Stockholmsbesök: Krogen! Boka hotell!

BartenderBartenderBartender

Ska ni åka till Stockholm och vill bo på hotell kan ni gå till sajten Hotell Stockholm och få en samlad bild av utbudet över vad som finns. Så var det inte för 15 år sen. Då fick man sitta hemma och ringa runt. Det var ingen hit kan jag tala om! Ska ni till Göteborg kan ni kolla på Hotell Göteborg för allt på samma ställe vad gäller den staden. Underlättar verkligen när man vill boka något. Här kommer ett minne från en tripp till Stockholm i januari 2007.

hotellstockholm2

Det är oljan dom vill åt!
Det är alltid kul med en tripp till Stockholm. ”I Stockholm är jag född, i Stockholm har jag min familj”… sjunger Orup och det kan jag instämma i. Han sjunger också ”mitt Stockholm har blivit kallt” och det kan jag också instämma i.

Hursomhelst var jag där i fredagskväll – satt på Kungsgatan på en krog i väntan på att kvällen skulle infinna sig så vi kunde gå på den show med femrättersmiddag som vi hastigt och lustigt bokat. Klockan var bara runt 18 och lite folk i lokalen. Vi satt i baren och funderade på vad vi skulle dricka. Hade grundat med en rom och cola på Mornington på Nybrogatan. För att inte bli för blarig tog jag en Guiness – gillar mörka ölsorter och gärna lite söta . Ska åka till Tjeckien och Polen vad det lider och dricka riktigt öl. Min man tog en gin och tonic – han har fått smak för det.

Killen bakom disken hade svart hår och var medellång. Cirka 45 år. Jag tog honom för italienare fast han pratade felfri svenska. Han vankade av och an. Det var lite folk i lokalen. Så började han korka upp ännu fler flaskor med rött vin. Satte tillbaka korkarna nogsamt i flaskorna. Ingen luftning där inte. Och inga bag-in-box – stilfullare med flaskor.

– Laddar du för kvällen, kunde jag inte låta bli att fråga med tanke på att det var fredagkväll.

– Nä, va´ fan – 12 januari kommer det inget folk. Pengarna är slut. Värsta månaden dessutom svarade han.

– Ja, det har ju varit jul också och januari är ju en oxmånad fyllde jag i för att lite ställa in mig med honom.

Han gav ett barskt och stressat intryck.

– Vi tar in 40 – 45 procent av pengarna runt den 25 till den 30 varje månad, svarade han medan han gav order till två anställda i lokalen på ett annat språk. Båda svarthåriga. Det doftade vitlöksbröd och det var därför tankarna for till Italien. Men å andra sidan serveras ju det överallt nu för tiden. Flera av gästerna åt plankstek.

– Är du italienare, frågade jag?

– Nä, ´va´ fan – det skulle jag aldrig vilja vara. Dom tror att dom kan och vet allt i den här branschen och tar för sig. Nej, jag är kurd, svarade han och gav order till ynglingarna på sitt språk.

Han hade bara haft krogen två år – tidigare serverades italiensk mat där dock. Vi drack och knaprade på jordnötter medan vi tittade på krögarens stök bakom disken. Dom måste ju få en vana att dona när folk dricker och glor på dom tänkte jag. Rätt vad det var gick han ut på gatan för att röka. Vi såg honom vanka av och an med ciggen i hand genom fönstret.

Genom vårt samtal – där vi frågade – och han svarade – fick vi reda på att hyran var mycket hög. Kvadratmeterpriset ville han inte säga. Det var bröderna Persson – som startade PEAB – som ägde huset och som var hyresvärd. Två rekorderliga bondgrabbar från Skåne fick alltså även dom vara med på ett hörn under vår lilla drinkrunda.

– Vad gillar du Amerika? Du kanske gillar Bush, frågade min man med tanke på Saddams giftmord på kurderna.

– Nä, va´ fan. Nej, nej – den dåren! Att Amerika inte gjorde någonting då säger väl allt. Att komma nu och låtsas ingripa säger väl rubbet. Nä, nä, det är annat dom vill åt. Oljan bland annat svarade han och korkade upp ännu ett gäng med flaskor – den här gången var det vitt vin! Bäst att vara förberedd för underverk kan ju ske – för tänk om INVASIONEN trots allt skulle komma även fast det var mitten på januari och lågsäsong!

…….

Det här inlägget postades i Människor, Stockholmsbesök och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Stockholmsbesök: Krogen! Boka hotell!

  1. Antonia skriver:

    Intressant möte.
    Och ja hyran är oförskämt dyr för sådana inrättningar.
    Kände en som öppnade joghurtglassbar nära Stureplan. Hyran låg på 40 tusen i månaden och det var på slutet på 90-talet.
    Som de slet. Jag tänkte tänk vad de måste sälja glass bara för att få in hyran och då är det bara hyran, tillkommer ju en massa andra kostnader också.

Kommentera

