Stackars små väsen! Herrgårdsflickor vs bondjäntor!

Pioner! Kejsaren av Kinas blomma! Foto: Helena Palena

Pioner! Kejsaren av Kinas blomma bl a! Foto: Helena Palena

Tre olika pioner! Blommar en kort tid! Doftar så gott! Har buketter överallt med pion, daggkåpa och praktveronika. Suverän kombination. Men dom här har jag satt i en hink för dom hängde så tungt ner mot jorden.  Stackars små väsen! Behöver stöd! Som luktärten. Herrgårdsflickor! Annat är det med den robusta bondjäntan Ringblomman. Och så är det ju så lätt att fota med mobilen och slänga upp på nätet. Fast färgerna blir så där. Brukar alltid ta in bilderna i photoshop men inte denna gång. Det får duga ändå!

…….

Det här inlägget postades i Växter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Stackars små väsen! Herrgårdsflickor vs bondjäntor!

  1. Antonia skriver:

    Mina favoritblommor också är pioner. Jag tog med mig pioner till mina föräldrar gör några år sen och dem har samma färg som dina. Och lever än fast min far lyckas förstöra busken varje år med gräsklipparen på våren.
    Men jag skulle föredra dem vita men jag såg ju inte på knölarna vad de hade för färg.🙂

  2. Maja Dacke skriver:

    Pioner … i min trakt är de sedan länge ‘försvunna’, bara minnet finns kvar hur vackra de var för en tid sedan.
    Min favoritfärgkonstellation är samma som fredsrosen Peace har – rosagulvit – men pioner är underbara i alla färger … t o m blå … lila … … (Jaså?)

Kommentera

