Rosenbönor! Hässjevirke! Jack the Beanstalk!

För er som gillar att pyssla i trädgården kommer här en liten bildkavalkad från förra sommaren. Jag skrev då ett inlägg om rosenbönan som många har läst. Skrev då att jag skulle visa hur mitt rosenböneri blev. Här kommer resultatet. Hässjevirke som inte längre används har en rural och rustik look som passar synnerligen väl i en trädgård. I alla fall på en bondgård. Foto: Palena

Hässjevirke som klätterställning för rosenbönor.

Hässjevirke som klätterställning för rosenbönor.

När veronikan med sina underbart blåa blommor blommat ut skjuter rosenbönorna i höjden och börjar klättra.

När veronikan med sina underbart blåa blommor blommat ut skjuter rosenbönorna i höjden och börjar klättra.

Rosenbönorna har klätt in hela ställningen. Vackert! Nytta med nöje eftersom växten går att äta. Bönan är god och nyttig.

Rosenbönorna har klätt in hela ställningen. Vackert! Nytta med nöje eftersom växten går att äta. Bönan är god och nyttig.

Ur en viss vinkel har bönan klättrat över husets nock. Men här tog klätterställningen slut.

Ur en viss vinkel har bönan klättrar över husets nock. Men här tog klätterställningen slut.

Detta inlägg publicerades i Växter och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Rosenbönor! Hässjevirke! Jack the Beanstalk!

  1. Antonia skriver:

    Fan så fint. Bönor är gott, även om man blir lite gasigt i magen, men min mor brukar koka tärnade potatis med, och det gör det bättre. Smakar inte dumt heller.

    Gilla

  2. Ramona Fransson skriver:

    I år är jag sämre i kroppen och det blev lilla mamsen och käre maken som fick ställa iordning en del av landet. Det har såtts morötter, rödbetor och dill. Alltid trevligt med egen skörd.

    Persikoträdet som var ståtligt förra året, tvingade min käre make mig att skarva i hårt. Han tyckte att det blivit alldeles för stort och stal utsikten från vårt sovrumsfönster. Nog fick det trädet sig en chock alltid. Inte alls sig likt. Hm, får se hur det kommer att se ut nästa år. Jag har hotat med att köpa nytt träd om inte det gamla hämtar sig.

    Ha en skön fredag.
    Ramona

    Gilla

  3. Helena Palena skriver:

    Antonia: Bönor är mycket bra för magen. Hela skidan kan man äta dessutom.

    Ramona: Du bor ju på västkusten och där är det bättre klimat, Men att det skulle vara så varmt så man kan ha persikoträd visste jag inte.

    Gilla

  4. Philippe Ohlund skriver:

    Fina kort!

    Du borde måla stilleben, Helena! 🙂

    Trevlig helg!

    Gilla

  5. Josef Boberg skriver:

    TIPS. Jag har satsat 300 kr på Malena Ernaman. Oddset ca kl. 10.00 var 18 ggr slantarna.

    Gilla

  6. Josef Boberg skriver:

    Ett a för mycket – som står för stooort A – i mitt perspektiv sett i vart fall.

    Gilla

  7. Helena Palena skriver:

    philippe: Kanske det! Stilleben. Stela fiskar och frukter på ett fat. Är nog inget för mig.

    Josef: Ett a för mycket gör inget när man fattar i alla fall. Är det ikväll hon ska sjunga? Jag ska på fest och bada i tunna så jag skiter nog i det. Dessutom har vi egna spelmän i parti och minut som också ska vara med.

    Gilla

  8. Znogge skriver:

    Jag är ingen trädgårdsfantast men just Rosenbönan låter som en växt för mig. Eller rättare sagt för den plommonstubbe som står i trädgården…

    Gilla

  9. Helena Palena skriver:

    Znogge: Det är mycket lättodlad. Behöver något att klättra på bara. Rekommenderas varmt för den som inte vill böka för mycket med sin trädgård. Det vill inte jag nämligen. Det ska vara lättskött.

    Gilla

  10. Antonia skriver:

    Tack för kommentarerna hos mig. Utan dig så ser det dött ut.
    Du har alltid några ord att lägga, det är så skönt. 🙂

    Gilla

  11. Helena Palena skriver:

    Antonia: Man behöver lite respons för att vilja fortsätta med något. Man går dit man blir bekräftad. Vi är som barn.

    Såg att du låg på 100-listan med grejen om flygplan. Roligt att ta sig in där ibland. Fast jag skulle inte vilja ligga på topp hela tiden. Kan tycka att en del som jämt är där måste bo vid sin dator. Har dom inget liv brukar jag tänka? Om man vill komma högt är det bara att skriva om kändisar eller något kontroversiellt och länka till en massa tidningar.

