Jag är ställd under observation, därför att jag misstänkas vara klok.
August Strindberg
Man kan inte vara uppe om man inte varit nere!
Helena Palena
Top Posts
Kompromissa inte med dig själv, du är allt du har.
Janis Joplin
Senaste kommentarer
Traffic
- 5 017 965 Hits
Du som kommenterar här!
Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.
I en tid av universellt bedrägeri är yppandet av sanningen en revolutionär handling.
George Orwell
-
Senaste inläggen
Kontakt:
parnassen33@hotmail.comKategorier
-
Gör som 312 andra, prenumerera du med.
Blogroll
- Affes Statistik
- Al Nabone
- Alla dessa dagar
- Alter Ego Resonerar
- Amatörpolitikerbloggen
- Anarchos – Utan herre
- Anér Palmemordet
- Anders Romelsjö
- Andersson Markus Konstnär
- Ann Helena Rudberg
- Annika Dahlqvist
- Antropocene/Lars Bern
- Autentopia
- Äkta vara
- Åklagarmyndigheten
- Östra Ölands fria horisont
- Bakstugan
- BakTiden = FramTiden ?
- BÄSTA RESEBLOGGEN
- Bengt Bernströms blogg
- Berghs Blogg
- Björn Wiklund
- Blogghjälp
- Campaign Dossier
- Carl G
- Carl Norberg – Palanthiren
- Christalbum
- Christer Brandt – Oikonomia
- Cornelia Dahlberg
- Dan Josefsson
- Daniel Brahneborg – Pingproffs
- Darkmoon
- Dömda politiker
- Det opåverkade sinnet
- Divage WP
- DSM
- Ebbes blogg
- Efter arbetet
- Ekonomisk demokrati
- Elina Iniskogen
- En kopp svart kaffe
- Eskilstuna till vardags
- Ett nytt penningsystem
- Fairymary\’s Weblog
- Farfars Blogg
- Feminix
- Fria Tider
- Fria Tidningen
- Fritenk Stan
- Gapminder
- Glöm aldrig Pela och Fadime
- Global Warming and the Climate
- Globalisering Roger Dahl
- Google Översätt
- Gotiska Klubben
- Gunnar/Deckare
- Henrik Alexandersson
- Humanistbloggen
- Ian Wachtmeister
- Imse Vimse
- Klimathotet
- Lennart Regebro
- Livsglimtar
- Madonnan
- Medievärlden
- Merith Wager
- Monica Antonsson
- MyNewsDesk
- Nathalie\’s view
- Nemokrati
- Nicki007
- Paul Ronge
- Pär Ströms blogg
- Peak SWE
- Peter Krabbe
- Petras Blogg
- Politikerbloggen
- Ramona Fransson
- Rädda Sverige
- Resumé
- Russia today
- Sockerbitar – Victoria
- Svenssongalaxen
- Tanja Bergkvist
- Tant Greta i Afrika
- Törnebohms
- Tealogen
- The Daily Beast
- The Money Masters
- The Money Masters – Video
- Tre på 2
- Uppkopplat
- Vaccinfaran
- Vaken
- Vår stund i Sverige
- Vendettanbettan
- WordPress.com
- WordPress.org
- Znogges hörna
Arkiv
- Follow Helena Palena on WordPress.com
”Varför ska en suverän Nation låna av privata banker som ändå skapar beloppet ur luft? Det kan vi väl göra själva?” Frans Lugmair
Pingeling!
Twitter Up Dates
- Minns du när du började använda Twitter? Det gör jag! #MyTwitterAnniversary https://t.co/lPG9VhzaEM 3 days ago
- one person followed me // automatically checked by fllwrs.com 5 days ago
- one person followed me // automatically checked by fllwrs.com 1 week ago
Top Clicks
Meta
Twinglyrank
Follow my blog
Utlänningar står för cirka 80 % av all GROV BROTTSLIGHET i Sverige
Kan det verkligen stämma?
Är det så?
Hur diskrimineras invandrare? BEVISA DET!
Lite slående är följande:
Tänk då på att 95 % av alla asylsökande ljuger sig in i Sverige. De har inga identitetshandlingar överhuvudtaget. De ljuger om resväg. De ljuger om identitet. De ljuger om att de är förföljda.
Detta inlägg publicerades i Pengar och märktes Abraham, Anhöriginvandring, Arab, Asylsökande, Danmark, Flyktingförläggning, FN, Frankrike, Gud Innan, Hassan Charkas, Henok Werie Fre, Islam, Jude, Kristen, Kristendom, Kvinnosyn, Lögn, Mariannelund, Mohamed Merah, Mord, Muslim, Norden, Norge, Polis, SD, Sharialagar, Svensk, Sverige, Tealogen, Toulouse, Våldtäkt, Våldtäkten i Mariannelund. Bokmärk permalänken.
Bra skrivet, Helena! 🙂
”Generellt så har det visat sig att invandrare har lägre tilltro till Polisen och inte samarbetar”, skriver du.
