Katarina Mazetti skriver på Avpixlat! WTFF? Sverige och det svenska finns!

Katarina Mazett skrev en krönika i Ica-Kuriren som ställde frågan om hur man ska definiera vad som är svenskt. Detta eviga ältande. Det tog hus i helvete på vissa sajter. Med all rätt! På Avpixlat skriver hon som svar på deras inlägg: ”Visst, två meningar i texten angrep SD. Jag tyckte att Avpixlat ger samma symptom som vinterkräksjsukan, och att Jimmie Åkesson borde bära den ”folkdräkt” SD:s första anhängare bar: bomberjacka, kängor och skinnskalletatueringar. Men det tycks inte främst vara det som nätmobben hakat upp sej på. Nej, angreppen går ut på att jag är ”sverigehatare”. Hatar allt svenskt, vet inget om Sverige. Eller, med SD:s nyspråk, jag är ”oikofob”.” Rubriken är Vem hatar Sverige mest?

Under dom sista 20 åren – kanske längre – har jag följt denna eländiga debatt som förts på kultur- och debattsidorna om vad som är svenskt och inte. Och att vi alla är invandrare o s v! Man blir ju bara görle´! Så håller man inte på i Italien och Frankrike t ex. Varför ska man hålla på och mortla självklarheter. Sverige och det svenska finns! Så sluta älta och tälta i frågan. Lägg av!

WTFF = What the fucking fuck!

Mazetti rond 2

intressant svd

…….

Det här inlägget postades i Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Katarina Mazetti skriver på Avpixlat! WTFF? Sverige och det svenska finns!

  1. Antonia skriver:

    En märklig företeelse. Förstår inte varför ska debatteras det jämt och ständigt.
    Men oftast är det så att en börjar och sen hakar alla på. Och när det finns en början verkar aldrig slutet på vissa saker dyka upp. Det blir oändligt.

  2. Helena Palena skriver:

    Antonia: Tror du att man ältar vad som är ungerskt och vem som är ungrare? Säger man i Ungern att alla är invandrare?

  3. Antonia skriver:

    Jag vet inte .Jag följer egentligen inte vad som händer där. Men under historielektioner har vi lärt oss varifrån vi kom och det var ju en lång väg vi vandrade. Sen var det olika ockupationer antingen från ungrarnas sida ( ett tag hade vi nästan hela Europa) eller så blev vi ockuperade. Det var en starkt nation mellan varvet, nu är den vingklippt och förlorat 2/3 delar av sitt territorium. Vilket många än idag sörjer. Blandningen är stort i Ungern. Och nationalismen frodas även där.
    Ska fråga mina föräldrar nästa gång vi pratar om man debatterar vad som är ungerskt eller ej. Däremot vet jag att det är romerna som pratas mycket om – både i radio, tv och i pressen vilket mina föräldrar och många andra med dem har svårt för. (en direktiv från EU)
    Jag ser inget fel i det att invandrarna ska ta seden dit de kommer.

    Men ska inte heller glömma att även svenskar gärna grupperar sig utomlands och vill bevara sin svenskhet, skickar gärna barna till svensk skola, besöker och gifter sig gärna på svensk kyrka, firar midsommar ( vilket tex engelsmännen inte ville att svenskarna gör det i Hyde-parken) det ska finnas tillgång till köttbulle, Kalles-kaviar, knäckebröd och gärna tar de ett varv på söndagar på IKEA för att äta äkte köttbulle osv…. tittar på svensk tv och lyssnar på svensk radio genom internet ( jag lyssnar ofta på Pratradio och där rings det ofta från utlandet för att lägga sig i olika debatter som pågår här i Sverige.)
    Så jag vet inte. Den här diskussionen kommer fortsätta länge till och med tiden kommer den säkert bli väldigt infekterad också.

Kommentera

