Vidrig misär för våra gamla! Hem till varje pris!

Vad händer i Sverige? Jo, den totala fascismen visar sitt tryne. Gamla åker ut och hamnar på gatan. Även om du är 92 år och ser dåligt får du ingen plats på hemmet. Man ska vårdas ensam och hjälplös i en säng och har man tur kommer personalen på avtalade tider. Kommun efter kommun stänger ner sina boenden. Vem har givit order om det?

Mejl från Kalle: Hem till varje pris! Dokumentär som måste ses av alla, om ni inte såg den på tv!

 Filmen är 28 min kort. Ta er tid att se den, vi måste förstå hur ”vårt Sverige” har förändrats, i denna film ser vi läget för de äldre, från ambitionen att vara ett välfärdsland till en förvaringsplats där anhöriga eller vänner blir de vårdande (om de finns). Äldreboende efter äldreboende stängs och vårdtagarna skickas hem, även om de är helt oförmögna att ta hand om sig själva och ingen anhörig finns. Kostnaderna går till annat än till de som byggt detta land…..det finns ansvariga för detta….snart är vi alla där, ska vi ha det så, nu och i framtiden?

http://www.svtplay.se/video/5951396/hem-till-varje-pris/hem-till-varje-pris-4

Kräv lagändringar och påverka överallt så gamla får goda levnadsvillkor enligt lagen och inte SKÄLIGA som råder fn. Fruktansvärt att alla röstat igenom denna vidriga misär som råder för de som byggt upp vår välfärd.”

…….

Det här inlägget postades i Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Vidrig misär för våra gamla! Hem till varje pris!

  1. KolNidre skriver:

    ”Kostnaderna går till annat än till de som byggt detta land…..det finns ansvariga för detta….”

    Ja, det är så sant som det är sagt!
    Och det är inte så svårt att se vart pengarna tar vägen — de pengar våra gamla har RÄTTEN till!
    Våra gamla vilka varit med och byggt upp detta land!
    Nej, istället läggs MILJARDER på att importera lågbegåvade illiterata kriminella individer från MENA-länderna. Begrip mDET den som kan. Jag gör det inte…
    Och VEM bär det DIREKTA ansvaret JUIST NU? Jo, våra aktuella politiker!
    Sedan kan man diskutera Vem/Vilka som bestämt denna Dolda Agena, den att Europa ska dränkas i en tsunami av lågbegåvade illiterata kriminella individer från MENA-länderna!

    Är själv övertygad om vilka som ligger bakom, men jag låter min kommentar sluta här.

    Du har en bra sajt HP, med bra ämnen/rubriker — jag tittar in här med ojämna mellanrum. Jag tror att vi tänker och tycker i samma banor…
    Eloge för att du orkar engagera dig och ta plats i cyberspace!

  2. Maja Dacke skriver:

    Tack, Sofia, för din symbolbild – jag har ‘lånat’ den till mitt arkiv. Jag sitter på nedre pinnen t v … …

    Allt gott till dig – och alla!

  3. Antonia skriver:

    Jag kommer ta mitt liv innan.

  4. Sofia skriver:

    Jag sitter också där, Maja!
    ”Enade vi stå – söndrade vi falla”!

  5. Sofia skriver:

    Innan man är alltför skruttig borde man slå sig ihop med likasinnade och arrangera trygghetsboende. Alla hjälper alla och det blir komplett kompetens.
    http://www.kollektivhus.nu/medlemmar.html

  6. Brage Norin skriver:

    Ibland tänker jag på indianerna i norra, mellersta och södra Amerika. Jag blir melankolisk.

  7. Hans Nilsson skriver:

    Detta som händer idag inom äldrevården är inget nytt fenomen detta har pågått i många år utan att det uppmärksammats. Jag bor i Trelleborgs Kommun och min mor blev utsatt för detta mars 1999. Hon blev hemskickad från Trelleborgs sjukhus en fredag middag enl normen medicinskt färdigbehandlad för vidare vård i hemmet av hemtjänsten. Hon var i så dåligt skick natten mellan lördag och söndag så nattpatrullen tillkallade ambulans för återfärd till sjukhuset. Klockan 7:00 blev jag kallad för då hade hon fått hjärtstillestånd. När jag anlände till sjukhuset hade de lyckats få igång henne igen. Men hon var så illa däran att hon avled vid middagstid söndagen den 28 mars 1999. Jag var i kontakt med den läkare som var behandlingsansvarig ett par dagar efter att hon avlidit men man får samma svar som när man talar med en vägg. Så man kan ju undra hur många vårdtagare och anhöriga som har fått upplevt detta under dessa år som har gått. Sverige har varit på dekis under många år. Det är först när man behöver anlita det allmänna som man förstår hur illa det är ställt med det som så fint kallas VÄLFÄRD.

  8. Helena Palena skriver:

    Allt är planeraT. ÄDELreformen i början på 90-talet bäddade för det här. Man flyttade ner ansvaret för dom äldre till kommunerna. Och då vet man ju hur det går. Spara pengar som gäller. Det är menat att folk ska tas omhand av sin familj eller partner. Och bor två ihop och en blir sjuk tycker utredaren att det funkar bra fast den som är gammal och frisk och vårdar sin sjuka partner inte orkar det skiter man i. Säger bara kvinnan som hoppade från balkongen och dog. Ingen munter framtid. Nej!

  9. Lars Lindeberg skriver:

    SLUTA GYNNA KOMMUNISTERNA!

  10. Lars Lindeberg skriver:

    DÖDSHJÄLP ÄR DET ENDA ÅTERSTÅENDE FÖR SVENSKA FOLKET!

  11. Björngunnar skriver:

    Ordet som Kolnidre inte skrev förkortas Zog…

  12. Ping: Vidrig misär för våra gamla! Hem till varje pris! | Arab Nyheter

  13. Sofia skriver:

    …MEDAN ALLA RESURSER GÅR TILL…..?

  14. Tor Svärdtorp skriver:

    Hej på dig, på mig och alla andra. Gilla inte att man blandar i argumentationer andra politiska ideologier med förnedrande relationer som här gällande Fascism, eller ofta mot kommunism och så klart mot Nazism, folk slag som zigenare eller israeler, svära mot Gud osv. Jag vill inte ger med min kommentar en känsla av ”MÅSTE” men finns alltid et svar om varför det som vi förnekar är eller har varit som det är. Så RESPEKT FÖRST och sen DIALOGEN ÄR MÖJLIGT.
    Personligen gilla dina eller eran skrivelse men… vi få se. Det var mening propagera en del av dina reflektion, analys, undersökning och vad mer på http://www.vi-pr.se vid ”Andra insändare…
    Ha det bra.
    Tor Svärdtorp ansvarige för VI-PersonRörelse.

Kommentera

