Dataintrång! Ska man vara rädd?

Carl Bildt slinter aldrig på tungan!

Carl Bildt slinter aldrig på tungan!

Världen är konstig. Vi har en utrikes-minister som åker land och rike runt och predikar om vikten av ett internet fritt från statliga ingripanden. Bildt svarar rutinmässigt  att FRA följer en laglig procedur, där en domstol avgör vad myndigheten får göra och där riksdagen övervakar verksamheten. Samtidigt så jobbar FRA och NSA intimt ihop med att hacka folks datorer enligt Uppdrag Granskning. Vet inte Bildt om det? Säker! Han håller tand för tunga och spelar med i spelet. Vad är makten rädd för? Vad vill dom veta?

Under kodnamnet Quantum kan NSA hacka datorer för att kunna avlyssna dom. Här talas det om att göra rena dataintrång, det vill säga lagbrott. En datasäkerhetsexpert som intervjuas av Uppdrag granskning hävdar att NSA-dokumenten visar att FRA gör aktiva attacker. Ska man vara rädd? Vad kan dom hitta i min dator som skulle missgynna mig? Massor skulle jag tro eftersom jag ver hur makten ser ut och vad dom sysslar med.

Uppdrag granskning Svd intressant dn dn

…….

Det här inlägget postades i Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Dataintrång! Ska man vara rädd?

  1. Antonia skriver:

    Ja, jag är orolig. Kommer man från kommunismens käft blir man misstänksam mot det mest. Och ändå har jag inget på datorn som kan vara oroväckande. Men det betyder inget. Vill man sätta dit nåt, är ju inte så svårt för en som kan sina saker.
    Min hemsida var ju virus drabbad sen i somras. Jag laddade upp min virusfri variant varje gång och en vecka senare eller två så satt den där som en smäck igen. Nu har jag slängt skiten och gjorde en ny. Hoppas att den är fredad och slipper virusangrepp i fortsättningen.
    Men jag minns också när jag fick en trojan i en av mina datorer och en självskanning startade och det kom upp du har barnporr i nån fil. Fy hur jag kände mig och inte heller gick det att stanna skanningen. Och tog det tid innan jag förstod att det är inte alls min virusskydd som skannade datorn. Så hästen satt ju där och galopperade utanför min kontroll.
    Undrar vad min virusskydd gjorde under tiden. Typ inget trots att trojanen var redan 2 år gammal. Så man undrar. precis som jag undrar nu också hur många är vi nu inne på min sida.
    Ofta kommer man med förevändningen att har jag inget gjort så har jag inget att frukta.
    Det är inte så enkelt.
    ‘Man kan ju alltid hitta nåt om man skrapar hårt, och hittar man inte så det är inte så svårt att fabricera heller.

  2. Helena Palena skriver:

    Antonia: Sant! Det är det som är det läskiga. Vem som helst kan bli angiven och brandad i ett sjukt samhälle. Vi lever i ett sånt nu. Stasi och DDR ligger inte långt borta.
    Virus ja. Inte kul. Jag fick ett virus i en av mina datorer. Det kom upp en ruta att jag hade massor med farliga virus. Det stod i rött t o m. Skulle klicka på en länk och där kom det upp olika betalalternativ. Betalade jag? Nej! Stängde ner skiten och lämnade in den till en datakille som tog bort viruset. Frågan är ju vad man ska ha sitt virusprogram till. Jag har Panda. Verkar bra. Men inte när det gäller tydligen.

  3. Antonia skriver:

    Det är ju rena rama Stasi nu. Avlyssning och avläsning. Allt och alla.
    Kan inte sluta bra.

  4. åGREN skriver:

    Jag tycker vi ser en skrämmande utveckling där det tycks bli allt svårare att vara anonym på nätet. Nu ska Ashberg ge sig ut på nätjakt efter det han anser vara nättroll http://slutpixlat.blogspot.se/2013/12/robert-aschberg-som-trolljagare.html#.UqxZ3acV-00

    Får alltmer en forna sovjetkänsla där människor med fel åsikter ska marginaliseras och tystas från den öppna och fria debatten. Researchgruppen fick på något vis tag på kommentatorer på avpixlat och andra forum. Ingen skriver om hur det gick till. KOnsekvensen blev i vart fall att flera har fått gå från diverse uppdrag. Är det förenligt med en demokrati och yttrandefrihet? Var finns yttrandefrihetsivrarna nu? Eller är det okej att hänga ut människor för att dom befinner sig på den yttersta högerkanten.

    Robert Ashberg är som bekant vänster, relativt långt ut på vänsterkanten. Vem hänger ut vänsterextremisterna och avslöjar deras hot och hat på nätet.

    Nä, obehagligt vänsterextremt debattklimat där övriga ska tystas ner.

  5. Helena Palena skriver:

    Ågren: Det är verkligen skrämmande! Hemska tider på G. Aschberg och vänstermänniskor får bära sig åt hur som helst verkar det som. De riktigt elaka under krigen har varit dom röda boljsevikerna. De har dödat fler är nazisterna t ex. men inte ställts till svars. Bara det är ju ett kapitel för sig.

Kommentera