Tja, Mohamed Merahs mamma fran Algeriet har i alla fall vägrat att be sonen – som skjutit ihjäl 7 personer i Toulouse – att ge upp.
GillaGilla
Philippe: Nej, det är Torbjörn som skriver. Jasså – heter han Mohamed Merah. Är han den skyldige?
GillaGilla
Hej Helena, ja, han är den skyldige enligt media, som stavar namnet lite olika:
GillaGilla
@Helena
Oj, har du förärat mig med ett helt inlägg igen… 😉
Då får jag väl ställa upp och kommentera när anstormningen kommer, i den mån jag hinner. Men mitt samvete är rent. Tycker bara att det är så förbaskat synd att svenskarna lurats att avskaffa sig själva och det samhälle de säger sig värna. De flesta som jublar över sveriges missriktade och naiva humanism som invandringspolitiken innebär, med enorma kostnader och socialt lidande, inser tyvärr inte att när politiken får sådana proportioner att statskassan påverkas ordentligt så går systemet mot undergång. Ville man inte hjälpa de som verkligen behövde?
Det som verkligen är beklämmande är att svenskarna inte ens ser regeringens dubbelhållning i det hela. Invandrarna uppmuntras att behålla sina språk och kulturer därför att de styrande anser att det är viktigt för identiteten. De öser samtidigt bidragspengar till invandrarföreningar för detta ändamål, bl.a. ur allmänna arvsfonden. Samtdigt så kallar man svenskar som vill bevara vårt arv för rasister. Eller så påstår de att vi inte har något arv. Tala om arrogans. Hur kan man få en befolkning att acceptera detta? Vad är typiskt svenskt, får vi ofta höra. Men man använder aldrig samma argumentation att ifrågasätta andra kulturer.
GillaGilla
Torbjörn: Finns bara ett ord! Ohemult! Invandrare som sköter sig tycker lika illa om det som sker som vi. Det drabbar nämligen alla på sikt. Säger bara Toulouse! Och Malmö!
GillaGilla
Helena …tittade du på tv igår kväll…på nyheterna….?????
GillaGilla
Jag bara älskar detta blogginlägget för det är fanimej SANNING som du skriver!
”Invandrare gapar och skriker när någon säger emot dem, tills de får som de vill. Svenskar håller tyst och accepterar läget.” Så jävla rätt. Så jävla tragiskt.
GillaGilla
Gillar detta inlägg skarpt och ditt svar till Torbjörn. Din blogg följer jag från och med nu!
Jag skriver om SIPANs bettende i BB. Uppfostrad i skogen möjligtvis? Kolla in min blogg
GillaGilla
Kan inte låta bli att citera SD´s Jimmie Åkesson.
”SVENSKFIENTLIGHET Sydsvenska medier rapporterade den 5/3 om en familj som efter åratal av våldsamma trakasserier, som nyligen kulminerade i en allvarlig misshandel av sonen i familjen, nu kände sig tvingade att fly från sitt hem i Rosengård. Det bakomliggande motivet till trakasserierna var en rasistisk svenskfientlighet. Familjen hotades, misshandlades och kränktes för att de uppfattades som svenskar. Tyvärr är denna familj inte ensam om att drabbas av en sådan behandling. Däremot är det ovanligt att etablerade medier, myndigheter eller organisationer lyfter fram dylika händelser på det sätt som skedde i det här fallet. Staten har under de senaste decennierna lagt ned stora resurser på att motverka, forska och sprida medvetenhet kring de negativa attityder, den diskriminering och det våld som infödda svenskar utsätter invandrare för. Mycket av detta arbete har varit bra och nödvändigt.
Tyvärr har dock nästan ingen uppmärksamhet riktats mot den diskriminering, de negativa attityder och det våld som infödda svenskar utsätts för på grund av sin härkomst, trots att svenskfientlighet av allt att döma är ett allvarligt och relativt vanligt förekommande problem.
Svenskfientligheten kan ta sig uttryck på många olika sätt. Ett exempel är att svenskar blir offer för diskriminerande lagstiftning. Ett belysande exempel på detta är tillämpningen av den nuvarande lagen om hets mot folkgrupp, där Justitiekanslern slagit fast att HMF-lagen skyddar alla folkgrupper i Sverige, utom just svenskarna.
Svenskfientligheten kan också ta sig uttryck i form av kränkningar och nedsättande attityder kopplade till svenskarnas härkomst eller utseende. I en artikel i Uppsala nya tidning 2006-05-06 berättade en flicka att hon efter en längre tids svenskfientliga trakasserier inte längre vågar gå till skolan: ”De slår mig, spottar mig i ansiktet och kallar mig för svennehora.”
Etnologen Maria Bäckman har i flera studier rapporterat om svenska flickors utsatthet i invandrartäta förorter. I en intervju med det norska vetenskapsmagasinet Forskning.no 2005-05-31 berättar hon bland annat om hur blonda, svenska flickor tvingas färga håret för att se mindre svenska ut och därmed slippa sexuella trakasserier.
