Brage Laboratory! Buddhas berömda mage ska sprida värme i Kina!

Brage Norin KinaJAG VAKNADE I MORSE OCH SLOG SOM VANLIGT PÅ DATORN
På datorn läste jag ett mejl från en god vän i Kina:
”… you are welcome to China (it should be Yingxian) anytime. The villa where you lived have been redecorated. It has become more comfort and nice. We have begun to build a new boiler museum just in the east side of the Brage Laboratory. This will be the most beautiful building in Yingxian”. (Slut citat ur mejl).

Mitt laboratorium ”Brage Laboratory” är mycket välkänt i den lilla staden Yingxian i Shanxiprovinsen – cirka 300 km väster om Peking. Det bor färre människor i Yingxian än i Malmö. Det är en kinesisk småstad. Där blev jag en gång omringad av hundratals små kinesiska barn som förmodligen aldrig hade sett en västerlänning. Detta hände för cirka 15 år sedan. Där stötte jag på en kultur som har påverkat mig djupt.

JAG HAR FÅTT VARA MED OM ETT HISTORISKT VINGSLAG
Det var i ett litet laboratorium i Yingxian som röken från kinesiska kolpannor försvann fullständigt. All synlig rök var bara borta. Det blev total sensation. Företagets direktör Lao Xing förstod omedelbart hur stort det var. Han flämtade när han andades. Han hyperventilerade! Företaget hade bjudit in många experter för att lösa problemet med röken men utan att lyckas. Detta visste jag inte då. Jag var nummer 12 (eller tretton) i raden av forskare som försökt hjälpa företaget.

Kinesiska TV-team filmade när vi tände eld i testpannan. Vi satte in vita servetter inne i skorstenen och efter en halv timme var de fortfarande vita. Lao Xing och jag fick uppleva en hisnande lycka. Laboratoriet blev till ett palats ”Brage Laboratory”. Nyheten publicerades på helsida i Folkets Dagblad. Jag blev hedersmedborgare i en kinesisk stad i Shanxiprovinsen. Jag föreläste om hur vi lyckats med kolförbränningen i ”domestic boilers” inför en enorm församling i Peking. Alla berörda ministerier var representerade. Jag var i kinesisk TV i sju tätbefolkade provinser på bästa sändningstid. Det var helt sanslöst vad jag fick vara med om – fullständigt och totalt ofattbart.

Idag är Laowankoncernen Kinas största tillverkare av mindre kolpannor. Ett museum byggs nu vid sidan av Brage Laboratory. Där ska jag berätta om mitt samarbete med företagets grundare Lao Xing. Jag ska berätta om hur det gick till när ”kolpannor utan rök” skapades. ”Lao” betyder den äldre och visare i familjen Xing. Idag är sonen Lili Xing företagets VD. Lao Xing bor i himlen och är mycket stolt över sitt livsverk. Jag har idag många vänner i Kina.

Ett projekt som jag verkligen ser fram emot är att bygga en koleldad kamin som är designad som en Buddhastaty. Buddhas berömda mage ska sprida värme i Kina. Få vet om att Kina är på väg tillbaka till sina buddistiska rötter. Min stora dröm är att Dalai Lama ska få återvända till Tibet och få verka fritt. Jag har många gånger tagit upp denna fråga men alltid fått kalla handen. Men snart är det dags. Jag känner det på mig.Tro mig – när detta inträffar kommer jag att gråta av lycka. Jag tror inte på någon död. Jag är djupt fast i buddistiska tankar. Jag tror på reinkarnationen. Jag är till råga på allt fullständigt säker.

KOMMENTARER
Det var bara den synliga svarta röken som försvann från kolpannorna. Svaveloxiderna och koldioxiden syns inte – men de finns där som osynliga gaser. Att få bort den synliga röken betyder att stoftutsläppen minskar dramatiskt. Detta medför att utsläppen av bland annat tungmetaller som följer med sotpartiklarna också minskar drastiskt.

Företaget sökte inte patent på den nya förbränningstekniken. Tre år senare hade inte mindre än trettio företag kopierat tekniken. ”Kolpannor utan rök” spreds snabbt i den kinesiska marknaden. Det kändes mycket bra.

Brage Norin – Skogså Tankesmedja

…….

Det här inlägget postades i Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Brage Laboratory! Buddhas berömda mage ska sprida värme i Kina!

  1. Rolf Löfgren skriver:

    Brage, jag gratulerar till en mycket viktig forskargärning.
    Vidare tror jag att koldioxid utsläppen är det ingen fara med. Våra växter behöver koldioxid för att växa och frodas och finns det mer av koldioxid, desto bättre växer det.
    Klimatfrågan är en bluff rakt igenom. Lars Bern har skrivit mycket klokt i detta ämne.

  2. Helena Palena skriver:

    Rolf: En bluff rakt igenom! Säger bara termodynamiken!

  3. Maja Dacke skriver:

    Grattis, Brage! Det där med svaveloxiden fixar du och omvandlar den till något bra – rätt sorts svavel behöver vi alla … Koldioxiden däremot låter du bli – som redan skrivits här.

    Jag är verkligen imponerad.

  4. Brage Norin skriver:

    Man ska vara glad när man diskuterar CO2. Det är en gudomlig molekyl. Vi är gjorda av gasen CO2 och vatten. En klunk vatten och lite CO2-gas och vips blev vi till. Det där med jord är bara gorm. Facit på frågan om klimatet spårar ut p g a CO2-utsläppen kommer. Det vore mycket bra om jag hade misstagit mig – men jag är helt övertygad om att jorden håller på att överhettas p g a människans överanvändning av fossila bränslen. Jag hoppas INNERLIGT att jag har fel.

Kommentera

