ÄGGSTRA! KRÄMA PÅ! Gör din egen BAILEYS!

Baileys

Baileys Original Irish Creme är en av världens mest kända likörer. Bra jobbat med tanke på att den lanserades på Irland först 1974. Den används i flertalet drinkar men är nog godast att dricka som den är. Och gör man den själv – ni får recept på det här – blir den äggstra krämig och god och man blir lätt sittande och äter den med sked. Mums filli! Och det är ju klart att när gästerna får reda på att den är hemgjord – ja, då kommer dom att dåna – så imponerade kommer dom att bli!

Baileys är en likör baserad på grädde och whisky. På senare år har det lanserats två nya versioner av Baileys, en med mint-choklad och en som är smaksatt med karamell. På sjuttiotalet serverades nubbe, punsch och sherry som dom lite äldre på den tiden föredrog efter bättre middagar. Men vi lärde oss att hälla upp godiscreme i glasen så sakteliga. Baileys blev tidigt en favorit på studentskivor, företagsfester och hemma i soffan. Den lyxiga smaken av choklad, vanilj, grädde och irländsk whiskey har gjort den till världens mest sålda likör! Och du lär inte vara ensam om att njuta av likören då det enligt statistiken dricks 2 260 glas Baileys per minut – varje dag, året om. Koka och njut!

Egen Baileys

5 dl grädde
7 äggulor
1 1/2 pkt florsocker
3 msk O´Boy eller efter smak – eller kakao
75 gr vaniljsocker
1/2 flaska whisky-essens
1 kvarting renat (3,5 dl)

Koka upp grädden och låt den kallna. Vispa äggulor och florsocker sakta. Tillsätt O´Boy och vaniljsocker. Tillsätt sprit, grädde och essens och vispa sakta. Drick och njut!

intressant

…….

Detta inlägg publicerades i Mat & Dryck och märktes , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till ÄGGSTRA! KRÄMA PÅ! Gör din egen BAILEYS!

  1. sofia L.S. skriver:

    gott

    ja palena, är bilderna för starka kanske?

    Blåser, gör det inte det för det mesta?

    Gilla

  2. livsglimtar skriver:

    Smaskens men jag försöker att inte dricka kalorier..jag bara måste ner mer i vikt. Förbaskade njurar…

    Gilla

  3. Palena skriver:

    sofia – jo, det blåser för jämnan – det har du rätt i!

    Gilla

  4. Palena skriver:

    Maggis – du får hålla igen. Ska man dricka sprit måste nog njurarna funka – det är väl nummer ett.

    Gilla

  5. Thomas skriver:

    Minsann – ett recept på hemkörd Baileys !

    Men jag hade nog använt äkta irländsk whisky, t ex Bushmills Single Malt, även om det blir dyrare…

    Gilla

  6. Helena Palena skriver:

    Thomas: Nästa gång blir det en riktig vara! Absolut. Blir säkert godare än essens. Tack för tipset! Tänkte inte på det.

    Gilla

  7. Fred skriver:

    Tack så mycket för receptet!

    Försökte göra baileys en gång tidigare men då utan ägg. Ojojoj, vilken skillnad det blev med ägg.

    Gilla

  8. Helena Palena skriver:

    Fred: Inte kan man göra något gott utan ägg! Denna likör blir så krämig och god så man sitter och äter den med sked. Förrädiskt gott! Jag brukar göra ägglikör oxå. Kanske nästan ett strå vassare.

    Gilla

  9. herr slutbit skriver:

    Fantastiskt. Det enda svenska receptet jag lyckats hitta, o jag som älskar irländsk kräm.
    ”1 1/2 pkt florsocker”
    pkt, är detta någon amerikansk hittepåenhet, eller är det Paket? Florsocker kommer i 500grams förpackningar. Du menar att du har 750 gram socker i 350 gram renat? Nyttig sockerkaka 🙂 Jag kanske är dum, men jag tar lite mindre socker om du tillåter.

    Tack för recpetet.

    Gilla

  10. Mia skriver:

    ägglikör? kan man få det receptet oxå? =)

    Gilla

  11. Nils-Eskil skriver:

    Bra recept! Men ni som inte fattat – det SKA vara hemkört i, vad är annars vitsen? Bushmills… Va Faen! Då kan man väl lika gärna tjacka en riktig Bailys, för F-N!!