En tredje form av svenskfientlighet är det grova våld och den brottslighet som svenskar utsätts för pågrund av sin härkomst. Brottsförebyggande rådet har i flera studier (1996:2, 2000:6, 2005:17) visat att invandrare inom de flesta brottskategorier är överrepresenterade som gärningsmän och att infödda svenskar är överrepresenterade som offer. Störst är överrepresentationen i brottskategorin våldtäkt. Det finns skäl att anta att det åtminstone i en del av dessa fall finns ett underliggande svenskfientligt motiv.
När sociologistudenten Petra Åkesson genomförde en studie där hon intervjuade unga ungdomsrånare med invandarbakgrund i Malmö angående motiven bakom deras brott så fick hon enligt Dagens Nyheter 2006-03-25 följande svar: ”När vi är ute på stan och rånar så krigar vi, vi krigar mot svenskarna. (?) Makt för mig är det att svenskarna ska lägga sig ner på marken och pussa mina fötter.”
När samma tidning 2000-02-11 ställde frågor till invandrarkillar om en uppmärksammad gruppvåldtäkt mot en svensk flicka i Rissne blev svaret bland annat: ”Det är inte lika fel att våldta en svensk tjej som en arabisk (?) Jag har inte så mycket respekt för svenska tjejer.”
Sverigedemokraterna anser det vara hög tid att regeringen och de ansvariga myndigheterna vidtar åtgärder för att kartlägga och stävja svenskfientligheten och har därför lämnat in en riksdagsmotion i ämnet. Som första åtgärder föreslår vi att en utredning tillsätts med uppdrag att kartlägga svenskfientlighetens utbredning och karaktär samt att föreslå åtgärder i syfte att motverka svenskfientligheten. Parallellt med detta bör även de befintliga lagtexter som medger negativ särbehandling av infödda svenskar ses över och ändras. Vidare föreslår vi att statligt stöd till antirasistiska organisationer endast ska ges till sådana organisationer som också förbinder sig att motverka svenskfientlighet samt att direktiv ska utfärdas till landets skolor om att belysande och motverkande av svenskfientlighet ska ingå som en naturlig del i skolornas värdegrundsarbete.
JIMMIE ÅKESSON
” slut citat.
Jag hoppas innerligt på större inflytande från SD i framtiden.
GillaGilla
Björn: Tack! Man ryser! Hets mot folkgrupp gäller inte för landets egen befolkning! Ryser en gång till. Hur ska det här sluta! Det är fan i mig stamkrig på gatorna.
GillaGilla
Kämpa på för lag och ordning, Helena!
Du är omnämnd i mitt senaste blogginlägg! 🙂
GillaGilla
Ironiskt att du talar om statistik när du själv skriver påhittade siffror och myter. Vadå 80% av alla invandrare står för den grova brottsligheten? Var är statistiken? Visa mig gärna. Och hänvisa mig inte brå, ge mig direktlänken. Det borde inte vara så svårt, för det är väl där du har fått information ifrån, eller? Inte skulle väl du, eller någon annan, hitta på siffror för det egna syftet?
Och vadå 95% och 5%? Du måste sluta att hitta på siffror och ta dem för givna sanningar. Det enda du gör är att gissa, och inlägget innehåller lite substans. Ska du stå för något kan du väl åtminstone ta reda på hur det ligger till först, istället för att som många gör på internet och bekräftar varandras fördomar.
GillaGilla
Pierre: Det är Torbjörns kommentarer under ett inlägg om du inte förstått det. Han har räknat och lagt ihop. Jag litar på honom.
GillaGilla
Jag är också nyfiken på hur man kommit fram till att utlänningar står för 80% av all grov brottslighet? Jag anser mig vara mkt insatt i dessa frågor men har aldrig sett belägg för uträkningar som pekar på detta..
Överrepresentationen är groteskt stor särskilt inom grov brottslighet men ger ändock inte en god bild av ”riskgrupper” då gruppen som sådan inkluderar invandrargrupper som har en mkt låg närvaro i våra belastningsregister medans andra kan antas ha en mkt större överrepresentation som redan visats i alla tidigare gjorda undersökningar då statistiken även visade ursprungsland.
I enskilda mätningar från våra grannländer där rapporten Voldtakt i Oslo 2004:
(Etnisk norrman betyder att minst en av föräldrarna är född i Norge)
”Detta innebär att överrepresentationen hos tex Afrikaner i förhållande till etniska norrmän baserat på deras befolkningsandel enligt rapporterna och statistiken presenterad från officiella källor är: 11,3 gånger. Medans den är 15,8 gånger f ör invånarna med sitt ursprung i Mellanöstern.
Överrepresentationen för Irakier var dock störst. En av 373 Irakier var en våldtäktsman (år 2004) medans samma siffra för etniska norrmän var en av 10275. Det är alltså 27,5 gånger vanligare att en irakier våldtar än att en etnisk norrman gör det.”
