Ärtor en masse!

Ärtor i korg Ärtor i korg 3 Ärtor i bunke Ärtor slagen åkerFoto: Helena Palena

Så underbart med ärtor! De här har vuxit tillsammans med havre i en åker. Det är foder till korna egentligen. Men vi åt också. För att inte tala om hönsen och tuppen! Vi öppnade skidan och så pickade dom i sig begärligt. Ärtor är mycket proteinrika.

Växtens kallas ärt, vilket gör att den i plural heter ärtor. Frukten kallas ofta ärtskida, vilket inte är korrekt i botanisk mening, då frukten är en balja. Det runda fröet inuti baljan kallas en ärta (med ärtan som bestämd form, men även ärten förekommer, till exempel i uttrycket prinsessan på ärten). Pluralformen är dock alltid ärtor.

Mer om ärtor på wiki!

intressant
 dn svd svd

…….

Det här inlägget postades i Växter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Ärtor en masse!

  1. Antonia skriver:

    Så många bilder!? Så vackert i färgen så jag känner nästan lukten av allt det gröna. Jag älskar råa ärtor och även i soppor. Gott och vackert. 🙂
    Är det inte kisel i ärtor?

  2. Helena Palena skriver:

    Antonia: Ärter är gott. Man kan ha det till allting. Man kan göra mos också. Vet inte – men det skulle inte förvåna mig om det inte finns kisel i ärtor. Det finns det i åkerfräken i alla fall. Som du ser blev det inget galleri. Bilderna skulle blivit mindre då men jag ska kolla om jag kan göra ett galleri bara för att testa. Tack för instruktionen. 😛

  3. Antonia skriver:

    Varsågod. Galleri är bra för omväxlingens skull. Man kan välja bland 5 olika utformning.
    Och vilken skärpa du har på bilderna. Det vasst.

  4. Helena Palena skriver:

    Antonia: Jag tar in dom i photoshop och ställer in saker och ting -svart/vit balansen.. Skärper upp och använder oskarp mask. Kul!

  5. Antonia skriver:

    Ska jag testa.
    Jag använder Lightroom för det år så himla snabbt där.

  6. Josef Boberg skriver:

    Ärtor utan GMO-”stuk” är nog rätt bra, tror jag… 💡

  7. Helena Palena skriver:

    Josef: Det var just det. Ärtorna på bilden är nog rena än så länge i alla fall. Men vad vet man med tanke på hur långt gången korruptionen är. Ibland är det bättre att bara tro och inte veta. Ärtorna var goda och vi lever än och har hälsan allihopa! 😛

Kommentera

