Vem är Sohlman att mobba Åkesson? Skämmes tamejfan!

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson portas från Nobelfesten. Nobelstiftelsens styrelse var enig i beslutet, meddelar VD:n Michael Sohlman.
– Jag blir överraskad över att de tar ett så kontroversiellt beslut som de gör – och inte skäms över det, säger Jimme Åkesson.

Michael Sohlman, född 1944 i Stockholm, är en svensk ämbetsman och politiker. Efter studier vid Uppsala universitet tjänstgjorde han vid flera olika departement och vid OECD. Han var statssekreterare vid Jordbruksdepartementet 1987-89 och vid UD:s handelsavdelningen 1989-91. Sedan 1 maj 1992 är han VD för Nobelstiftelsen. Hans farfar Ragnar Sohlman var Alfred Nobels testamentsexekutor och därmed den som i praktisk handling skapade Nobelstiftelsen och som var dess VD 1936-1946. Sohlman arbetade i början av 1980-talet för socialdemokraternas riksdagsgrupp och har varit statssekreterare under socialdemokratiska regeringar, men har under senare år ingått i Junilistans förtroenderåd. Läs mer på Wikipedia. Sohlman är inte så känd utåt men en som verkar bakom draperierna. Han var med under Novemberrevolutionen som folk i gemen inte vet ett skit om. Läs mer här. Genom beslutet att mobba Åkesson spottar Sohlman & Co 330 000 svenskar rakt i ansiktet. Oförskämt var ordet!

Expr AB SvD DN

…….

Det här inlägget postades i Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

77 kommentarer till Vem är Sohlman att mobba Åkesson? Skämmes tamejfan!

  1. En som inte röstade på SD skriver:

    Nej de spottar inte Åkesson och hans väljare i ansiktet – de vill bara inte ha en antiintellektuell rasist på sitt kalas. Och eftersom de är en privat stiftelse bjuder de vilka de vill. Så det så!

    Gilla

  2. Helena Palena skriver:

    En som: Nä, Sohlman kan gömma sig bakom det. Men det är ingen privat grej. Det är en stor fest för hela världen. Tror Alfred Nobel är skitförbannad i sin grav.

    Gilla

  3. Kvarnström skriver:

    Anti-intellektuell var ordet!
    Håller med föregående talare

    Gilla

  4. Helena Palena skriver:

    Kvarnström: Antiintellektuell vad menas med det? Tänk om Åkesson i själva verket är en filosof innerst inne. Det vet väl inte du ett skit om.

    Gilla

  5. Pippin skriver:

    @En som inte röstade på SD

    Jag läser att du inte vet vad ordet rasist betyder.
    Läs på innan du använder ordet rasist och läs SD partiprogram innan du yttrar dig.

    Gilla

  6. Herr Eriksson skriver:

    @ En som inte röstade på SD: Nej, självfallet vill de inte ha en antiintellektuell rasist på sitt kalas – så därför skulle Jimmie Åkesson utan vidare platsa där. Som du innerst inne vet – men troligen inte vågar erkänna ens för dig själv – framstår Jimmie Åkesson i jämförelse med de flesta svenska partiledare som rena snillet. Så de så!

    Gilla

  7. gotiskaklubben skriver:

    Jag får en Johan af Donner* känsla av Michael Sohlman. Såna är lätta att manipulera. De vill alltid att ”allt ska gå rätt till”

    *Röda Korset bedragaren

    Gilla

  8. eric hagman skriver:

    Ett citat från Thomas Jefferson filosof och statsman.
    US president 1801-1809.

    ”The tree of Liberty needs to be watered from time to time with the blood of patriots and tyrants.”

    Tyrannerna tycks för tillfället ha makten över festlokalen och media, varvid Jimmie får sympatiröster från folket för att blivit bespottad av de kvasi-intellektuella mobbarna.

    Jimmie Åkesson behåller ändå det stoiska lugnet hos en filosof.

    Jimmie Å känner nog intuitivt att detta gynnar honom och SD i längden.

    Thomas Jefferson saw that a central bank was just an institution to help the bankers (and their loan customers and associated vested interests) to get richer without doing any useful work. He led a political battle to abolish the central bank, and this was finally accomplished (after his death) by Andrew Jackson, who vetoed the charter renewal of the bank in 1832. Over the remainder of the 19th century, America, with no central bank, became the most productive economy in the world.

    Sålunda avskaffa alla Centralbanker och feta bankirer och utsugande politiker och lobbyister.

