Nu trimmar vi Muffen!

Muff och Mirr

Matte hjälp! Vad i herrans namn gör människan!

Tidigare har jag skrivit om mina katter! Socker-Muffens föräldrar var korthåriga och när han var fyra månader och pälsen började växa ut tänkte jag: Nej! Inte en sån där tovkatt! Men det gick bra. Han fyller sex år i juni och jag har hållit efter tovorna med sax och kamning. Förra våren fick han dock tovor som filtade sig som kakor. Och nu i januari började tendensen igen så jag tänkte att det måste ju gå att trimma en katt också. Googlade på trimma katt Hudiksvall och upp kom en djuraffär som även hade trim i en hörna. Ringde och beställde tid. Pratade med Mirielle Pousard som skötte om den biten. Jo, då hon hade börjat trimma katter sen en tid tillbaka. Hon började på ”salongen” 2015 och hade skaffat en extra dyr trimmer för katter. Fick en tid och for dit.

Muff päls

Muffen finner sig! Ett helt lass med päls har redan kastats i papperskorgen. Jag hjälper till att hålla honom men måste släppa för att kunna fota.

Är du intresserad av djur?
Självklart har jag ett stort djurintresse som förmodligen kom med födseln.
Har du vuxit upp i Hudiksvall?
Ja, föddes där 1970. Numer bor jag dock i Iggesund
Har du hund?
Idag har min 16-årige son och jag en hund, en tibetansk terriertik på åtta månader.
Hur kom det sig att du började trimma katter? 
Det var efterfrågan som gjorde att jag började ta emot katter både på spa och trim.

Muff hem

Här ligger han i handduken i transportburen och landar lite innan hemfärd.

Muff i duschen

Muffen schamponeras lätt! Mirre har ett stadigt tag om honom för annars skulle han sticka.

Trimma, bada, föna! Skönt! Är det vanligt att djuren står ut med fönen?
De flesta hundar uppskattar fönen och värmen från den. Medan katter och kaniner inte alltid orkar med det höga ljudet.
Var har du gått utbildning?
På Hundoasens hundfrisörskola i Nynäshamn.
Vad ska man tänka på när man håller på med katter och hundar? Man kan ju bli både biten och riven antar jag.
Alla djur kan bli osäkra i ny miljö, det gäller att vara lugn och hela tiden försöka läsa och förstå djuret, hur de ser ut att tänka och eventuellt agera.

Mirrielle Pousard - hund- och kattrimmare!

Mirielle Pousard – hund- och kattrimmare!

Osäker blev han. Nog bättre att fara iväg till salongen än att du kommer hem. Men du gör ju hembesök! Vilka är det som vill ha det.
De som vill ha hembesök är främst äldre personer utan bil, och endast kloklippning.
Det är inte så vanligt att trimma vanliga katter antar jag. Men det kanske beror på att folk inte känner till att man kan. 
Jag tror att det inte är så känt att man kan lämna in katten på trim och spa. Eller nedrakning då tovorna har fått för stor makt över pälsen. Hos mig är alla katter välkomna, men inte alla klarar spa eller heller fönen. Men en lugn ägare gör att behandlingen oftast går lugnt till väga.

Muff sidan

Socker-Muffen blev mycket vitare efter trimningen!

Det gick bra med Muffen! Han blev lite spak. Men vi fick båda hålla i honom för så fort han blev lös tänkte han sticka. När han skulle badas slank han in under anläggningen men Mirre fick fram honom efter en stund. Muffen har aldrig blivit badad. Tvättade honom över handfatet en gång för han var skitig där bak. Det gillade han inte. Efter duschen med ett medicinskt schampo och han var invirad för att torka i en handduk sa jag till Mirre:

Muff som ny

Mästerkatten i stövlarna!

Nä! Vi hoppar fönen! Det skulle bli för mycket för honom!
I bilen hem låg han invirad i handduken i transportburen. Han var tyst! På vägen dit jalmade han och skrek så gott som hela tiden. Han fick vara lös i bilen. Det var inte bra. Tror han hade känt sig tryggare om han fått vara i buren. Så kan det gå när man tänker att man ska vara snäll!

Sen det gått några dagar och han landat i sin nya klippning började han bli sig lik igen. Tur att han fick spara håret på svansen och det mesta på ryggen för kylans skull. Nu är han som vanligt igen. Han trivs och sover i långa omgångar. Det gjorde han inte med tovorna kvar. De sägs att tovor gör ont. Skulle tro det för det är underullen som tovar ihop sig och då drar det nog bra. Plus att det måste vara knöligt att ligga på dom hårda tovorna. Det är så härligt att lyfta upp honom nu! Han är så len och det känns som att hålla i en liten ej så stoppad mjölpåse! Han tycker inte om när jag åker bort. Han trivs bäst när han får sova på sin kudde i sin Ica-låda bredvid min dator. Gnyr och jamar till och så ska jag gosa och prata med honom.  Trimma komma jag att göra igen om det behövs!

