Bill Gates ringde mig och pratade MineCrafts! Hackare on the web

HackningIgår blev jag uppringd av Microsoft. På hemnumret. De sa att min dator snart skulle bli hackad. Och jag svarade att hur ska jag veta att det inte är ni som är hackarna! Då lotsade han mig in i datorns kärna och där kunde jag se datorns nummer och mitt namn. Det är sånt som bara Microsoft kan veta. Min dator fjärrstyrdes från Amerika och skrivbordet var alldeles blått. Sen tyckte dom att jag inte skulle använda Chrome för då får man in en massa skit i datorn. Chrome är förknippat med Google vad jag förstår. Rådet var att använda Explorer – bäst – eftersom det är deras. Men sen kom Firefox (Mozarilla) och när jag öppnade datorn idag hade dom installerat Firefox. Så det provar jag nu. Men man vill ju inte byta. Man vill ju gå på samma stiga hela tiden. Tar tid att lära sig något nytt och har man elden i baken har man inte den tiden. Upplever att Explorer är trögt och att det går fortare med Chrome.

Hackare tvåKillen jag pratade med hette Lucas J och jag fick hans nummer så jag kan ringa om jag får problem. Vilken service! Frågade om han gillade Bill Gates och det gjorde han. Så fick datorn ett id-nummer som jag noga måste skriva upp. Det hela kostade 49:-. Jag pröjsade med kort och genom Western Union. Men tyvärr fick dom inte pengarna tydligen för i mejlet stod att transaktionen inte gått igenom. Men det kan ju inte jag rå för. Såg hela förteckningen på skadliga grejor i datorn och det var inte lite. Såg sen när datorn rensades på dessa skadliga saker. Det tog tid. Killen sa att datorn skulle fungera bättre efter rensningen. Lustigt att dom kan gå in i min dator ända från Amerika och styra den. Ja herregud så liten världen är!

Fråga: Spelar det någon roll vad man använder på nätet? Ser inte Storebror allt?

”Vi har skrivit om det flera gånger tidigare och tyvärr är det på sin plats att återigen varna för falska supportsamtal där den som ringer uppger att han/hon ringer från Microsoft. Vi på Microsoft ringer ALDRIG upp dig i supportärenden om du inte ringt upp oss först och vi skulle aldrig be dig om personliga uppgifter såsom lösenord eller uppmana dig att sätta in pengar.”

http://www.mvhmicrosoft.se/2012/09/polisanmal-om-du-drabbas-av-falska-supportsamtal/

…….

Det här inlägget postades i Media, Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Bill Gates ringde mig och pratade MineCrafts! Hackare on the web

  1. Antonia skriver:

    Japp, Storebror ser allt! ALLT!
    Jag har alltid använt firefox och är nöjd.
    Idag är inte alls svårt att styra andras datorer. Jag brukar styra min mors dator när hon får problem med det. Det finns ju program för det mesta. Utvecklingen skrämmer mig.
    Alldeles nyss råkade jag radera hela min iPhone. Jag har fortfarande inte synkat med iTunes, för att få tillbaka mina appar och anteckningar.
    Då helt plötsligt dök upp anteckningar från 2010. Och de var mina anteckningar. och undrar varifrån kom de? Ganska otäckt.
    Och ständigt problem med bankerna. Ligger nere rätt så ofta. Inte alls bra.
    Bovarna är alltid ett steg förre.

  2. Helena Palena skriver:

    Antonia: Ja! Dina ord kom flygande från rymden. Men visst är det skumt! Och bankerna ja! Allt är genomlyst! Ska testa Firefox ett tag få se om det funkar. Känns som Chrome går fortare.

  3. Anna Israelsson skriver:

    Hahaha allvarligt. Du måste skoja lite nu. Ingen , ingen går på sådant

  4. Anna Israelsson skriver:

    P.s . Menar att ingen tror för en stund att det är Microsoft som ringer, bemödar sig att se till att allt är väl med just dig.
    Har varit med om en kompis som gick på det. Oxå, så var inte orolig

  5. Helena Palena skriver:

    Anna: Gick nästan på det! Men när dom ville ha mer pengar och sa att betalningen inte gick in började klockorna ringa. Ska anmälta det hela till polisen och prata med western union. Tjuvarna blir värre och värre. Ja, ringa till just mig! WTF!

  6. Sofia skriver:

    Jag som trodde att du skrivit en smart ALLEGORI! ;-/

  7. Helena Palena skriver:

    På sätt och vis! Taget ur verkligheten. Så jävla smarta är dom hackarna att dom lurade mig! Bra gjort!

  8. Helena Palena skriver:

    Vi har skrivit om det flera gånger tidigare och tyvärr är det på sin plats att återigen varna för falska supportsamtal där den som ringer uppger att han/hon ringer från Microsoft.

    Vi på Microsoft ringer ALDRIG upp dig i supportärenden om du inte ringt upp oss först och vi skulle aldrig be dig om personliga uppgifter såsom lösenord eller uppmana dig att sätta in pengar.

    http://www.mvhmicrosoft.se/2012/09/polisanmal-om-du-drabbas-av-falska-supportsamtal/

  9. Maja Dacke skriver:

    Jag har blivit uppringd av någon som påstått sig ringa från Microsoft. Och innan ärendet kommit fram har jag sagt att jag inte har något med Microsoft att göra, no shares or whatever. so don’t waste your time, byebye. Sedan hände ingenting som jag märkt av.

    Jag har bokmärken på Chrome så varför … lägga över till Monzilla … jo, kanske … Men jag använder alltid – alltid – Monzillan när jag vill ladda ner videofiler – enda sättet f ö. Och där har jag också sökmotorn duckduckgo.com/html istället för google – ska kanske även byta på chrome …

    Tänk att det finns folk som har så mycket tid att hitta på dumheter för andra … … …

  10. Helena Palena skriver:

    Maja: Ja, jävlar vad dom snackade. Det måste vara lönsamt för varför skulle dom annars hålla på. Intressant att dom tyckte att man ska använda Firefox. Förmodligen underlättat det för dom. Jag fortsätter med Chrome. Tycker det går fort och bra.

  11. MetalHeadViking skriver:

    Var det en indier som ringde?

    Farsan får indier som ringer honom lite då och då. Jag har sagt till honom att lägga på!

  12. anders skriver:

    Förslag på hur man hanterar saken:

    SCAMMER CALLS PRANKSTER – Microsoft Tech Support Scam

  13. Helena Palena skriver:

    Metal: De som ringde pratade engelska men bröt på andra språk. Fick en känsla av att det kunde vara latinos/mexxare. Indier som pratar engelska låter på ett speciellt sätt. Nä, det var det inte. Pratade fort drog ihop orden så det var svårt att förstå. När jag frågade var dom satt fick jag till svar Californien. Var? San Fransisco. Oj! Oj! Oj!

  14. Rune skriver:

    Gör som jag! Svara inte på något som kommer på engelska! För mig är det en regel som är mycket lätt att hålla sig till, eftersom jag inte kan någon engelska.

  15. Ping: Kulmen på Bill Gates-hacken! Trevlig midsommar! | Helena Palena

  16. Eaqhan skriver:

    Man ska bara lägga på luren när sådana ringer.

    /Skvitt

Kommentera