    Då först kommer Frihetens Träd att blomma igen!

    Gilla

  9. UncleBob skriver:

    Åkesson ler nog i sin position som hela Svenska folkets mobboffer. De som inte bildat sig en rättvisande bild av Sd´s partiprogram avslöjar sin ignorans genom exakt samma språkbruk som den där Nobeldirektören Sohlman behagar kräka ur sig: ”Läser man Alfred Nobels testamente framgår det mycket tydligt att ingen hänsyn får tas till nationell tillhörighet” Det är dumheten manifesterad i sin prydno!

    Sohlman och de andra syltryggarna i nobelkommitén påstås ha varit eniga. Jaha?

    Läser man Alfred Nobels testamente framgår det mycket tydligt att ingen hänsyn får tas till nationell tillhörighet.” PRISTAGARENS ja..

    Och detta är det allra allvarligaste här. Inte att Åkesson portas från festen utan att Michael Sohlman är en j-vla lögnare som medvetet ljuger om viljan i det testament han är satt att upprätthålla.. Men vad annat kan man förvänta sig av en aktiv sosse? Alles für das partei.

    Gilla

  10. Kal Bilt skriver:

    @ En som inte röstade på SD:
    Antiintellektuell? Då är det rätt många av våra politiker som inte platsar där. Åkesson m.fl. i hans partigrupp har akademisk bakgrund. Något man inte kan säga om ex. Måna och Ohlyckan…

    Gilla

  11. hej skriver:

    anledningen till att SD inte bjuds in är för att Alfred Nobel var emot nationalister , rasister etc.
    Vilket är bra.. istället för att stoppa invandringen kan vi kasta ut dem har 330,000 som röstade på sd. 90% av svenska folket håller med mig 🙂

    Gilla

  12. Antero skriver:

    Är det verkligen så att några valda idioter får fatta beslut om vilka smarta människor får Nobelpriset?
    Faktum är att jubelidioten och Nobelkommitens vd Michael Sohlman väljer också gästerna till festligheter. Det föklarar det mesta.

    Gilla

  13. Antero skriver:

    Alfred Nobel roterar och fungerar som fläkt i sin slutförvaringsplats.
    Vad förbannad Alfred är idag.

    Gilla

  14. @UncleBob;

    ”Läser man Alfred Nobels testamente framgår det mycket tydligt att ingen hänsyn får tas till nationell tillhörighet.” PRISTAGARENS ja.. ”

    Du har inte ens läst testamentet va?

    ”Det är min uttryckliga vilja att vid prisutdelningarne intet afseende fästes vid någon slags nationalitetstillhörighet sålunda att den värdigaste erhåller priset, antingen han är Skandinav eller ej.”

    Det tolkar både jag och andra läskunniga som att det gäller både gäster och pristagare.

    Och sedan detta om att detta skulle vara en spottloska i ansiktet på 330 000 svenskar, om det vill jag påpeka att de som känner sig träffade av denna att man inte borde spotta i motvind…

    Gilla

  15. Jag håller med Helena. Ett parti i riksdagen har inte kommit dit för att de är emot folket. Vi lever i en demokrati och de är folkvalda, men alla i landet uppför sig som om folket är dårar.

    Det visar vilket stort problem vi har i dag med etablissemanget. Naturligtvis ska alla partiledare bjudas in.

    Men de kunde väl skippa alla diplomater från länder, som inte är så nog med korruption och med att förfölja folk. Då skulle Nobel trivas i sin grav. För han borde ha vridit sig många gånger med så underliga pristagare och gäster på denna nobla fest.

    Gilla

  16. lee skriver:

    Antiintellektuell?så man är intelligent om man fyller landet med bidragstagare från somalia,afghanistan och Irak?Hur kan Vi ha brist på arbetskraft när 400.000 är arbetslösa i sverige och fler miljoner i europa .Endå måste sverige hämta människor från länder där dom flesta är analfabeter.Och ska dom inte arbeta i sverige så undrar jag vem som ska försörja dom?Det är du och jag som ska jobba längre och med lägre pensioner och sämre välfärd ska stå för att den svenska välfärden är en global allemansrätt..Som alla som känner sig kränkta ska få ta del av .Det tycker du väl är intellektuellt…..

    Gilla

  17. lee skriver:

    Nobel priset är en svensk tradition .Tillhör den svenska kulturen ..Men enligt dom 7 andra partierna så finns det inte någon svenskkultur och då finns det inget nobelpris .så man undrar vad ska dom fira?

