Här sitter Love med en hen!

I dessa ”hentider” kan det vara kul att se gossen Loves möte med en riktig höna! Han är fyra och hon är två! Se sån stil dom har! (Snygg skinnmössa, eller hur? Den har jag sytt till min svärmor för länge sedan).

Love och Kexi! Foto: Johanna O

Titta! Kexi gillar mig! Foto: Johanna O

Bönder i stan

Henom 

Skippar Fröken 
DN  SvD

…….

Det här inlägget postades i Djur, Människor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Här sitter Love med en hen!

  1. Stackars djurlösa ”Småsvampar!!!” Lycko de med massor av djur omkring sig!!! Det borde ta mig tusan vara lag på att alla ungar skall omges av djur – för sin egen hälsas skull!!!:-)))

  2. Lena Östan skriver:

    Vilka härliga bilder! Livskvalitet på hög nivå! För båda!😉

  3. Inger skriver:

    Tack Helena för att du tipsade mig om dessa go’a bilder. Men hen, vad är det för jävla skit? Trams!

  4. Ping: Att pimpa en limpa – adjöken min fröken… (Språkets makt och påverkan) | På Uppstuds

  5. Inger! Håll för öronen: APPLÅÅÅDÅSKOOOOOOOOOOOOOOORRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. Gräsligt grön skriver:

    Hen skit näe
    Höns skit ja
    Hen näe
    Han ja
    Hon Ja

    HON,HAN och HÖNSSKIT!!
    Btw love your blog

  7. gotiskaklubben skriver:

    Trevliga bilder!

  8. Antonia skriver:

    Stämmer in i kören. Jättefina bilder om Love och Kexi!
    I ungerska finns inte hon och han. Jag vet att hon är en kvinna i tredje person och han är en man…men när jag pratar blir hon och han omkullkastade och jag får rätta till allt efter att jag hör att jag sa det. Det märkliga är att det är så sällan de råkar blir rätt.
    Jag tror att ungerska och finska är ganska ensamma om att inte skilja mellan manligt och kvinnligt i språket. Vi har andra svåra saker istället.🙂

  9. Info skriver:

    KULTURNYTT: RÄTTVISEPRISET TILL HEN-BOKEN!

    SR:s kulturred. meddelar just, att Rättviseförmedlingens Rättvisepris i år går till Olika Förlag, som bl.a. gett ut den ”könsneutrala” och ”barnfrigörande” barnboken ”Kivi och monsterhunden”, där samtliga personer saknar ett bestämt kön.

    Juryns motivering är lika falsk som pompös.

    Så här recenserades boken i Upsala Nya Tidning av Maria Nyström:

    ”HEN INTAR BARNBOKEN

    Det könsneutrala Hen intar nu barnboken i nyutkomna Kivi & Monsterhunden. Boken publiceras av Olika förlag – ett litet förlag som vågar se utanför de gängse könsnormerna, skriver Maria Nyström.

    Sveriges första barnbok om Hen har precis utkommit. Det är det lilla förlaget Olika som ger ut Jesper Lundqvists och Bettina Johanssons Kivi & Monsterhunden. För dem som inte vet så är hen en blandning av han och hon, alltså helt könsneutralt. – – –

    För mig framstår hen som den ultimata lösningen på den pojkdominans som den svenska barnboken dragits med nu länge nog. – – –

    Kivi & Monsterhunden stannar dock inte vid hen och henom – även om denna innovation hade räckt alldeles utmärkt för min del. Här finns också mappor, pammor, marfor, morbroster, brysslingar och storebröstrar. Allt i en salig blandning.”

    http://www.unt.se/kultur/hen-intar-barnboken-1662906.aspx

  10. gotiskaklubben skriver:

    Hm, är du verkligen säker, Helena, på att det är en riktig höna och inte en uppstoppad? Kan den låta?

  11. Inger skriver:

    Tacka försynen för att vi har demokrati för då får vilka åsikter som helst framföras och det hyllar jag. Min åsikt är att hen är ett löjligt trams för att få uppmärksamhet. Sådetså.

  12. svensson skriver:

    Hen… snygg dragning.