Ett annat riktvärde kan ju vara kriminalvårdens uppgifter:
”Förklaringen är att Kriminalvården har statistik på hur många utländska medborgare som finns i fängelse varje år, vilka länder de kommer ifrån och om de ska utvisas efter fängelsestraffet.
Ett tvärsnitt/en ögonblicksbild av hur det ser ut är att den 1 oktober 2010 fanns det 28 % utländska medborgare som kom från cirka 160 olika länder. De svenska medborgarna var 72 %.
Däremot har vi inga siffror på hur många som är av utländsk härkomst eller är invandrade till Sverige.”
Med andra ord så många som 28% är utländska medborgare i våra fängelser vilket medför att det man normalt följer med utländsk härkomst inte kan synas om man som sagt inte är utländsk medborgare.
Oavsett så är det odiskutabelt så att Sverige med flit sedan ett antal år aktivt valt att inte redovisa denna statisitk för sitt folk. Det kan man ju ha invändningar emot, särskilt om man är demokratiskt lagd.Den som ändock läggs fram är så att säga vägd på guldvåg innan publicering och trots detta oerhört graverande.
Men återigen, finns mer tydlig statistik tillgänglig så är jag tillsammans med övriga medborgare värda att ta del av den. Hoppas på svar:
GillaGilla
Ceasar: Tror Torbjörn har lagt ihop och räknat ut på sitt sätt. Det var nog inte lätt med tanke att det är luddigt och ska vara svårt att se.
GillaGilla
http://veteranbilen.blogspot.se/
http://veteranbilen.blogspot.se/
http://veteranbilen.blogspot.se/
http://veteranbilen.blogspot.se/
http://veteranbilen.blogspot.se/
GillaGilla
@Pierre
…”Från 1980 till 2006 har drygt en miljon uppehållstillstånd beviljats i Sverige, varav nästan alla permanenta, vilket skiljer Sverige från de flesta länder.”…
…”Endast 22.000 eller 5 procent av de asylsökande har fått stanna på grund av de är flyktingar enligt FN:s konvention, som omfattar personer som löper risk att förföljas i hemlandet på grund av ras, nationalitet, religiös eller politisk uppfattning, kön eller sexuell läggning.”…
…”Istället får de stanna av humanitära skäl eller får asyl på nationella särtillägg som ständigt byter namn: ”flyktingliknade skäl”, ”de facto flykting”, ”skyddsbehövande”.”…
http://www.dn.se/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-invandrarna
Uppgifterna Sandelin lägger fram bygger på statistik hos migrationsverket. Men det spelar ingen roll vilka fakta eller statistik som läggs fram i invandringsfrågan, eftersom du på förhand bestämt att det är påhittade siffror.
GillaGilla
@ Pierre
Utdrag ur migrationsverkets årsredovisning 2011(publicerad feb. 2012)
…”Under året visade nio procent av de asylsökande upp en av migrationsverket godkänd identitetshandling. Det är en förbättring mot föregående års sex procent.”…
Detta säger dock inget om hur många av dessa nio procent som var äkta. (min anmärkn.)
OK, jag hade fel på en procent för 2010 då 94% av asylsökande inte hade någon som helst form av ID-handling och fel på 4% för 2011, då 91% inte visade upp någon som helst ID-handling/PASS.
Det gör väl mig till en lögnare då… 😉
Av de handlingar (alla typer av dokument) som migrationsverket väl fick in 2011 bedömdes något fler än hälften vara äkta.
…” Migrationsverket genomför kvalificerade äkthetsbedömningar av dokument samt bildjämförelser av foton, IDanalyser och verifiering av fingeravtryck. Under 2011 gjordes nästan 700 äkthetsbedömningar. Av dessa bedömdes något fler än hälften vara äkta handlingar, en dryg tredjedel som oäkta handlingar och överiga urkunder kunde inte verifieras, i de flesta fall på grund av bristande referensmaterial. Fördelningen skiljer sig inte nämnvärt mot hur det såg ut under 2009 och 2010, även om andelen oäkta handlingar minskat något.”…
GillaGilla
@ Pierre och Ceasar Andersson
”Mauricio Rojas avslöjar ny Brå-rapport: Förhållandena i Sverige kan inte förklara skillnaderna mellan olika invandrargrupper. På onsdag presenterar Brottsförebyggande rådet rapporten ”Brott bland svenskar och invandrare”. Den visar att invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. För grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt, är siffran 300-400 procent.”
http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet
Enkel matematik. 400 procents överrepresentation innebär att 4 av 5 grova brottslingar har utländsk bakgrund i någon form, enligt BRÅ:s definition av utländsk bakgrund som innebär: Född utomlands, båda föräldrarna födda utomlands eller en förälder född utomlands. 4 av 5 = 80%
Till svenska brottslingar i BRÅ:s statistik räknas: Född i Sverige med båda föräldrarna födda i Sverige.