    Gilla

  18. Helena Palena skriver:

    Pippin: Rasist är ett tillmäle man använder när man vill tysta någon.

    Herr Eriksson: Åkesson är städad och belevad. En svärmorsdröm. Det är nog många politiker i dom etablerade partierna som sitter där för att dom kliat rätt ryggar. Och inte för att dom är så smarta.

    gotiska: Man får en känsla av Sohlman ja. Man känner sig misstänksam. Kanske karln borde få ett eget inlägg rentav.

    Eric: Visst kommer detta att gynna SD på sikt. Människor gillar inte uteslutningar och mobbning. Har vi demokrati eller inte? Är SD invalda av folket? Ja, det är dom. Håller med dig när det gäller pengarna. Vi är fast i ett nät. Vem är spindeln?

    Uncle Bob: Ja, vad kan man vänta sig av en sosse! Rätt. Inte mer än det Sohlman förmår prestera. Om man ser på det hela i klar belysning så blandar han päron och äpplen hej vilt. Priset skall gå till vem som helst enligt Nobel. Men vad har det med invandringen till Sverige att göra. Ingenting!

    Sohlman – är inte han främslingsfientlig egentligen? Han var med i Junilistans förtroenderåd och det partiet var negativa till EU = Europa och ville på sikt gå ur. Så han borde inte ta munnen full med så präktiga ord som han nu gör.

    Kal Bilt: Måste säga att killarna i SD är mycket rekorderliga och stiligt klädda. De ger ett seriöst och kunnigt intryck. Snart blir dom varma i kläderna och då går det nog ännu bättre.

    Bra fråga förresten Kal – Hur många av våra politiker är
    egentligen intellektuella? Nämn en enda!

    hej: Inget bra förslag! Vid valet 2014 kommer SD att få 25 procent. Vad säger du du?

    Antero: När Alfred var igång var Sverige en nation. Klart han vrider sig i träfracken. Jasså väljer Sohlman ensam gästerna. Herregud så utvald han är.

    Torsten: Se svar ovan. Alfred skrev inget om gäster. Han menade att vem som helst som var värdig när det gäller uppfinningar för människans bästa skall få pris. Vit, svart, röd eller gul människa alltså. Det var snillet som skulle styra.

    Ann Helena: Tack! Vi borde träffas och fira lite. För att vi har snillet och förståndet i behåll i denna pk-maffia-präktighet som råder i det offentliga rummet. Tur att man har en blogg säger jag bara. Skål för den! Det här inlägget ligger etta på wordpress idag. Skål för det!

    lee: Vilka underbara kommentarer! Borde tryckas upp på vykort och säljas i vartenda gathörn i vårt kära fosterland Sverige som inte finns.

    Gilla

  19. Torbjörn skriver:

    @alla på bloggen

    Vad har Sverigedemokraternas åsikter med nobelprisutelningen att göra? SD har inte motsatt sig att vem som helst i världen ska kunna få priset. Var är logiken i Nobelstiftelsens argument? Åkesson får inte komma till festen därför att…Vadå??

    Alfred Nobel hade säkerligen spytt galla om han sett vad som hänt med Sverige i massinvandringens spår.

    Alfred Nobel har aldrig lagt några politiska värderingar i vem som kan få priset eller inte. Om han hade gjort det, så skulle varenda pristagares politiska bakgrund kartläggas innan man erhåller priset. Hur många nationalister eller t.o.m. rasister från andra länder har fått priset? Det vet vi inte, men en del namn på fredspristagarlistan är rätt uppenbara.

    Dessutom har Nobelstiftelsen begått ett allvarligt misstag genom åren och frångått Alfred Nobels önskan att priset ska gå till bästa upptäckt eller UPPFINNING. Nämn den uppfinning som fått priset?

    Gilla

  20. Helena Palena skriver:

    Torbjörn: Bra frågor? Sohlman säger inget om att bara svenskar och norrmän får sitta i stiftelsen styre! Han har verkligen skjutit sig själv i foten. Gjort bort sig. Sohlman tågar under röda fanor. Han är sosseadel. Uppväxt i Sovjet där hans far var ambassadör under Stalintiden.

    Varför får inte Håkan Lans nobelpris? Nä, men han är ju bara en liten svensk.

    Gilla

  21. Antonia skriver:

    Målet är kanske att tjata sönder Åkesson. För onekligen blir en hel del skriverier om honom.
    Och all reklam är bra reklam, brukar det heta, han och hans parti etsats in nu mer och mer i allas medvetande.

