Vita pelargonen Ebba i Bondarv!

Ebba i Bondarv

Ebba i Bondarv. Foto: Palena

Det är underbart med pelargoner.  Den här bilden är tagen 2002 tror jag. Hade förr jättestora pelargoner inne och folk undrade hur jag bar mig åt. Sanningen är den att jag inte gör någonting. Det är lätt att få en pelargon jättestor. Det är bara att låta den stå kvar på samma plats över vintern.  Sen när ljuset kommer i januari ska man ge den ny jord. Och likaså i juli ungefär. Då växer dom och trivs. Man kan ju vattna med såpa också. Men det gör inte jag. Vi har egen brunn med mycket bra vatten. Kan göra sitt till.

Denna pelargon – har bloggat om blomman förut –  såg en kvinna i Skåne. Hon mejlade till mig i somras och undrade om hon kunde få ett skott.  Jag skickade några och fick för ett tag sedan ett mejl där hon skriver att skotten växer som bara den, och att hon aldrig varit med om en pelargon som blommar på långt in i november. Denna pelargon har vi döpt  till Ebba i Bondarv efter min svärmor. Jag har hållit liv i denna blomma länge genom att ta skott. Kvinnan i Skåne heter Anna. Hon skickade som tack flera skott på olika pelargoner till mig med namn som: Anna-Britta, Agnes, Rödbetspelargon och två vita med namn Tornedalen.  De håller jag liv i och sköter om. Ska bli roligt att se när dom börjar blomma nästa år hur dom ser ut. Anna i Skåne verkar vara en riktig pelargonexpert. Det är dock inte jag. Tycker bara att blomman är så otroligt hemtrevlig och vacker.

intressant

…….

Det här inlägget postades i Växter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vita pelargonen Ebba i Bondarv!

  1. Helene Carlsson skriver:

    Jättefin pelargonia – mina var också som finast nu i november när det var dags att sätta undan dem. Har du något bra knep – hur gör du för att de ska övervintra ? Jag har försökt olika – klippa ned och ställa mörkt -glömt vattna och då dör de. En gång vände jag upp och ned på dem i en papppåse (GunnelCarlssons tips) – en av fyra klarade sig. Kanske har du bästa tipset :)) Ha de

  2. Helena Palena skriver:

    Helene: Som jag skrev: Låt dom bara stå på sin plats. Det gillar dom. Är som barn. Vill känna sig hemma.🙂

  3. Antonia skriver:

    Sälv är jag inte så förtjust i Pelargoner. Vet inte varför. Ganska vanligt nere på kontinenten också, och har man ganska ofta i fönstren. Vanligast är röda i fönstren.
    Kan jag tycka att de ser charmiga ut.
    Jag gillar de vita också. Jag tror att jag gillar alla blommor som är vita.
    Men om jag måste välja föredrar jag dem traditionella pelargoner, inte de nya moderna sorterna. Ska det va så ska de vara som dina.
    Jag tror att det är doften/lukten jag inte gillar.
    Eller nåt med gamla minnen. Men jag är inte psykolog, dessutom är jag inte heller för mycket att gräva i dåtid.

Kommentera

