Vi lever i ett dårhus! En kommission som kan säga obekväma sanningar!

En kommission ska granska svensk skola. Och vad säger Jan Björklund, utbildningsministern. Jo, något som han inte törs säga själv. Som han vill att andra ska komma fram till. – En oberoende granskning som också kan säga obekväma sanningar, säger Jan Björklund.

Hörde på en hearing om skolan på ettan i radion. Där berättade en lärare att det var mycket svårt, snudd på omöjligt,  att undervisa i en klass med åtta olika nationaliteter och där många knappt kunde svenska. Stackars barn! Vilken röra!

Vi lever i ett dårhus! Det är väl bara att stoppa invandringen och först lära dom analfabeter som redan är här att läsa. Sen kan vi nog komma upp på banan igen. Kanske bli bäst rentav.

svd intressant dn dn

…….

Detta inlägg publicerades i Politik och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Vi lever i ett dårhus! En kommission som kan säga obekväma sanningar!

  1. Antonia skriver:

    Nånting måste ju göras. Och lite mer disciplin vore inte heller helt fel. Lärarna verkar vara andrehands auktoriteter i skolan. De har inte mycket talan mot barnen.
    Det säger själva de själva när jag träffar dem.

    Gilla

  2. Helena Palena skriver:

    Antonia: Läraren får inte göra något idag. Tar dom i ungarna blir det anmälan till polisen direkt. Det var hemskt förr – men nu har det slagit över för långt åt andra hållet. Mobiler och bakåtvända kepsar på i klassrummet. Slött! Ingen disciplin bidrar naturligtvis också till förfallet.

    Gilla

  3. Bengt skriver:

    Hur kan det komma sig att just skolelever har så få regler, men lärare så få rättigheter? Så ser det väl inte ut bland anställda på en arbetsplats när eleverna sedan skall börja jobba?! Hur skulle samhället i övrigt se ut om man tex införde frivillig stopp vid stopplikt i trafiken. Eller köra på den sida man kände för….osv.
    Utan fasta regler, ordning och reda kan ingen lärare arbeta så som de har utbildning för. Utan regler tar ”flocken” över, så är det i alla samhällen.
    Mobiltelefoner off – mössa av, och håll tyst! Börja där så kanske man kan börja undervisa sedan.
    Det behövs inga dyra utredningar bara för att sköta sig på ett normalt och medmänskligt sätt – det är bara att köra igång.

    Gilla

  4. Helena Palena skriver:

    Bengt: Barn behöver disciplin. Älskar föräldrar som är konsekventa och sätter gränser. Barn som inte får detta känner sig utlämnade och utslängda i kosmos. Det är ett helgerån att behandla barn på ett sånt sätt. Gränsen är tryggheten.Ja, det är bara att sätta igång Behövs inga kommissioner. Men det är något sjukt som pågår.

    Gilla

  5. Bengt skriver:

    Helena: En av orsakerna till röran i skolrummet kan man kanske finna i föräldrahemmet. Sedan några årtionden är de flesta föräldrar dubbelarbetande – ofta 2 X 100%. Det finns inte tid för barnen på samma sätt som tex 50 – 60 talet. Dessutom lite extra strul med det stora antalet skiljsmässor, om jag skall uttrycka mig försiktigt. Kan tänka mig att klassrummet är en spegelbild av den rådande familjebilden där allt för många barn får klara sig själva, även om det naturligtvis inte är den generella verkligheten.
    Hörde själv härom dagen en mellanstadieelev sa: ”Mina föräldrar hinner inte med mej” Ingen ovanlig upplevelse. När många elever upplever detta kan de känna sig starka att spontant skapa ett eget socialt beteende som kanske inte stämmer överens med samhället i stort. Vet att jag trampar på ömma tår här men man kan heller inte blunda för verkligheten om man vill förbättring.

    Gilla

  6. Helena Palena skriver:

    Bengt: Staten har slagit sönder familjen. Båda måste jobba för att klara vardagen. Sen gör man detta genom att säga att det är bra för kvinnans frigörelse. Nä, det är det inte alls. Feministerna fattar ingenting. Den s k frigörelsen går ut över barnet. Barnen ska vara på dagis som 1-åringar. De börjar sitt liv med stresshormoner i saliven. Att vara i stora grupper med folk som är avlönade för att ta hand om en är ingen hit. Det är något stort fel någonstans. Men det är meningen. Flocken/familjen ska slås sönder för då är det lättare för makten att styra. Det är onda krafter igång. Dessvärre..

    Gilla

  7. anders skriver:

    Vad sägs om en dos ola alexander frisk för att se helheten? Granska allt som hänt sedan 1277 då Thomas Aquino gav världen nya direktiv.

    Gilla

  8. Helena Palena skriver:

    Anders: Ingen bra karl om du frågar mig! Farlig man för mänskligheten Thomas A! Återkommer!

    Gilla

  9. anders skriver:

    Precis. Läs vad ola skriver om honom och vad han har åstadkommit, samt världen i övrigt. Vetenskapen har blivit religion och jante-perspektivet regerar. Skillnaden mellan logik och dialog, och hur tabun skyddar undanhållandet av dialogens konfliktlösande natur. Speciellt i det egna sinnet.

    Gilla

  10. anders skriver:

    För skolans vidkommande innebär Olas slutssats att alla lär sig lyda logiken, reglerna, men ingen skapar sig en djupare förståelse. Vilket innebär att kunskapen sakta tappas av samhället. Dialogen=förståelsen är nödvändig för en utveckling. Den som bara lyder kan ju aldrig riktigt förstå.

    Gilla

  11. elina skriver:

    Idag, onsdag, på Svd Brännpunkt skriver Jan Jönsson rektor i Norsborg om skolan. Den artikeln säger en del.

    Gilla

  12. anders skriver:

    Charlotte Iserbyt har en del tänkvärda tankar om utbildningen, och varför den långsiktigt har degraderats. Finns flera intervjuer på YT.

    Gilla

  13. Helena Palena skriver:

    Anders: Det är lättare att ta över ett land och ett folk om dom är korkade!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.