    Gilla

  22. Helena Palena skriver:

    Antonia: Det har du alldeles rätt i. Medias inneboende dramaturgi stavas dessutom KONFLIKT! Snacka branschen tjänar lite extra pengar nu. Nu etsas det. Bra rubrik på ett inlägg, eller hur?

    Gilla

  23. Allemand skriver:

    @Torsten med borsten, du dags att lägga av med borsten, den har fördummat din hjärna tillräckligt.

    Gilla

  24. Helena Palena skriver:

    Allemand: Totte behöver nog avgiftas. Han ser i alla fall inte klart.

    Gilla

  25. mrmhalland01 skriver:

    Nobelstiftelsens styrelse begår ett stort misstag genom att politisera nobelfesten.
    Ingen hade varit gladare än jag om inte SD hade blivit invalda i riksdagen men nu blev de det, på ett helt korrekt sätt och ska naturligtvis behandlas på exakt samma vis som alla andra riksdagspartier i officiella samanhang.
    Detta är ingen privat tillställning eftersom den representeras av Sveriges statschef, kungen.

    Många av de inbjudna representerar länder med öppet förtryck av den egna befolkningen, korruption, förföljelse av minoriteter, krigsbrott etc . Detta är något att ta ställning mot !
    Inte partiledaren för ett folkvalt parti vars åsikter man inte sympatiserar med.

    Gilla

  26. gotiskaklubben skriver:

    OT: Gotiska Klubben är sur. Vi får inte diskutera Kafka på Expressen. De tog bort vår länk när vi ironiskt skrev att kafka är litet trist och övervärderad. Ja, vi kan detta med länkar och först var länken där, och vips så var den borta.

    Anita Gildman/Expressen-kultur vill inte att någon ska ifrågasätta hennes famösa uttalanden:

    ”Den kända är förstås Franz Kafka, den europiska
    1900-talslitteraturens ikon framför alla andra.”

    http://gotiskaklubben.wordpress.com/2010/10/28/kafka-overreklamerad/

    Så Helena, vad tycker du om Kafka, är han verkligen 1900.talets störste ikon framför alla andra?

    Jag tycker han hör hemma i 1800-talet.

    Gilla

  27. Helena Palena skriver:

    mrhalland: Bra kommentar! Har vi demokrati eller inte? Bara på pappret verkar det som. Hur kan det vara en privat tillställning när hela världens prominenser är med. Tror säkert en och annan med blod på händerna deltagit i festerna. Det är bara att rota lite i listorna så kommer namnen fram.

    gotiska: Kafka är bra att ha när man vill dra till med en känsla av osynlig makt, bla a byråkratins stålbur. Bli aldrig ett fall med andra ord. Eller vill beskriva en känsla av att vara en bagge på rygg.

    Tänk att tidningar kan kapa länkar efter eget skön. Och när det gäller skotten i Malmö får man inte länka alls till kvällstidningarna. Jo, man får länka men man får ingenting tillbaka.

    Gilla

  28. CirkusSverige skriver:

    Hej Helena,

    Jag får intryck av att vi skriver om 2 helt olika Michael Sohlman?
    Eller har Du fått Dina uppgifter från politiskt tillrättalagd ”gammelmedia”?

    http://www.makthavare.se/wiki/Michael_Sohlman

    Här kan man däremot se att ”personen” i fråga (nu var jag väl snäll?), är extremt politiskt färgad sedan uppväxten i Moskva…

    Tydligen har han hämtat sin syn på demokrati direkt från sin uppväxt och fascination för rysk litteratur…

    Detta förklarar ju direkt den nu uppkomna mobbingsituationen!

    Jag instämmer helhjärtat i Ditt resonemang:
    Skämmes tamejhundan!

    Det är en skam för Sverige att ha en sådan b(y)racka
    inom våra gränser!

    Från MakthavareWiki:
    ”Michael Sohlman

    Födelsedatum1944-05-24
    UppväxtortMoskva, Sovjetunionen
    FamiljTre barn.Per Michael Sverre R:sson Sohlman, Mischa kallad, är en nobel ekonom med inflytande över omvärldens uppfattning av Sverige.

    Sohlman kallades ”lille ambassadören” då han som elvaåring konverserade gästerna på pappa Rolfs svenska ambassad i Moskva. Som diplomatbarn hamnade Sohlman på internat i Sigtuna. Sovjet och Sigtuna gjorde honom till socialdemokrat.