I de mest kriminellt belastade områden i Sverige som Rosengård, Landskrona, Norra Botkyrka, Rinkeby, Tensta etc, där växer nu tredje generationens invandrare upp. Tyvärr är en del av dem också grovt kriminella. Det är människor som i många fall inte identifierar sig med det svenska samhället fast de har båda föräldarna födda i Sverige. Men de räknas som svenskar i statistiken hos BRÅ. Men det är knappast troligt att en person som blir rånad av ett gäng med brytning och arabiskt utseende skulle beskriva dessa som svenskar, även om deras förädrar är födda här. Dock är det en intressant fråga när man blir/ska räknas som svensk.
För att förutsättningslöst få en komplett och rättvisande bild av vad de senaste 35-40 årens invandring, och det mångkulturella samhället som helhet, inneburit för Sverige, så borde naturligtvis tredje generationens invandrare tas med i beräkning i invandrarstatistiken överlag, oavsett vilket ämne som behandlas.
Det mest rättvisande, tycker jag personligen vore naturligtvis att rakt av jämföra brottslighet efter etnicitet/ursprungsland. Men det vore väl rasism, eftersom ”man/ni” kanske förutsätter att det skulle bekräfta, inte avfärda, folks fördomar.
Sammanfattningsvis, så är BRÅ:s definition av invandrare GENERELLT överrepresenterade med 300-400 % i grova brott. Det innebär 66,6 % – 80 %. Snitt 73,3%. OK, inte riktigt 80%, men det är fortfarande en så stor majoritet att det är rent häpnadsväckande. Sedan är det ju tredje generationen, som sagt…
Sen är det ju så, precis som Ceasar Andersson skriver, att det är vissa invandrargrupper som utmärker sig och drar upp snittet för invandrarna enormt, medan andra grupper knappt är överrepresenterade alls jämfört med svenskarna.
GillaGilla
Jag är både falukorv och brattwurst då men mina barn är lyckliga rena falukorvar, tänk vad glada de kommer vara när de får veta det….
GillaGilla
@Torbjörn: I detta stycke har du tänkt lite tokigt!
Det du missat är att det handlar om överrepresentation inte % av totalt antal brott inom en viss brottskategori. Överrepresentation är således uträknat utifrån hur stor del av en viss population som är misstänkta för ett specifikt brott.
Exempel 1, kan tas från mitt inlägg lite högre upp…
”Överrepresentationen för Irakier var dock störst. En av 373 Irakier var en våldtäktsman (år 2004) medans samma siffra för etniska norrmän var en av 10275. Det är alltså 27,5 gånger vanligare att en irakier våldtar än att en etnisk norrman gör det.”
Återigen detta beskriver en fruktansvärd överrepresentation men det beskriver inte andel av totala antalet brott utan beskriver andel i förhållande till population.
Exempel 2:
9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger, eller 450% om man så vill.
MEN……..
Om jag får drista mig till att gissa så tror jag att 80% dock är en rimlig siffra, men det finns enligt mig ingen officiell statistik som styrker detta utan jag får helt enkelt gå på siffrorna från kriminalvården.
Som sagt av fängelsekunderna var 28% utländska medborgare. En par bekanta till mig arbetar inom kriminalvården och deras uppskattningar är att fängelsekunderna till ca 75-80% är av utländsk härkomst.
Denna ursprungspost bygger på missuppfattningar av hur statistiken räknas fram och borde revideras.
GillaGilla
Vill ni läsa mer statistik kom hit:-)
http://affes.wordpress.com/
GillaGilla
Torbjörn: Ta det inte personligt. Det finns många internetdebattörer som hittar på siffror, och eftersom jag inte såg några länkar i Helenas citat antog jag att det var hela citatet, därav min reaktion. Tack för länkarna. I övrigt håller jag med Ceasar, att du troligtvis har tolkat statistiken lite fel angående överrepresentationen. Att något är 400% mer, säger ingenting om antalet. Majoriteten av alla utlänningar, precis som majoriteten av alla svenskar, är inte registrerade för några brott. Och att inte ha en godkänd identitetshandling behöver inte tolkas som att de har förfalskat id-handlingar eller att de har försökt att ljuga sig in i landet.
Läsvärda länkar: http://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-mycket-r-invandrare-verrepresenterade-i-brottsstatistiken/
http://www.regeringen.se/sb/d/2279/a/181576
Man ska även komma ihåg att det är enstaka individer som begår brott; det ska inte tolkas som att en viss etnicitet har en tendens att begå brott mer än någon annan. Och om det vore så, så skulle det bero på den dåliga integrationspolitiken, och ”vi och dem”-mentaliteten som skapas, samt den dåliga ekonomin, inte p.g.a. etniciteten som sådan. Man ska vara uppmärksam på orsak och verkan när man tolkar statistik. Att trycka in invandrare i hyreshus i avlägsna delar av städerna är ingen bra lösning, och att sedan skälla på hela kollektivet för att enstaka individer begår brott kan tyckas hyckleriskt.