Muff Ica

Muffens favoritposition!

Kontakta Mirre: mirielle@live.se och tel nr: 070 211 96 83

…….

Det här inlägget postades i Djur och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Nu trimmar vi Muffen!

  1. Sofia skriver:

    Man kan rykta sitt pälsdjur ofta – då behöver man inte anlita frisör.

    Både Muffen och Mirrielle är mysiga.

  2. Helena Palena skriver:

    Sofia: Kanske det! Men har du eller har du haft en långhårskatt? Muffen river och biter mig så det är inte så lätt att hålla efter och hänga med. 😛

  3. Helena Palena skriver:

    Sofia: Man ryktar väl hästar och kor! En katt kammar man!

  4. Sofia skriver:

    Ibland är jag verbalt kreativ 🙂

    Min dotters kaniner brukade vi rykta – blev glänsande päls.

  5. Jag såg en liten kisse,
    Liksom en muff så rund,
    Den fräste ut som fähund,
    En stor S:t Bernhardshund!

    S:t Bernhardshunden glodde,
    Jag hörde aldrig vuff,
    Men gud vet vad han trodde,
    Om denna lilla muff!

  6. Maja Dacke skriver:

    Urgullig muff!!! Gosegosegose!!!

    Jag hade en långpälsad sak som jag skaffade flera olika kammar/borstar till för att hålla tovorna i schack. Och det fick jag hålla på med varje dag. Furminator också som tog underullen.

    En gång om året blev det bad med specialschampo. Tre badlakan gick åt för att få ut första omgången sköljvatten, det mesta. Det fjärde la jag på min säng och ovanpå detta … den fortfarande våta katten. Hon försökte smita hela tiden men gav upp när jag höll fast henne på sidan. Hon gillade inte fönen men tyckte att luften var varm och go, och efter en halvtimme – stackars oss! – fick hon löpa iväg. Då slickade hon sig riktigt torr …

    Hon var också en gosemuff – salig i åminnelse. Suck!

  7. Maja Dacke skriver:

    Martin – muffar har också vassa klor, även när de är klippta. Och vassa tänder som man ska akta sig för. Det vet hundar. Och människor. Katter bryr sig inte om de blir kränkta på något sätt – de slåss gärna.

  8. Sofia skriver:

    Min dotter brukade dammsuga en kanin med tjock päls – han njöt!

  9. Rattmuffen har man ju hört talas om men aldrig en kattmuff. 🙂

  10. Helena Palena skriver:

    Martin: Har du skrivit dikten! Den var bra!
    Morningstar: Att katten heter Muffen är för att det är så härligt att köra händerna i honom och gosa runt lite! 😛
    Maja: Varje dag ska man hålla på om det ska gå vägen! Men som sagt det går överstyr när katten river och biter en. Har ärr på armar och händer. Men han är snäll! Han gillar det bara inte. Fast jag skulle bra gärna vilja föna honom!
    Sofia: Skulle jag föna eller dammsuga Muffen skulle han dö! Så han får självtorka.
    Så här såg han ut när han var fem veckor!

    Image and video hosting by TinyPic

  11. Sofia skriver:

    Våra älskade husdjur 🙂

  12. Nej. Men muffen fick mig att tänka på Nils Ferlins dikt som jag tänkte skulle kunna vridas till din katt.

    INBÖRDES KRITIK

    Jag såg en liten knähund,
    liksom en muff så rund
    han skällde ut som fähund
    en stor S:t Bernhardshund.

    S:t Bernhardshunden glodde,
    jag hörde aldrig knax.
    Men gu’ vet vad han trodde
    om denna lilla tax!

    Nils Ferlin

  13. Såg en rolig synonym till katternas spetsigare kroppsdelar i ett kryss för ett antal år sedan. Ordet var misstaggar. Det framgick väl inte riktigt om det menades tänderna, klorna eller bägge delarna. Jag har kattallergi så är lite försiktig numera. Kan dock inte låta bli att låta min yngste Max leka med mina fötter och tår emellanåt. Drar mig dock undan när misstaggarna känns för mycket.

  14. pelle 3 skriver:

    Hur länge ska du trimma muffen helena?

  15. Maja Dacke skriver:

    Pelle 3 – samma tanke hos mig! Det börjar likna djurplågeri … Men jag antar att Matte har tagit semester och snart är tillbaka efter ett par veckor i solen, sällsyntheten här i landet. (För, Helena, det är väl inget som hänt ..?)

    Solen förresten, man lär kunna se Nibiru vid solupp- och nergång nu med blotta ögat … Har någon lyckats med det?

Kommentera