    Jag har sett ”hen” använt inom den Korrekta science fiction-rörelsen rätt ofta. Men då har det varit för att slippa ”han eller hon”. Dock har bruket aldrig satt sig hos mig. Som protest har jag börjat använda ”han” konsekvent eftersom allt bruk av ”hen” stinker Korrekthet.

  13. stefan skriver:

    Hen s tja detta är min blick på det hela direkt då🙂

    http://www.twolittleredhens.com/

    ,

  14. senex skriver:

    ” – ett litet förlag som vågar”, hette det i Maria Nyströms anmälan. Ja, det är väldigt djärvt att tycka som proffstyckarna. Annars tycker jag att boken och själva resonemanget om könsneutralitet vittnar om hur man uttrycker sig när man inte har vett att skämmas.

  15. Berit Birin skriver:

    Tack för de vackra fotografierna.
    Jag minns våran skinn-period i Bjuråker.
    Äger ännu 6 stora gulvita ryaskinn (de ska, skulle bli en stor fäll men hemvävd rätsida med ett vackert brem), samt dessutom ett antal svarta ryaskinn alla beredda i Prättingberg. Här uppe i Norrbotten är det renskinn som gäller. Får inte vänta med att sy dem för ”Ull blir mull men lin blir gull”.
    BB

  16. Berit Birin skriver:

    Hena var nå nytt!
    Man lär så länge man lever.
    BB

  17. MetalHeadViking skriver:

    Hehehe, trevliga bilder.

    Helena jag ser att GK kommenterade här igår. Men nu går det inte att ta sig in på hans hemsida. Verkar som att WordPress stängt av honom.

    Utöver det vill jag puffa på Bilderbergmötet 2012 som kommer att ske i Israel, tydligen hemma hos Rothschild.

    http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/2012/03/bilderbergmotet-2012-klar.html

  18. Josefina Bergfast skriver:

    Verkligen gulliga bilder Helena Palena. Tack för dem. Man blir glad av att se det fina ansiktet och den fina blicken på den vänlige lille gossen. Han ser ”typiskt svensk” ut, i ”själ och hjärta”…..

    Ps. Undrar också vad som har hänt med bloggen Gotiska klubben. Vet inte hur det fungerar med bloggar, men tydligen finns det olika avtal och bestämmelser, och ”hyror” eller något sådant?…Ds.

    Tack också till Helena Palenas blogg. Den är rolig, personlig och träffsäker.

  19. Helena Palena skriver:

    Tack för alla positiva kommentarer.Tänk att man inte har han och hon i Ungern och Finland. Undrar hur man pratar då? Han och hon blir det! Eller, vad det nu blir.

    Love har blont hår och blåa ögon. Gossen är svensk! Så svensk man nu kan bli. Jag är också svensk. Har mörkt hår och gröna ögon. Men jag är svensk. Det har jag blivit för min mamma och pappa var svenskar. Och jag fick mitt modersmål av mamma i dubbel form: Först bröstmjölken och sen språket. Heja Sverige! Du är bäst!

    Ja, hönan är på riktigt och hon kacklar lite lätt när hon ska svara på ens småsnack med henne.

    Hur det funkar med bloggar? Tråkigt när någon blir suspended. Men man får inte skriva vad man vill tydligen. Inte ens på sin egen blogg. Så är det bara. Allt är till låns och man får se till att hålla sig inom det tillåtna. Dock kan en sån som Skarakannibalen blogga på. Märkligt! Han första blogg försvann. Sen dök han upp på en annan portal. Och Beatrice Ask & Co kan tydligen inget göra. Otroligt så slött det är på vissa håll men hårt på andra.

  20. Antonia skriver:

    Helena!
    Det blir faktisk aldrig problem att använda ett ord för tredje person. Det blir varken det eller den, det er en personpronom och den syftar på en person, det finns ett ord som betecknar saker också..
    Det är ingen som missförstår någonting. Den som kommer senare in i samtal, kan fråga vem man pratar om. Och får svar.
    Att säga hon eller han avslöjar heller inte mer än att man pratar om en kvinna eller en man.
    Men ungerskan har den egenskapen också att med ett enda ord kan du avslöja vem, vad och när man gör. Alla språk har ju sin speciella egenskap som inget annat språk har.

  21. Ping: Att pimpa en limpa – adjöken min fröken… (Språkets makt och påverkan) | Fredrik Lidby – le blEU dans le Nord

Kommentera