    Gilla

  12. Antonia skriver:

    Måste vara väldigt få som bloggar idag om jag är med på 100 listan För det är bara 24 som har klickat på just den inlägget.
    Och du har rätt man behöver bekräftelse, annars är det inte roligt. Men du har rätt i det också att man inte heller skulle vilja ligga i topp hela tiden. Prestationsångest är inget jag strävar efter heller.

    Gilla

  13. Helena Palena skriver:

    Antonia: Jag har ett gammal inlägg om Madelein McCann som 28 har läst idag och ändå kommer iinte det med på 100 -listan. Jag man undrar ju vad det är som avgör. Dom kör ju efter en speciell formula står det ju. Men jag har sett att du har kommit upp med gamla inlägg ibland.

    Gilla

  14. Antonia skriver:

    Nu måste jag kolla på den där listan. Och du har rätt var inne i stan men man kunde knappt gå. Och parken här mittemot är också full med folk som försöker ligga i lä och odlar lite cancerceller för skönhetens skull.

    Gilla

  15. Helena Palena skriver:

    Antonia: Nu ligger du på plats nummer 88 och Ian W på plats 40. Jag tror att WordPress är en liten ankdamm. Vi måste ta med hela världen för att den ska bli stor.

    Gilla

  16. Antonia skriver:

    Om du skriver ett inlägg idag så kommer du också med. Men jag förstår varför du inte är med.

    Jag hittar inte just den sidan du syftar på, undrar om det är olika på olika datorer. Men jag hittade mig till slut på Growing Blogs (svensk) och där ärjag ialla fall när jag tittade på 5-e plats, medan Ian på 72-ra plats.

    Höhöö… 🙂

    Fast det känns bara så där…han har bra mycket mer att säga än jag har, och då ska vi inte prata om dina inlägg. Jag kan aldrig riktigt knyta ihop säcken. Men klart vill man ha en bra placering ska man blogga när typ nästan ingen annan som gör det.

    Gilla

  17. Antonia skriver:

    Helena! Jag har nu kollat och din blogg är värd 216 621 kr.
    Min har stannat på dryga 140 000 kr. Och den var så mycket värd redan för ett och halvt år sen. Ingen ökning på min bloggsvärde, tur att den inte har sjunkit.

    Här är länken : http://bloggvarde.se/

    Gilla

  18. fairymary skriver:

    Helena, så vackert!!!!

    Jag är mycket imponerad!

    Jag tror inte heller att stilleben passar dig….

    Gilla

  19. fairymary skriver:

    Vad i allsin dar betyder bloggvärde….vem skulle vilja köpa en blogg????

    Gilla

  20. Helena Palena skriver:

    Antonia: Det här med bloggvärde har jag aldrig brytt mig om. Har sett det här och där.

    Mary: Jag vill inte bestämma i förväg vad jag ska måla. Brukar rita ut lite och sätta igång bara. Nu testar jag acryl. Täcker bra – men blir lite stelt.

    Man ska nog inte köpa en blogg. Men kan tänka mig att bloggvärdet är satt efter hur många besökare man har. Jag vet inte. Och skiter i det. Tycker synd om dom som ligger på topp hela tiden. Till slut blir det en tävling. Man måste vara bäst. Jag har kommit ifrån sånt. För jag vet at jag duger. I min värld är jag nämligen bland dom bättre i alla fall. Tror att jag är ganska kongruent med andra ord.

    Gilla

  21. fairymary skriver:

    Ja visst är det märkligt att allting ska värderas i pengar! Säljbart eller ej…..har vi glömt bort att det finns andra värden???

    Nej, jag har inte glömt det…..värdet av att äntligen kunna sitta i solen på min frukostaltan medan bäcken porlar nedanför och glittrar i solskenet….medan katten lägger sig på rygg och rullar runt på klippan bara för att tala om hur hon njuter….

    ….kan inte mätas…..vare sig i pengar eller något annat….det bara ÄR…..

    När du säger att du är kongruent Helena…så var det precis vad jag uppfattade att Bruno K Öijer var….fast jag hittade inte det ordet då…..

    Jag tror att du är världsbäst på att vara”Helena Palena”….liksom jag är världsbäst på att vara Marianne Elisabeth….

    Gilla

  22. Josef Boberg skriver:


    DET ÄR DET WI TROR ATT WI VET (= det andra tror att dom vet – och som dom har lurat i oss) SOM HINDRAR OSS IFRÅN ATT VETA ALLT DET WI ALLA VISSTE – SOM TILLRÄCKLIGT SMÅ BARN

    Wi är alla världsbäst jämförda med oss själva. 🙄

    Gilla

  23. Josef Boberg skriver:

    – och varför skall Wi NedLåta oss till att jämföra oss själva men någon enda annan ❓

    Gilla

  24. Carl Norberg skriver:

    Detta är viktigt att förstå, nu!
    Dagens DI redovisar att Ericsson nu har ett akut likviditetsbehov på 1mdr kronor.

