Barock kristallkrona! Regnbågens alla färger!

Kristallkrona barock.jpg ljusUngefär en sån här kristallkrona har jag i köket. Köpte den på en auktion i Järvsö för cirka tio år sedan. Min är  högre och glaskulan längst ner syns mer. Har fler detaljer. Den är antik. De första kristallkronorna gjordes i barockstil . Barockstilen har yppiga rundade mjuka former. Barockstilen är en klassisk kristallkronestil. Barocken är den epok eller stilriktning som främst inom konsten (måleri, skulptur, litteratur, arkitektur, musik etc) var dominerande i Europa från slutet av 1500-talet och in på 1700-talet. Slottet Versailles utanför Paris är en av dom mest berömda byggnaderna i barockstil.

Man kan köpa kristallkronor som är fina på Ellos och Clas Ohlson idag som inte är så dyra. Vill man ha en krona och förvissa sig om kvalitet finns ett familjeföretag som tillverkar som heter Krebs. De håller till i Stockholm. I mitten av 50-talet grundades företaget Krebs av Hans J Krebs 1923 – 2012. Några av hans Hans Krebs riktigt stora fynd var rispappersbollen och lavalampan som han var först med att ta in i Sverige. Idag driver sonen Tomas Krebs företaget vidare. Tomas som arbetat länge i företaget beslöt sig för att helhjärtat satsa på tillverkningen av kristallkronor och fram växte ett stabilt företag med 100-tals vackra modeller som Tomas själv formgivit.

Från Krebs hemsida: ”Kristallkrona eller kristallkronor, kärt barn har många namn. En del säger takkronor eller ljuskronor! Men vare sig du säger ljuskrona eller takkrona (norrmännen säger lysekrone eller krystallkroner, tyskarna kristall leuchten så har vi kunskapen och informationen just för dig!”

Vad är egentligen skillnaden mellan olika prismekvaliteter? Det finns en mängd olika kvalitetsbeteckningar på prismor och de skiljer sig på bl a råvaran, d v s glasmassan, tillverkningsmetod, antalet slipade facetter och möjligheten att bryta ljus.
Kvaliteten 1a, som Krebs använder sig av i de flesta av sina kristallkronor, innebär att kristallen är gjord för hand och slipad på varje facett (s k helslipad kristall). Så finns det Böhmisk kristall, Brilliant, och Strass. Läs mer på hemsidan om vad det är som skiljer en krona från Krebs och en från Ellos t ex.

hemsidan finns en bindskola för den som är intresserad hur man sätter ihop prismorna. Och där finns reservdelar som kan vara bra att känna till om någon del i kronan går sönder. Den här prisman som har benämningen Stor wachtel Helslipad handslipad kristall – barockwachtel 1a 125 mm kostar 432 kronor. Wow! Lägger jag ihop alla delar i min krona blir den mycket värdefull!

Barockwachtel

P.S. För att avgöra om något är kristall – håll upp föremålet mot ljuset och kolla efter regnbågens alla färger! D.S.

Kristallkrona i Empirestil

Kristallkrona i Empirestil

Krona från Ellos för 1 599 kronor! Metallstomme med handslipade prismor i blyfritt glas. Fem ljushållare. Ø 24 mm. Höjd 60 cm. Total Ø 54 cm inkl. ljushållare. Max takavstånd 120 cm. Kedja 50 cm, kan kortas. 3xE14. Max 3x40W.

…….

Det här inlägget postades i Kuriosa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Barock kristallkrona! Regnbågens alla färger!

  1. Antonia skriver:

    Det finns en hel del vackra kristallkronor. Men jag känner ofta ett viss obehag att stå under en stor krona, eller sitta under den.

  2. Helena Palena skriver:

    Antonia: Min hänger över köksbordet. Har en stadig krok. Väldigt gedigen. Den är så fin.Men förstår vad du menar. Inget man vill ha i skallen! 😛

  3. Antonia skriver:

    Eller hur? Men det är obekvämt med den typen av tvångstanke, även om det är inte var dag man är under så stor takkrona.

  4. Maja Dacke skriver:

    Vackert men …
    När jag bodde i en stor lägenhet med 3,5 m i tak passade en sådan där – men inte för min plånbok. Nu bor jag med 2,44 i tak och plånboken har blivit tunnare.
    Så jag får nöja mig med att bara titta och tänka på annat. Mat för dagen, t ex. Eller skaffa en prisma till julklapp till mig själv. Eller låta bli …
    Vackert men …

  5. Anna Löf skriver:

    Under många år hade jag en kristallkrona av ovan visade modell, hängd i taket över sängen. Jag var aldrig orolig att den skulle falla. Det gjorde den inte heller.

  6. Karpstryparn skriver:

    Riktigt fin kristallkrona det, har en sådan jag också.

  7. Helena Palena skriver:

    Maja: Kolla här på Ellos krona i Empirestil. Kostar bara 1 590:. Handslipade prismor. Myckt fin. Man kan hänga en sån var som helst. Behöver inte ha högt i tak. Häng den över ett bord. Då syns den bra. Ellos har t o m med kronor med prismor i plast!

    http://www.ellos.se/ellos-home/kristallkrona-empire/175843?extcmp=03_SE_CRITEO

  8. Lasse skriver:

    Fina kristallkronor är det och så länge kvinnor inte använder dem som örhängen har jag inget att invända, 🙂

Kommentera