Problemet brott borde ses i sin helhet; hur man kan förebygga brott och hur man kan förstå den. Inte välja ut vissa delar och generalisera till att gälla alla.
GillaGilla
http://ettbattresverige.wordpress.com/
Mina tankar kring invandrarkriminalitet.
GillaGilla
Du är vass Helena, -vass men älsklig, -en sann humanist för den man älskar den agar man, -och nu kom jag in på något ovidkommande igen förstår inte hur det är fatt, -det finns ju män som slår både hustru och barn fördärvade men de är ju inte alls älskliga, -den du älskar är -såvitt mitt förstånd täljer mig Sanningen- och måste väl då vara den Svenska Urbefolkningen med sina hävdvunna rötter i det Svenska Bondesamhället så fritt från de implantat som våra folkvalda har försett oss med fast vi egentligen ju valde dem på helt andra grunder, -en sorts tyst samförstånd nästan likt den tysta Diplomatins förespråkare att vi ju egentligen nog var ganska överens om konfekten som skulle bjudas oss, -men hej vad vi bedrog oss, -och det ger ju dig all rätt att inte likt Svennefegisar hymla med Sanningen om Brottsligheten i Moderatland, -poliser ute på fältet vet också en del om den Brottsligheten men de motarbetas av hela det Juridiska Systemet som bakbinder Åklagare och Domstolar, -varför kan man undra, -varför kan man bara spekulera över, -poäng måste finnas att tjäna någonstans, -Poäng, -Pengar och Provisioner…
-Det här svaret har jag publ. på http://ecwho.wordpress.com med angivande av källa till artikeln på vilken jag grundar mitt svar.
GillaGilla
Så mina föräldrar som kom hit 1965 för att Sverige ville det och för att de behövde arbetskraft, och skaffade mig året efter är personer som ska betraktas på detta sätt? Ska jag betraktas på detta sätt, som är helt svensk men ”andra generationens invandrare”.
Jag har inte invandrat någonstans, jag fanns här från början. Är det någon skillnad på mig och en ”vanlig” svensk?
Och vem är en vanlig svensk? Hur vet man det?
Vallonerna kom ju till Sverige på 1600-talet t.ex. ä de med och försvenskar den svenska svenskheten t.ex.?
Jag bara undrar…
GillaGilla
Angående totala andelen av utlänningars brott i BRÅ-rapporten, så finns i all fall inte utrymme för tolkningar efersom de är angivna i rena procentsatser. BRÅ anger i ett av cirkeldiagrammen att: …”58 procent av brotten är registrerade på en person
med två svenskfödda föräldrar.”…, vilket inte stämmer, då man undantagit ”personer ej folkbokförda i landet”, vilket gör att utlänningars andel av misstänkta för samtliga brott i Sverige blir 45%, alltså nära hälften av alla brott, vilket de också redovisar i ett annat cirkeldiagram i rapporten. Av de återstående 55 procenten som utgör personer med båda föräldrarna födda i Sverige, finns som sagt en (hel) del tredje generationens invandrare. Jag skrev att utlänningar står för ca. 50% av alla brott i Sverige, vilket med stor sannolikhet stämmer.
Men det bästa kanske är att Uppdrag granskning eller något annat samhällsnyttigt? program tar reda på vad samtliga landets fängelseinterner har för etnisk bakgrund. Men det blev säkerligen tjafs om den undersökningen också. Klart är att folk kommer att argumentera för eller emot resutatet beroende av politiskt ställningstagande.
Ceasar Andersson nämner, jag citerar: ”En par bekanta till mig arbetar inom kriminalvården och deras uppskattningar är att fängelsekunderna till ca 75-80% är av utländsk härkomst.”.
Jan Guillou kikade in på Norrtäljefängelset på 90-talet och konstaterade samm sak, nämligen att ca 75 % av internerna var vad han beskriver som ”svartskallar”. Nu hade han naturligtvis flera förklarningar/bortförklaringar till detta som han sade ”varken kan bevisas eller motbevisas”, men faktum kvarstår.
Apropå Guillou så gjorde han ju ett repotage om att zigenare stjäl för mycket i TV-programmet Rekordmagazinet på 80-talet som orsakade ramaskri.
Jag citerar:
…”I ett inslag som handlade om zigenare påpekades bland mycket annat att alldeles för många zigenare stal för mycket. På den punkten fanns inga sakliga invändningar. Men det väckte indignation att denna rasistframkallande sanning hade framförts i TV. Radionämnden fällde programmet enligt sin allra strängaste regel som handlar om brott mot Sveriges demokrati och man motiverade sin fällning just med att denna typ av påpekanden skulle kunna framkalla rasistiska stämningar i landet.
Det statliga forskningsorganet BRÅ tillsatte en utredning för att visa att zigenare verkligen inte stal för mycket. Utredningsresultatet gick emellertid dramatiskt åt motsatt håll, varför utredningen hemligstämplades.
