500 inlägg & ett 1000-årigt träd som droppar blod!!

Drakblodsträdet med tusen år på nacken! Foto: Palena

Det här blir inlägg nummer 500 i mitt bloggande på WP. Otroligt vad det kan rulla på. Man kan ju skriva om vad som helst. Var en vända till Antonia och hon hade lagt in fina bilder på en platan som var 200 år gammal. Då tänkte jag att jag ska lägga ut mitt träd som varit på G hur länge som helst. I Icod de los Vinos, som är en stad i provinsen Santa Cruz på norra Teneriffa, finns ett mytomspunnet träd som är symbol för staden. Trädet kallas drakblodsträdet – El Drago Milenario – och är över tusen år gammalt. När man skär i det kommer det röda droppar. Guancherna – ursprungsbefolkningen på kanarieöarna innan spanjorerna tog över – betraktade trädet som heligt för dess sav ”blöder av drago”. De ansåg att trädet var magisk med inneboende effekter för läkning. Jag köpte ett armband i läder med en frukt i från trädet. Fint! Borde använda oftare men jag är ingen smyckebärare dessvärre, eller kanske dessbättre.

Trädet är ca 17 meter högt och botten av stammen har en omkrets på ca 20 meter. Man tror att rötterna väger 80 ton och att stammen väger 60 gör det till ett riktigt monsterträd. Ni vet väl att man brukar säga att rötterna under jorden är lika stora som kronan på ett träd. Impressing! Tänk på det nästa gång när du tittar på ett träd.

SvD DN Expr

…….

Det här inlägget postades i Teneriffa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till 500 inlägg & ett 1000-årigt träd som droppar blod!!

  1. Antonia skriver:

    Tack för trackbacken…det är man inte bortskämt med idag. 🙂
    Den här träden slår platanen med råga. Men får den stå kvar och klarar alla tuffa blåsväder så blir den gammal den med.
    Hittade ytterligare en gammal träd i skogen här. Jag lägger kanske ut även den bilden med. Träd är vackra,
    Gratulerar till din 500:e inlägg. Hoppas på minst lika många till. Minst.

  2. Helena Palena skriver:

    Antonia: Tack! Vad skulle vi göra utan träd? Så tråkigt det skulle bli. Skrev ett helt reportage om almar i Arbetarbladet en gång. Tror jag ska lägga ut det på bloggen vad det lider. Mycket bök eftersom jag måste scanna in bilderna och leta efter texten. Få se om det blir av. Tror nästan att din platan är äldre än 200 år. 😛

  3. Josef Boberg skriver:

    HelEna – 500 inlägg – och jag som på drygt 4 år bara har presterat 30 blogginlägg ❗

    Men å andra sidan så har jag nog ändrat = redigerat om mina 30 inlägg minst 500 gånger – så det kan ju jämna ut sig, kanske… 💡

    Som SovAnde om nätterna året runt, sedan våren 1995, under en björk – så kan jag bara hålla med om att träd är FANTASTISKA – såväl som att NaturRen som sådan är det i sin HELHET.

  4. Helena Palena skriver:

    Josef: Egentligen borde mina inlägg vara flera. Man borde nog skriva ett eller t o m två per dag. Men inte jag. Skriver när andan faller på. Dina inlägg är verkligen långa. Skulle man stycka upp dom kanske det skulle bli tusen rent av. Men skit samma: Allt är som det är och vi får ta det som det blir! Men lite kan vi försöka ändra idiotins gång. Hopp á long! Ha det så skönt där under björken!

  5. Badaren skriver:

    500 inlägg – jösses, grattis!
    Jag har aldrig tidigare vågat göra ett överslag på hur många inlägg jag skrivit, men nyfiken som jag är så gjorde jag ett snabbt överslag…
    Enligt WP så har det tillsammans med inläggen från AB blivit en del, närmare bestämt…
    Inlägg: 718. Kommentarer: 26 611!
    256 inlägg har jag hunnit med i Blogger och endast gud vet hur många det blev i den första portalen jag skrev i under några år… Hu hemska tanke, vad tiden går!

  6. Philippe Ohlund skriver:

    Grattis till 500 blogginlägg, Helena! 🙂

    Det tusenariga drakblodsträdet är verkligen mäktigt.

    Tänk att rötterna under jorden är lika stora som kronan på ett träd!

    Drakblodsträdet är en bra metafor för samhället – att det finns lika manga väljare som byrakrater, menar jag.

    Det är därför hälften försvinner i skatt…

  7. Helena Palena skriver:

    Badaren: Hur många jag skrev på AB kommer jag inte ihåg. Det var då det. Statistiken på WordPress är lätt att kolla. De mäter ju allting om man är intresserad.

    Philippe: Skitbra liknelse! Precis så är det. Och hur fan ett samhälle kan ha så många byråkrater är en gåta. Nä, inte om man vet hur lätt människan profiterar på andra människor slit. Och hur lätt det är att trycka pengar till rätt saker – i. e. aldrig åt dom fattiga dock. Dessutom sprider sig byråkratin som en cancersvulst i EU (Parkinsons lag). Har bloggat om det en gång. Tror jag ska reprisera det.

  8. mrmhalland01 skriver:

    Gratulerar till 500 inlägg Helena.
    De flesta av dessa har verkligen varit tänkvärda.
    Keep it up !

  9. Znogge skriver:

    Ser ut som ”livets träd” eller moderkakan…

Kommentera

