9. Antonia skriver:

    Till frukost färskpressad graip och apelsin. Sen blir det kamomollte. Grönsaks och fruktjuicesamt varm buljong. Och en hel del vatten.
    Tyvärr kan man inte vara alltför långt ifrån toan. Det är den enda nackdelen och jobbiga.
    Annars är man rätt så pigg. Hoppas att vädret skärper sig nu för det är inget höjdare att gå på promenad på isbana med isspjut hängande överallt. Jag vill ha ren asfallt. NU!!!!!!!

    Gilla

  10. Antonia skriver:

    Ju, artriten blir oxå bättre.

    Gilla

  11. Olle Munter skriver:

    Sten Sture Skaldeman visar vägen. Jag körde hans tips. Från 90 kg till 70 på ett kick.

    http://www.skaldeman.se/index.html

    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article8231260.ab

    Gilla

  12. Helena Palena skriver:

    Antonia: Oj, vilken god mat du dricker! Ska dra i mig lite buljong jag med. Har just gjort en ny laddning med fastdryck. Ja, dricker man mycket pinkar man mycket. Det är nog en naturlag.

    Olle: Jasså Olle! Har du lättat. Skönt va´? Onödigt att dra på en massa fett. Om man tänker att tio kilo är fem påsar socker á två kilo blir det lättare att greppa fettmassan. Antar att Skaldeman är en LCHF:are. Som Dahlqivst.

    Gilla

  13. Josef Boberg skriver:

    Under mitt strax 70-årade liv i kött – så har jag, bokstavligt talat, upplevt hur mängder av vänner, ”ovänner” och andra bekanta har försökt med att fast – för att t ex fixa sin övervikt.

    Som princip har ALLA misslyckats med att BESTÅENDE fixa sin övervikt – med fastemetoden och vilken annan metod som helst. Överviken har, över lite tid sett, oförtrutet fortsatt med att ”växa till sig” – tills dom har fått någon mer eller mindre allvarligt sjukdom – eller slutat med att andas.

    Varför ❓

    Tja… – på det finns det nog lika många svar – som det finns människor på jorden Terras ytteryta, tror jag…

    Men ett svar – som jag själv ”drabbades” av för gott och väl ett år sedan – tror jag håller för tämligen många. Om det finns det en del om HÄR (video ca 4 min) och HÄR (video ca 3 min).

    Gilla

  14. Olle Munter skriver:

    Visst Helena och sen börjar man om, med lite godis. Jag tror vi är inne på 4:e Alla Hjärtans lådan med geléhjärtan nu. Tror vi började en vecka innan den 14:e Feb.

    Jag kollade mig i höstas och allt var bra. Just nu behandlar jag ett öga för Gula Fläcken.

    Gilla

  15. nejtillpirater skriver:

    Borsta tänderna med citron verkar helt vansinnigt, det fräter ju på emaljen. Helt tvärtom mot vad tandläkarna säger! Tandläkarna anser att man ska undvika att dricka sura safter och om man gör det helst med sugrör så att man inte får det på tänderna, eller skölja med något och sen inte borsta tänderna på en timme efteråt. Men den som frivilligt vill fräta sönder emaljen får väl göra det…

    Gilla

  16. Helena Palena skriver:

    Josef: Ja, lite magnesium kanske kan göra susen. Men det finns nog bara ett sätt att gå ner och behålla vikten: Äta mindre och jobba mer med kroppen!

    Olle: Det går upp och det går ner. Gott att snaska mellan varven. Gula fläcken – vad är det? Ska kolla. Hoppas det går bra. Man vill ju vara intakt.

    Nejtill: Litar inte ett dugg på tandläkare som propagerar för fluor morgon, middag och kväll. Gift. Om det har jag skrivit ett helt inlägg. Lite citron i mun är ingen fara. Tänderna blir vita och rena. Allt som finns i naturen klappat och klart är bra för dig. Det växer där för din skull.

    Gilla

  17. nejtillpirater skriver:

    Allt som finns i naturen är definitivt inte bra för människan!

    Det finns en massa mögeltoxiner som är livsfarliga, sådana som man faktiskt kan undvika med bekämpningsmedel. Det finns bl.a. ett mögel som växer naturligt i jordnötter och det räcker med att du äter en sådan jordnöt, eller delar av, för att du ska få cancer.

    Ett annat exempel. Man tillverkade diskmedel av apelsinskal, det visade sig senare vara enormt cancerframkallande.

    Jag litar på tandläkarna men som sagt, den som vill förstöra emaljen får skylla sig själv.

    Gilla

  18. Josef Boberg skriver:

    NejTillPirater – ”Det är för väl att lögnerna finns – för tänk om allt Wi hör vore sant.”
    Albert Engström.

    Gilla

  19. evelina carlson skriver:

    riktigt bra tips!

    Gilla

  20. christalbum skriver:

    Till er som gillar buljong.
    Undvik gärna buljong som innehåller natriumglutamat/E620 till E631/jästextrakt.
    Inte bra grejer för en människa.

    Gilla

  21. Saali skriver:

    Ajajaj, citron fräter tänderna, så den metoden bör undvikas.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.