    Gilla

  12. Christer skriver:

    Intressant att få se lite hur man kan göra något liknande själv. Fast jag får nog lov att hålla med Nils-Eskil. Om man ska använda dyra ingredienser för att göra en Bailyes-liknande likör kan man ju lika gärna köpa Baileys direkt…
    Enda anledningen (för mig) att prova att göra likören själv är att jag då kan styra sockermängden som jag vill ha den själv. Efter jag slutat med glass varje kväll och ändrat min kost så tycker jag nu att Baileys är en aning för söt…

    Gilla

  13. Jane Ossowicki skriver:

    Åh, mums vad jag blir sugen på att testa men jag skulle vilja ha tips på en billig irländsk whisky som jag kan använda. Borde ju vara okej att använda en billigare variant när det ändå ska blandas med så mycket annat gott. Måste ju finnas antingen någon billigare fattigmans-whiskey eller ett bra plagiat. Något tis? Jag undrar också hur länge likören håller sig i kylen. 🙂

    Gillad av 1 person

  14. Helena Palena skriver:

    Jane! Du kan nog testa med vilken whisky som helst om du inte vill ha essens! Likören håller sig hur länge som helst för det är så mycket sprit i. Behöver inte ens stå i kylen. Fast det skadar ju inte! Lycka till! 🙂

    Gillad av 1 person

  15. christerstabis skriver:

    Jag undrar över varför man ska koka grädden ? Går det inte bra att ha i den okokt ?

    Gilla

  16. Helena Palena skriver:

    Christer! Receptet är sånt! Prova utan att koka. Tror det håller längre om man kokar. Blir en slags pastörisering. Visserligen är det sprit i men inte så mycket att det konserverar. Helt övertygad om att Baileys kokar sin grädde! 🙂

    Gilla

  17. christerstabis skriver:

    Ah, då förstår jag. Ja, det lär nog vara därför den bör kokas. Jag får prova att göra det. Det är ju inte så mycket extra jobb att göra. Tack för ditt svar ! 🙂

    Gilla

  18. Helena Palena skriver:

    Christer! Grädden man köper är redan pastöriserad. Så jag borde skrivit konserverad istället. Grädde man köper blir ju dålig efter ett tag. Bakterier bl a som gör sitt jobb. Det eliminerar man genom att koka. Lycka till! Det är sååååå gott! Äter med sked när jag gjort en sats! 😛

    Gilla

  19. christerstabis skriver:

    Ja, just det ja. Tänkte inte på det… : ) Ja, den är ju pastöriserad men som du säger så är det ju bakterier i den (som sig bör). Jag äter dessutom enbart ekologisk mat (så gott som) och likaså det jag dricker. Då får jag förmoda att kanske till och med finns någon liten extra bakterie med i den grädden. 😀 (För övrigt så står sig det mesta i matväg lång tid hemma hos mig. Jag vet inte varför, det är väl någon energi jag har… ; ) )
    Sedan tror jag inte att det hinner bli ”skinn” på likören om jag gör den och den blir så god som du säger, så hållbarheten blir nog inget problem, än hur jag gör. ; )
    Jag blir lite sugen att prova nu faktiskt. Jag äter dock inget rörsocker alls, då det är väldigt skadligt (mer än vad de flesta tror) men kommer att ersätta det med kokossocker. Om den mot förmodan inte skulle passa helt bra så kan jag testa med agavesirap eller något annat.
    Jag kommer att ta riktig whisky som bas, skotsk single malt whisky. Den är god att dricka som den är och då blir den god även i likören. Jag snålar inget på smaken… Att jag inte köper Bailyes direkt som någon varit inne på tidigare beror just på att det är rörsocker i den, samt att jag nu tycker den är alldeles för söt (sedan jag slutade äta socker). Gör jag den själv så tillsätter jag ju precis så mycket sötma som jag vill ha.
    För övrigt så förstår jag att äggulorna är väsentliga i likören. Jag har provat en mängd olika varianter på den likören – utan gulorna – och den kan bli god men inte alls i närheten av Baileys. Så det blir mycket intressant att prova med gulor i den här gången. : )

    Gilla

  20. christerstabis skriver:

    Fast ”konserverad” ? Att koka upp grädden är ju samma sak som att pastörisera den, när jag tänker efter…

    Gilla

  21. christerstabis skriver:

    Ja, alltså den blir väl inte mer ”konserverad” för att man kokar upp den ?

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.