Denna gällande politiska moral, att förtiga olämpliga fakta, hindrade alltså länge all vettig journalistik i ämnet invandrare och brott. Följaktligen kunde denna brottslighet utvecklas i fred under lång tid, varför inga politiska åtgärder kunde sättas in för att bromsa utvecklingen.”
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/guillou/guillou6.html
Konstigt är dock att regeringen, som påstår att folk har så många fördomar i denna fråga om invandrares brottslighet, inte utreder saken ordentligt. Om de nu är så säkra på sin sak. Gå efter etnicitet och hudfärg. Regeringen påstår ju att vi har fördomar om hudfärg, så gör en ordenlig utredning av alla brott, som inkluderar även det, för att bevisa saken. Migrationsverket påstår ju i sign. Pierres länk att BRÅ:s utredning är obsolet. Många tycks också överrens om att den inte är rättvisande. Kan Regeringen göra en hemsida som ska bemöta folks ”fördomar”, så borde de väl ha väl underbyggda fakta att komma med?
GillaGilla
Torbjörn. har du tänkt på att det finns faktorer som gör att det ser ut på det här sättet? Du nämner integration som en faktor, och det håller jag med om. Men i grund och botten så är varje människa oavsett härkomst lika angelägen om att vara samhället till gagn.
Det som syns i statistiken förklarar inte alltid varför statistiken ser ut som den gör.
Ponera att du bor i Brasilien, i ett ghetto. Du har dåliga förutsättningar för att lyckas, precis som många av de flyktingar/invandrare som kommer hit har. Vad tar du till för medel för att överleva?
Vill gärna se en kommentar.
GillaGilla
@Pierre: Att förlita sig på den av Ullenhag producerade sidorna i de så kritiserade ”myt sidorna” höjer inte nivån på diskussionen.
De socioekonomiska orsakerna du beskriver ovan är oomtvistade variabler i att förstå frågan om varför. Men de kan knappast göras till gällande för hur det är så stora skillnader i olika typ av brott. Uppväxtförhållanden, kultur, människosyn, kvinnosyn ger med stor sannolikhet betydligt större utslag för brott såsom tex överfallsvåldtäkter, gruppvåldtäkter, överfall etc..
I de tidigare svenska och de vanligt förekommande (utomlands) undersökningar av ursprungsland visar det sig att det är otroligt stor skillnad mellan olika invandrargrupperingar oavsett hur de socioekonomiskt lever sina liv i Sverige.
Proaktivt arbete bör givetvis ta detta in i det demokratiska samtalet om vilken nivå på invandring vi skall ha.. sedan kan ju folket säga vad de vill om frågan.
Vissa generella gruppegenskaper bör man vara medveten om för att förstå att invandrare har olika saker med sig i bagaget vilket givetvis bör påverka mängden invandrare från främmande kulturer inom en given tidsperiod.
Man behöver givetvis inte ta hänsyn till att kvinnosynen i stora delar av världen skiljer sig kraftigt mot hur vi i Sverige ser på dessa frågor, och dess påverkan på mängden invandrare vi tar emot.
Att erkänna skillnaderna i hur vi fungerar i våra relationer till varandra är en förutsättning för att kunna leva tillsammans med som sagt också för att dimensionera invandringen efter en upplyst folkvilja.
Integrationsarbetet tar ju vid först efter invandring och är så att säga därigenom ett mer reaktivt arbete per se, även om det såklart med vetskap enligt ovan gör det enklare att dimensionera åtgärder för bästa integrationseffekt, där dina förslag om att sprida ut invandrarna (min tolkning) är fullständigt vitalt.
De största problemen idag för Sverige är enligt mig invandringspolitiken. Inget land kan ta in så mkt människor från vitt främmande kulturer och levnadsmönster och fixa detta med sociala reformer och påhittade jobb. Sverige har försatts i en extremt svår situation och vi tillför kontinuerligt mer människor med låg/obefintlig matchning till våra levnadsförhållanden.
Jag tror inte det finns ngt annat än mkt långsamt enträget arbete med utbildning, assimilering till samhälle, konsekvens, krav, skyldigheter kan åtgärda denna misär.. Jag tror det kommer att bli mkt värre innan det blir bättre.
Sverige måste dock stänga av kranen av tillförsel av asylsökande människor genom att sända ut helt andra signaler till vår omvärld. (Precis som alla andra länder i vår omvärld har gjort)
Nu skriver jag det sista på denna bloggpost:
Detta asyltryck mot Sverige är med alla mått mätt helt extremt:
http://affes.wordpress.com/2011/04/17/sverige-extremare-an-nagonsin/
Sveriges tidigare asylombudsman: Merit Wager
meritwager.wordpress.com
mvh Ceasar
GillaGilla
Helena Återigen du behöver inte radera för att jag är källkritisk. Jag frågade en simpel fråga: Var är källhänvisningarna till t.e.x tesen att utlänningar står för 80 procent av all brott? Jag är källkritis
GillaGilla
Rättelse: Helena Återigen du behöver inte radera för att jag är källkritisk. Jag frågade en simpel fråga: Var är källhänvisningarna till t.e.x tesen att utlänningar står för 130 procent av all brott?
