Svenska som betalat skatt i 40 år fick inte ett öre! FK rigida paragrafryttare!

Yvonne på balkongGreta G (fingerat namn) undrar vad som händer med sitt kära fosterland Sverige! Och om man inte har några som helst rättigheter längre. Hon var skriven utomlands två år. Kom hem, blev sjuk och ansökte om sjukpeng. Fick inte ett öre med motivering att hon inte tjänat något året innan! Hon var ju inte ens skriven i Sverige! I april fyller hon 65 år och här är hennes berättelse.

”Jag har betalat skatt i minst 40 år! Född och uppvuxen i Sverige. Under åren 2011-2014 var jag skriven i Frankrike.

Kom hem till Sverige april 2014, då jag köpte lägenhet för att spendera mer tid med barn och barnbarn. Skulle precis kontakta skattemyndigheten om att få tillbaka min F-skattsedel, hade tänkt jobba så smått igen som frisör. Detta hann jag aldrig eftersom det tog tid att renovera lägenheten, då omöjligt att bo där. Tänkte ju fortsätta jobba i alla fall till 65!

Jag upptäckte en knöl i bröstet i början av maj 2014. Opererades i början av juni. Efter operation var det dags för cellgifter vilket mer eller mindre sänkte mig totalt. I samband med en infektion efter sista behandlingen blev jag isolerad på sjukhuset en tid. Det var då jag fick beskedet att cancern var spridd till mitt skelett, inte bara till ett ställe utan lite överallt. Detta upptäcktes av en slump eftersom man misstänkte propp i lungan och i samband med röntgen uppdagades det.

Det var exakt den veckan Försäkringskassa skulle haft in min överklagan (nej till sjukersättning)  och det skrev jag också senare, omöjligt att framställa överklagan på grund av att jag var dödssjuk och inlagt på sjukhus. Isolerad dessutom. Överklagan kom alltså inte in det datum det skulle ha inkommit .

Jag ringde direkt när jag fått mitt cancerbesked men fick till svar att jag inte skattat tillräckligt året innan jag blev sjuk. Jag var ju för fanken inte skriven i Sverige så varför skulle jag skatta!

Jag hade olika handläggare varje gång jag ringde och inte var de samarbetsvilliga för fem öre. Det sista samtalen jag orkade ringa innan jag blev sjukare av starka mediciner och biverkningar, var minst sagt otrevliga. En av de sista gångerna pratade jag med någon med arabisk brytning, blev förbannad för hon var så j… a otrevlig! Då undrade jag om det skulle förändra mina rättigheter om jag kom in till FK klädd i burka? Ja, säger kvinnan!

Minns också ett samtal med en svensk på FK, han höll med om att det var för d…. t. Jag frågade varför de andra 40 åren jag jobbat och betalat skatt i Sverige inte räknades. Det fick jag aldrig något svar på.

Jag har skickat in högvis med dokument från sjukhuset, hela min sjukdoms historia. Att jag senast i maj i fjol var inlagd i Gävle och mycket sjuk av biverkningar av en skelettstärkande medicin. Trots läkares intyg så togs ingen hänsyn till att jag missade överklagan.

Häromveckan fick jag motta en dom där rätten håller med FK att överklagan inte kommit in i tid. Jag fick börja nagga på min folkpension eftersom jag inte fått ett öre från FK. Inte ens snuspengar!

Jag känner mig så orättvist behandlad när man får höra hur mycket bidrag och pengar flyktingar som kommer får. Som inte bidragit med en krona i skatt till staten! Verkar kunna få hur mycket som helst. Jag skulle varit nöjd om jag fått en tredjedel av vad de får. Fy fan vad jag bråkat med FK men jag har inte kommit någonvart. Så är jag arg? Så förbannad är bara lindrigt uttryckt! Speciellt när jag ser flyktingar på stan med två ungar i vagn, en i handen och en till i magen …. Fy!”

Greta G

Hur gick det med F-skattsedeln?

Nej, jag hann aldrig ansöka om min f- skatt sedel, den ligger vilande. Jag renoverade lägenheten under en månad i januari, åkte till Frankrike några veckor och skrev mig tillbaka i Sverige nån gång i början av mars har jag för mig Jag blev sjuk alldeles i början av maj. Tanken var att jag skulle hyra in mig hos någon kollega eller hemma i bostaden för jobba ville jag ju, kanske inte heltid men i alla fall några dar i veckan.

Slåss mot sjukdomen OCH mot FK blir man nog sjukare av!

Jag har duellat med FK, skickat intyg på intyg och slutligen flera veckan ett brev som jag var tvungen att skriva under att jag mottagit det och att processen var avslutad. Det var sen under försommaren jag förstod att jag inte skulle få en krona och då i stället började jag ta ut min pension. Jag vet inte om jag orkar med en sväng till, tror inte det faktiskt. Det tog så hårt på mina krafter så den energin vill jag spara på, den behöver jag i och med att leva med spridd cancer sjukdom. Detta att det var spritt var det ingen som visste , det upptagandes först 14 november 2014 i samband med infektion och biverkningar av Kemo .

Tycker det är mycket märkvärdigt att inte ha rätt till en spänn när jag är född i landet och svensk medborgare . Mycket underligt, förbannade myndigheter som så orättvist ser på våra rättigheter.

Tänker du gå vidare med detta?

