Skatamarks Ungkarlsförening håller årsmöte! God Jul!

God Jul till alla läsare! Som trogna besökare får ni en julklapp i slutet på detta inlägg!

SkatamarkDet blev en storstilad entré till möteslokalen – jaktkojan uppe på Middagsberget. Mötet skulle egentliga starta 18:00 – men då var bara jag på plats. Jag tände eld i en vedeldad spis och satte på en väldig gryta med älgköttsoppa, skriver Brage Norin – fysiker och kinakännare – i denna julsaga.

Skatamarks Ungkarlsförenings årsmöte den15 december 2015. Röåns bygdeförening Ångermanland.

RAPPORT FRÅN ÅRSMÖTET 2015
Undertecknad blev kallad som sekreterare till det beryktade årsmötet i Skatamark – trots att jag har en fru. Det var helt enkelt brist på folk som ville skriva protokoll under mötet – därav min nödutryckning.

Föreningens huvuduppgift har alltid varit att skaffa en passande kvinna till föreningens ordförande. När detta i sällsynta fall lyckas väljs en ny ordförande. En turordnings-lista till ordförandeskapet beslutas det normalt om vid årsmötet. Mötet urartade snabbt och denna viktiga fråga fick bordläggas. Men inledningen av mötet ingav faktiskt djup respekt.

Det blev en storstilad entré till möteslokalen – jaktkojan uppe på Middagsberget. Mötet skulle egentliga starta 18:00 – men då var bara jag på plats. Jag tände eld i en vedeldad spis och satte på en väldig gryta med älgköttsoppa. Grytan måste ha rymt minst 25 liter. Jag har aldrig sett en så stor gryta i gjutjärn. Köttsoppan behövde bara värmas upp. Soppan var redan färdig och uppkörd till kojan. Jag hade tänt flera ljus så det var faktiskt trevligt och lugnt och mysigt i jaktkojan.

Cirka 18:30 var lugnet över. Ett sjuhelvetes motorbuller tog över friden. Inte mindre än tre skogstraktorer anlände samtidigt till skogskojan. En skogstraktor drog även ett timmersläp efter sig. “Fick du inte lös släpet” – hörde jag. Det var glada ungkarlar alla tre. Det skrattades mycket glatt och högljutt i skogen. Några andra ungkarlar stannade bilarna nere vid vägen och gick genom snön upp till stugan. Det var bara 20 – 25 cm snö på marken, så det gick bra att gå.

Ungefär 19:00 inleddes mötet – utan att ordföranden anlänt, men detta verkade inte störa någon. Jag är god vän med alla medlemmar i föreningen – och alla skålade för att jag tagit på mig uppdraget som sekreterare. Jag blev litet yr efter alla skålar.

Första punkt på dagordningen var trekammarbrunnar. Jag hade hört argumenten tidigare under min tid i föreningen – den tid jag saknade fru. Jag var faktiskt ordförande i föreningen för 15 år sedan. Jag fick min fru. En finare fru har ingen ordförande någonsin fått. Det visade sig att vi var tvillingsjälar. Vilket flyt jag hade. Det var så märkligt – hon hämtade mig från skogskojan två dygn efter årsmötet i december 1999. Hon är mitt livs största vinst. Jag känner stor tacksamhetsskuld till denna ungkarlsförening.

Tillbaka till trekammarbrunnarna. Många ledamöter upprepade samma sak – kvinnor ogillar fastigheter där trekammarbrunnar “sätter igen”. Infiltrationen måste fungera. Alla började bli berusade. Det var som om var och en måste upprepa samma budskap. Det var bara röstläget som var olika, men argumenten var nästan identiska. Infiltrationen måste ske med makadam 16/32. Detta bokförde jag i protokollet. Fraktionen 8/16 fördömdes i mycket aggressiva ordalag.

Vi vrålade sånger av Dan Andersson. Refrängen “Vi har eld vi har kött vi har brännvin till tröst”- sjöng ungkarlsföreningens medlemmar så att änglarna i himlen hörde oss. De drog förmodligen på munnen.