    Detta innebär att likviditetsbristen nu har nått helt och fullt igenom den producerande delen av ekonomin, som därför nu går in i slutfasen på det systemmässiga haveriet.

    När Ericsson, som med Svenska mått mätt måste anses som ett mycket stort företag inom den producerande delen av ekonomin, trots sina resultat inte längre har likviditet eller överlevnadsförmåga på kort sikt, då kan vi lugnt konstatera att detta förhållande även lär vara det gällande inom ett och annat företag med mindre lönsamhet och omslutning.

    Och som ett omgående svar på denna företeelse så kommer då i direkt anslutning till Bilderberg konferensen, en kampanj om en anslutning till Euron för svenskt vidkommande.

    Vem som helst kan inse att det Europeiska systemet som är ett penningsystem, alltså inte ett kreditsystem, och som regleras av Baselregleringarna 1 och 2 vilket innebär att valuta bildas genom att en skuld i ett godtyckligt finansieringsinstitut med bankoktroj, åsätts ett valutavärde som verkar som bildningsgrund för skapandet av pengar. Ansvaret för värdet på denna bildningsgrund, åligger sedan rent konstitutionellt finansieringsinstitutet ifråga.

    Att i ett sådant läge införa en gemensam valuta för flera valutaunioner, innebär endast en enda sak.

    Det innebär en konservering av den innevarande skuldsituationen till förmån för de institut som har skapat den förra valutan, alltså bankerna, och detta trots att valutan i verkligheten är värdelös. Om det vore en real fördel med en gemensam valuta, så vore det ju bara att ansluta sig till dollarunionen, men detta är det av olika anledningar inte ens något som någon viskar om. I Europa gäller alltså följande system, bankerna skapar valuta, alltså pengarna och de drar nyttan av detta medan staten och medborgarna har ansvaret för valutans värde, alltså alltid sitter med de negativa konsekvenserna.

    Dollarsystemets (egentliga) konstitutionella grund är dessutom fundamentalt annorlunda, eftersom denna konstitutionellt vilar på att dollarvalutans värde är något som skall garanteras av staten, och att valutan bildas genom att staten ger krediter vars framtida värde upprätthålls av staten som valutaunion. Nu är emellertid även detta konstitutionella dollarsystem sedan länge förvanskat och korrumperat till att mera efterlikna det Europeiska penningsystemet, men i övrigt så är dollarsystemet till sin ursprungliga konstruktion sannolikt det mest välkonstruerade av alla kända ekonomiska värdebeskrivningssystem.

    Det är därför alltid en monumental och faktisk dumhet att ansluta sig till en valutaunion i ett penningsystem om man är en välfärdsstat, och detta är inte annat än ett rent och faktiskt sakpolitiskt förhållande.

    Det är betydligt enklare att istället ge bort vår välfärd men åtminstone då behålla vår framtida handlingsfrihet och beslutsrätt.

    Gilla

  25. Helena Palena skriver:

    Jag säger som Mats Qviberg på Newsmill. Jag röstar på den som säger Nej till Euron. Det gör jag med.

    Gilla

  26. Philippe Ohlund skriver:

    Det svenska Euro-motståndet tycker jag är konstigt, för i längden tror jag att vi tjänar mer på Euron än andra länder.

    När politikerna i Belgien beslutade att överge belgerfrancen till förmån för Euron klagade alla där.

    Dagstidningarna klagade på förstasidorna och belgisk TV intervjuade konsumenter i matbutikerna, som höll på att tappa greppet om hela sin ekonomi lät det som.

    Men nu…

    Skulle det belgiska folket folkomrösta om Euron idag, skulle högst en procent vilja ha belgerfrancen tillbaka.

    Jag tycker att Euron är jättebra och det är formidabel succé.

    Men det är så lätt att säga nej till förändringar…

    Om vi hade Euron i Sverige idag, hur många skulle vilja ha tillbaka kronan?

    1 – 2 procent?

    Gilla

  27. livsglimtar skriver:

    Så härligt det blev med bönstocken … ärligt talat blir jag lite avis på er som har tomt och möjlighet att plantera vad ni vill.
    Kram

    Gilla

  28. Helena Palena skriver:

    ohlund: När det gäller pengarna har du nog inte hela bilden klar för dig. En valuta – vem kan då lättast styra oss?

    maggis: Det är inte bara att ha en tomt. Det förpliktar också. Jag gör det så lätt som möjligt för mig. I år kommer det hela att se annorlunda ut. Ska dokumentera det och skriva om det också. Nästa år kanske. Fontänen är borta och dammen är klar. Det är härligt när man hör vattnet som porlar. Man kan ha en liten fontän på balkongen också. Kanske vore något för dig.

    Gilla

  29. Pingback: Världens bästa Rosenböna! | Helena Palena

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.