Jag vet faktiskt inte vem jag skulle kunna rådgöra frågan med, synd att jag inte känner någon advokat så jag kunde betala ett rimligt pris. Annars äts det ju upp av processen i sig, och jag har inte råd med det. mejlar

Uppdatering med tanke på att Sverige är med i EU! Vad ska vi ha den fria rörligheten till?Kommentar från Greta: ”Jag ringde skattemyndigheten på höstkanten 2011 och ställde följande fråga: Ska jag skriva mig i Frankrike på grund av att jag nu kommer att tillbringa mer än halva året i Frankrike?  Svaret var följande: ”det är ett måste att du skriver dig i Frankrike om du ämnar befinna dig där mer än ett halvt år”,  annars skulle jag bryta mot lagen. De var väldigt ”hjälpsamma” till att jag skulle skriva ut mig från Sverige!” 

Här regnar det bidrag!

…….

Detta inlägg publicerades i Pengar, Politik och märktes , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Svenska som betalat skatt i 40 år fick inte ett öre! FK rigida paragrafryttare!

  1. Stig Palm skriver:

    Hennes fel? Hon svensk och inte Somalisk negress. Då hon fått allt.

    Gilla

  2. Bertil Selminger skriver:

    Detta är Sverige idag. Fy f-n!

    Gilla

  3. Björngunnar skriver:

    Demokratin måste bort!

    Gilla

  4. Rolf Löfgren skriver:

    Jag förstår inte varför inte åren i Frankrike räknas som svenska år. Vi lever ju i EU. Fri rörlighet heter det ju!

    Gilla

  5. Hans Nilsson skriver:

    Det är inte förrän det slår mot den egna ekonomin som man får klart för sig hur sjukt det är i vårt land. Därför önskar jag att det blir en rejäl och långvarig skräll inom världsekonomin som slår hårt mot Sverige mycket värre än 90 tals krisen så kanske folket vaknar upp till ett liv i verklighet som är långt borta från melodifestivaler, bag in box viner, utlandsresor, överbelånade miljonvillor, flotta bilar och allt annat överdådigt som idag ses som en självklarhet för att livet skall vara värt att leva. Uppdrag Granskning igår belyste två ytterligheter i det helgalna Sverige. Miljardförintelsen av våra skattemedel måste stoppas på ett eller annat sätt. Går det inte på fredlig väg måste det ske med våld.

    Gilla

  6. Björngunnar skriver:

    Svar till Hans!
    Vi är fångade i ett mentalt fängelse där pengar styr våra liv!
    Vi agerar som egon fast det inte är vår natur och då blir vi lätta att styra.
    Jag hittade denna länk häromdan, klickar man på flaggorna översätts den till olika språk.
    http://loveforlife.com.au/content/10/04/08/battle-our-brains-arthur-fiona-cristian-love-life-4th-april-2010

    Gilla

  7. Helena Palena skriver:

    Rolf: Just det Rolf! Va´fan ska vi ha EU till och den där utjatade rörligheten. Fy!

    Gilla

  8. Björngunnar skriver:

    http://www.nyatider.nu/forintelsen-av-europa-om-greve-kalergis-paneuropeiska-vision/
    Eu är betydligt värre än man kan föreställa sig.
    Det går ut på att mörda Europas folk! Inte fri rörlighet eller annat fjäsk.

    Gilla

  9. Helena Palena skriver:

    Björn: Vad ska vi ha EU till? Fri rörlighet! Jävla tjafs. Det enda dom inte harmoniserade var skatterna. Det enda som gaggades om morgon, middag och kväll när det begav sig var tugget om Marknaden. Att den skulle harmoniseras. Alltså är hela bygget en lögn från början till slut. Ett elitprojekt som gynnar dom en procenten. Säg något som varit bra med EU för oss svenskar! Något?
    Greve Kalergi och hans plan kan dra åt helvete!

    Gilla

  10. Björngunnar skriver:

    Ja det är dags att slå tillbaka mot euskiten.
    Dessvärre har dom infiltrerat allt som kan infiltrerats.
    Ta Bonnier i Svenska kyrkan te.x!

    Gilla

  11. Sofia skriver:

    GOTT FOLK! Låt oss tröstäta saffranssemlor!

    Gilla

  12. Björngunnar skriver:

    Mums!
    I varm mjölk väl?

    Gilla

  13. Sofia skriver:

    Smaksak 🙂

    Gilla

  14. Hans Nilsson skriver:

    Det var synd att inte att några % till av befolkningen genomskådade alla Dinkelspiels fagra tal om EU:s förträfflighet och vilket elände det skulle bli i Sverige om det blev ett nej. Enligt jasidan skulle landet vid ett nej i praktiken hamna på medeltida nivå. Vi är där snart. Allt som den moderata superlögnhalsen sa att INTE EU skulle bli är idag uppfyllt. Jag är en nejsägare till ALLT vad EU är och står för och kommer så att förbli till dagen kommer när jag sluter de blå.

    Gilla

  15. Såg härom dan att Dinkelspiel också tillhörde det utvalda folket. Inte så konstigt då att han var så angelägen att få in oss i EU.

    Gilla

  16. Pingback: Vill du lämna dårhuset Sverige? Här finns bästa råden! | Helena Palena

  17. Har en känsla av att jag hade råkat ut för liknande crazymaking av FK om jag hade ändrat mig och flyttat ut. Man är inte mer än deras slav och värre lär det bli när det snart är kontantlöst. Då får man säkert inte ens ut sin pension om man inte går med på att operera in ett litet sött chip i sin kropp.

    Gilla

  18. Björngunnar skriver:

    Undran, kan du få ut din pension nu i kontanter? Och chipet är väl inget annatvän ett kontokort under huden?

    Gilla

  19. Eva Fatima skriver:

    Tråkigt att höra att du känner dig orättvis behandlad…..men för att få ta del av sjukpenning som är en försäkring så får man aldrig sluta arbeta. En dag utan arbete och inte söker arbete på arbetsförmedlingen så åker man ut från försäkringen….Det kan kännas orättvist..håller med dig ….men sånt är livet i Sverige och inte är det invandrarnas fel iaf.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.