Fly with Norwegian again? Never! Hardly! Knappast! MH370

Boeing 737 - 800

Boeing 737 – 800

Brukar tänka när jag ska flyga: Är det dom här jag ska dö med? Man sitter som en sardin i en burk och kan inte göra något. Sist jag flög den 11 mars till Teneriffa med Norwegian hade olyckan med MH370 hänt den 8 mars. Ah – nu har det redan hänt så nu klarar jag mig den här gången for det genom skallen.

Där nere kollade jag på CNN och BBC och det pratades hela tiden om MH370. Ingen visste något men det kom hela tiden inslag dag ut och dag in. Idag letar man efter den svarta lådan och tror sig höra svaga ljud på två håll i oceanen. Man får lita på nyheterna. Om man inte gör det kan man gå ut på nätet och läsa om vad som förmodligen hände MH370. Ingen munter upplysning. Ett plan kan inte bara försvinna och det uppförde sig märkligt på sin sista rutt. En tanke går till dom som hade anhöriga på planet. Och vad jag läst fanns fyra personer med på planet som var ägare till ett patent som några ville komma över. Idag skriver DN: ”Den nya analysen av planets flygväg kan tyda på att farkosten försökte undvika upptäckt från radar, uppger källan till CNN.” Får återkomma till det mystiska med MH370 för nu skulle det handla om Norwegian.

När vi for hem den 25 mars ställdes vi inför fullbordat faktum. Planet var fullt. Vi fick sitta näst längst ner på höger sida. Berodde förmodligen på att vi bokade sent. Inte vet jag. Men där satt i alla fall tre barnfamiljer. Det var tre stolar på var sida om en gång. Det dröjde och till slut kom pilotens röst som förklarade hurtigt att planet var för tungt. Vägde två ton för mycket p g a att alla långliggare skulle åka hem. Så vad göra? Vi upplystes om att man måste  dumpa av bensin för att kunna lyfta. Vilket innebar att vi måste landa i Köpenhamn för att fylla nytt bränsle igen.

Wow! Det är ju vid start och landning som det är som mest kritiskt. Så då måste man utsätta sig för det två gånger extra. Inte kul för mig som har sån inlevelseförmåga. Som vet och ser hur det går till när det blir panik. Ingen kan göra något och ingen hjälp kommer man att få. Frågade en flygvärdinna hur man bara kunde göra så här och hon svarade att hon var rätt ny och inte visste. Tänkte fråga om det var 239 (samma som på MH370) ombord men avstod. Ville inte höra. Nu vet jag att planet vi flög med har 186 eller 189 säten. Nåväl, det hela gick bra men vi blev två timmar försenade. Och vi hade ju faktiskt köpt en direktbiljett Arlanda – Teneriffa. Alltså utan mellanlandning.

Men vad kan man göra i ett sånt läge där man sitter som en sardin i burken och lyssnar på pilotens röst. Jo, man får finna sig i situationen. Och Norwegian måste ju tjäna multum på detta extrabagage som folk släpar ombord. Alltså är det pengarna som styr och inte vad man utlovar. För det kostar om väskan väger mer än 20 kg som man checkar in. Man får säga vad man vill om Carl Bildt t ex. Men rädd för att flyga tycks han i alla fall inte vara som han dimper ner och upp i världen mestadelen av sin tid.

svd svd svd svd svd svd intressant

…….

Det här inlägget postades i Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Fly with Norwegian again? Never! Hardly! Knappast! MH370

  1. Antonia skriver:

    Jag tänker också så, när någon flyg störtar. Nog kollar de lite extra noga nu på alla flyg.
    Jag brukar boka plats redan när jag beställer biljetten, så jag vet att jag har min sittplats. Tycker det är värt pengarna.
    Det jag tycker är märkligt i det hela olyckan att först sa de att efter två veckor tystnar den svarta lådan.
    nu har gått fyra veckor ändå letar de efter den och uppsnappar olika ekoljud på olika platser.
    Man kan ju undra vad är det de får in signaler ifrån. För hur man än vrider och vänder så kan planet finnas på ett enda ställe, inte på en massa ställe.

  2. Anita skriver:

    Inte så kul att vara bokad på Lufthansa förra veckan heller. Plötsligt gick piloterna ut i strejk i 3 (?) dagar utan förvarning. Alla flygningar ställdes in och hundratusentals människor världen runt fick problem med sina flygningar. Krångel med byten också då såklart, full kaos på många flygplatser.

  3. Helena Palena skriver:

    Antonia: Något lurt är det. Tror att det är ett attentat. Världen är så hemsk så det kan mycket väl vara så.

    Anita: Flyg är verkligen ett sårbart färdmedel. Det går fort om man jämför med båt och bil. Få se om jag flyger igen. Tror inte det. Spelar nog ingen roll vilket bolag man åker med. Men kan också vara bra för Norwegian att få lite feedback på hur det känns. 🙂

  4. Sofia skriver:

    Ja, Carl Bildt verkar vara i luften varje dag!
    Tack för att du nämnde honom för då fick jag tillfälle att dela med mig av den bästa intervjun:

  5. elina skriver:

    Har flugit just med Norwegian kanske 50 gånger (ni hör: en miljömarodör) och flyget har alltid varit i tid och inga problem. Så jag fortsätter .. Har nödlandat vid två tillfällen ( Hangkong Vietnam och Thai), Thai bjöd gratis champagne när vi skulle störta. Så blir ni bjudna på en helflaska då vet ni att det är kris.

  6. Helena Palena skriver:

    Sofia: Ha, ha… Gud så kul! Mitt i prick! 😛

  7. Helena Palena skriver:

    Elina: Ska hålla uppsikt över flaskorna ombord! Om jag nu flyger igen vill säga! 😛

  8. Ping: MH 370 blev kapat! Törs man flyga igen? | Helena Palena

  9. Ping: MH17 en false flag attack! Israel & Kievjuntan huvudmisstänkta! | Helena Palena

Kommentera