GillaGilla
Salem: Läs Torbjörns kommentarer!
GillaGilla
Salem: Håll inte på och tjafsa! Hjälp mig med mina widgetar istället! 😛
GillaGilla
alla ni som inte vill läsa statistik eller tycker det är för svårt att förstå, ta en tur ner till rosengård en kväll och ta en promenad och kommentera sen.
GillaGilla
Valloner sägs ha kommit till Sverige för 4-500 år sedan, -i dag kommer ickesvenskar till Sverige och Moderatland; vallonerna och deras avkommor är i dag assimilerade helt integrerade i den svenska samhällskroppen, -det har tagit 4-500 år;
-Assimilationen och integrerandet av ickesvenskar bör i dag få den tiden på sig för att kunna betecknas som svensk till ursrunget med en accepterad varubeteckning bäst efter 400 år, -och det är de högljudda kraven från ickesvenskar att omedelbart kräva att bli accepterade med slöjar, halsdukar, kebabber och pizzor och annan fördärvlig mjölmat samt en ovilja att ens vilja lära sig det svenska språket som sticker ut, -så var i fortsättningen vänlig att inte komma dragandes med valloner, -själv stolt ättling till en dräng från någonstans i Europa, barnfödd i Sverige och svensk sedan mer än femhundra år.
GillaGilla
Jaså ? Jobb och gratis körkort? Vem då får jag får fråga? jävla skitsnack
GillaGilla
Varför säger du sådär? Inte alla invandrare är lika och ni som kollar på diagram, eran matte kunskaper brister en hel del eftersom det finns oerhört många sätt att luras med diagram. Om du tar mig som ett exempel så älskar jag Sverige och de snälla svenskar lika mycket som mitt eget land.
GillaGilla
Pingback: Nu stänger vi dörren! | sverige i fokus
Pingback: URL
Pingback: Viral spaghetti! Våldtäkter engagerar! | Helena Palena
roligast av allt är om du äns har suttit i fängelse fattar du att 80% du snacka om invandrare som suttit i fängelse är från finland..dra inte propaganda skit nu…även jag själv invandrare betalar lika mycket skatt som ni andra svenskarna gör. jag är tacksam att få bo i sverige o lära mig eran kultur o acceptera de som inte skötter sig kan dra tillbaka till där de kommer ifrån. MEN vem har gjort så att de utlänningarna söker visum till europa o usa länderna? jo det är pga usa o europa skapa krig i deras länder o vill ha deras oljor ovs…vem älskar ej sitt land om de är fria från kriget ovs? gör nåt nyttigt än att skriva på propaganda istället
GillaGilla
Hej Sanningen om detta:
http://securebackupbible.blogspot.com/2015/12/sanna-brottstatestiken-sverige-samt.html
GillaGilla
Hej. Jag undrar bara vart du tror alla droger skulle komma ifrån om det inte var invandrare som sålde dom på gatorna? Jag tror att Motorcykelgäng har sist och slutligen störst del av den kriminella verksamheten i Sverige, och andra delar av världen. och i den världen är det mest lokalt födda medlemmar, här t.ex svenskar och finnar. Och den världen har ju också kultur att inte ”gola” på varandra och samarbeta med polisen. Och innan vi började på så pass multikulturella som vi är idag pågick det också brott, polisen har blivit effektivare (utvecklat fördomstänk (misstänklighetsgrader) och andra metoder) samtidigt som befolkningen ökat.
Sen får vi inte glömma all håll som inte statistik fyller, det tog t.ex Atlas Copco (ett av dom allra största bolagen i Sverige) 6 år att betala någon företagsskatt över huvud taget, och dom gjorde det för att dom vart dömda att göra det.
Alla rika företagare som köper lyxhus, lyxbåtar och andra godsaker och nolltaxerar för att dom köper det på företagets nota. Vissa tar inte ens ut lön utan bara handlar på företaget för att slippa betala nån skatt över huvud taget.
Sist och slutligen, titta inte blint på statistik. Det finns delar av verkligheten man lätt kan missa då.
Och att missbruka systemet för att man vill ha mer än man har är inte en nationalitetsfråga. om det vore så enkelt.
Sen så läste jag att
Invandring till Sverige år 2015
Arbetskraft och studenter, 43 414
Anhöriga, 40 026
Flyktingar, 36 462 (lite högre än den siffra jag räknat fram ovan, då den bygegr på lite olika informationskällor)
Så att 95% inte är flyktingar. Och när scb säger att säger att största invandringsnationaliteten är från Syrien (som alla vet är krigshärjat) låter som något du vill tro för att elda på dina tankar om imigrationspolitiken.
GillaGilla