Men så plötsligt hördes ett nytt motorljud. Klockan var nära nio på kvällen. Ordföranden var på väg. “Nu kommer han” ropade folk och rusade ut på bron. Ordföranden kom med en väghyvel årsmodell 1942. Den gick på tomgång uppför Middagsberget och små tallar och granar vek snällt åt sidan. Det var en entré som jag aldrig glömmer. Ordföranden gick lugnt ur sin väghyvel och knackade vant på snusdosans lock. En halv dosa Ettans biofiber trycktes elegant in under överläppen. Han tog lugnt en klyvyxa och hackade bort is från trappstegen in till hytten i väghyveln. Sedan hälsade han oss alla välkomna till mötet. Så lustigt, han kom ju två timmar för sent.

Det var en värdig entré. Det kändes som om naturen stannade upp. Alla förstod att ordförande skulle få sig en fin fru – en fru utan like. Men vem han än får till fru har hon inte en chans mot min fru. I vilket fall började kalaset som går till Skatamarks historia som “det stora älgkalaset på Middagsberget”. Vi var alla hungriga. Vi åt som vilda djur. Ljudnivån var inte av denna världen och glädjen går inte att beskriva med ord. Tre skogstraktorer och en väghyvel gick på tomgång natten lång. Hela Middagsberget vibrerade behagligt. Det kändes tryggt. Endast några få människor i Norrbotten har fått vara med om något liknande. Oj, så fin kultur vi har här uppe i Norrbotten.

När jag lämnade skogskojan vid elvatiden på morgonen passerade jag väghyveln. Där satt ordföranden och sov i hytten. Han har alltid musik på vare sig han kör bil eller väghyvel. En enda låt spelar han om och om igen i en DVD-spelare. “Nidälven stilla så vacker du är” hördes på full volym när jag gick förbi väghyveln. Det var faktiskt mycket vackert. Men hur kunde han sova i en sådan ljudvolym? Jag började misströsta. Han blir nog den “ständiga ordföranden” i ungkarlsföreningen.

Hur gick det då med protokollet? Min enda anteckning var ju att infiltrationen måste ske med makadam 16/32. Det var ju samma mening, som stått i protokollet från alla årsmöten – fem år i sträck! Ordföranden tog lappen mitt i natten när bara han och jag var vakna och kastade in den i järnspisen och sa – “det där skiter vi i”.
Så var denna julsaga slut.

Brage Norin

Brage Norin – Skogså tankesmedja

Nu visade det sig att det inte var riktigt slut. Hur desperat situationen för ensamstående män är i Skatamark avslöjades i slutet av det mail i vilket denna verklighetsskildring nådde mig. Där framfördes tanken att undertecknad borde träffa ordföranden, den för mig helt främmande vägskrapeägaren, som stod i tur att få sig en fru. Efter att nogsamt ha övervägt förslaget och ställt fördelen av en väghyvel årsmodell -42 mot den sanitära olägenheten av att ständigt utsättas för ”Nidälven stilla så vacker Du är” har jag tackat för intresset och vänligt men bestämt avböjt. Saken hade kanske tagit en annan vändning med en senare årsmodell—-ja av väghyveln alltså.
Tarabrita

Mejla till Brage Norin – bragenorin@hotmail. com – så skickar han er sin bok om Månen! Mycket spännande läsning! Skynda å fynda!

…….

Det här inlägget postades i Kuriosa, Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Skatamarks Ungkarlsförening håller årsmöte! God Jul!

  1. Antonia skriver:

    God Jul Helena! 🎄🎄🎁🎁🎁

  2. Maja Dacke skriver:

    GOD FORTSÄTTNING på helgerna – alla som läser det här!

    Härlig berättelse från Norr – här söder ut är det bara lite lagom blaskigt … än så länge. Och mycket grönt – såg en buskros i knopp … Men jag hörde att den verkliga vintern brakar loss runt 11 januari. Kanske inte här nere men … man kan väl få hoppas. Växtligheten behöver minusgrader …

    Sofia – om det är du som sjunger i klippet … Vackert … som en nyutsprungen ros … på min ära! Om inte så är din själ besläktad … eller hur?

  3. Sofia skriver:

    Tyvärr begåvades jag inte med en så underbar sångröst som Sofia Karlssons men innehållet i sången berör mig djupt och jag tror att många fler kan njuta av sången.
    Budskapet behövs verkligen i dagens samhälle.

Kommentera