    Sohlman läste på försvarets tolkskola och i Uppsala, där han var ordförande i Verdandi. Han gjorde karriär i departementen från 1974 och var flerfaldig statssekreterare. 1992 blev han Nobelstiftelsens vd.

    Sohlman kallar sig spargrissocialist. I kretsen kring Kjell-Olof Feldt i början av 1980-talet styrde han och Klas Eklund och Erik Åsbrink socialdemokraternas ekonomiska politik i marknadsliberal riktning.

    Sohlman har genomfört en av de största jordbruksavregleringarna någonsin, och var inofficiell EG-minister då Sveriges hållning till Europa förändrades. Han har varit ordförande för Dramaten och lanserats som riksbankschef.

    Som vd för Nobelstiftelsen förvaltar han en stor portfölj och har världens ögon på sig. Han är en av få svenskar som brukar hamna på internationella makthavarlistor.

    Släkten Sohlman är fylld av diplomater, direktörer och redaktörer. Farfar Ragnar bildade Nobelstiftelsen 1936. Sohlmans nätverk i näringslivet, politik och vetenskap är gigantiskt. Han fungerar som grå eminens i socialdemokratin och facket.

    När hans gamla kompis Nils Lundgren startade junilistan 2004 var han given i förtroenderådet.

    Sohlman var tidigare sambo med förra generaldirektören Inga-Britt Ahlenius och har sommarhus på södra delen av Bredarö utanför Nynäshamn. Norra delen befolkas av släkten Ax:son Johnson.

    Sohlman är cykelentusiast och ivrig talesman för rysk litteratur. ”

    Vi är många som ser att kräket verkligen är helt ute och cyklar!

    Gilla

  29. Helena Palena skriver:

    Cirkus: Nej, vi skriver om samma karl. Tack för lite mer kött på den dolda makthavaren. Folk som kallas Mischa ska man nog se upp med. Hans farfar Ragnar jobbade med Alfed Nobel några år. Tror ön utanför Nynäshamn heter Bedarö. Har mina rötter där så namnen Bredarö klingar inte bekant.

    Gillar I-B Ahlenius dock. Hon törs riva ifrån när det myglas alltför mycket.

    Gilla

  30. CirkusSverige skriver:

    Ska säkert vara Bedarö.

    http://www.makthavare.se har nog ”stavlat” fel…;-)

    OM vår maktmissbrukare fortsätter i samma stil, kommer södra Bedarö att bli min favvoposition, när toatanken i båten skall tömmas inästa sommar…;-)))

    ”Med vinden i ryggen”

    Gilla

  31. Helena Palena skriver:

    Cirkus: Många bäckar små…. Sohlman pratar ryska kan vi väl lägga till protokollet.

    Gilla

  32. LatentEnergi skriver:

    Det blir ingen bra reklam för Sverige när världens alla reportrar kommer att rapportera om det.
    Jimmie Åkesson kan ju stå utanför och låta sig intervjuas och berätta om den svenska versionen av demokrati.
    Ett bevis på att nobelstiftelsen inte är partipolitiskt obunden.
    (Sverige-Kina 0-1)

    Gilla

  33. Helena Palena skriver:

    Latent E: Vem tipsar Åkesson? WOW! Snacka dålig PR för lilla landet Sverige. Sverige som är känt för vår fina demokrati och härliga blandekonomi! Vi ligger verkligen i lä. Det är kanske vi som bor i Kina i själva verket.

    Gilla

  34. Anna skriver:

    Ryssland en central historisk betydelse för Alfred Nobel. Tillsammans med bröderna Ludvig and Robert byggde Alfred upp ett oljeimperium i Baku och där anställdes även en rad svenska specialister, bl.a min morfars farfar. Hela min ursprungsfamilj bodde där nere under ett antal år och jag har hört många berättelser om hur mina anfäder lekte på den stora terrassen samt i trädgården där bröderna Nobel residerade, Villa Petrolea.
    Jag kan från dessa ögonvittnesskildringar direkt påstå att
    Nobelbröderna inte skulle ha varit speciellt förtjusta över
    Mischa Sohlmans agerande. Visst var bröderna dåtida patriarker men en aura av rättvisepatos omgav deras handlande! Något som Mischa Sohlman definitvit tycks sakna!
    Att observeras är att 7% av Nobelprissumman härstammar från detta oljeimperie.
    För den som är intresserad av Nobels oljeimperium i Baku går det bra att klicka på bif. länk nedan.

    http://azer.com/aiweb/categories/magazine/ai102_folder/102_articles/102_nobels_asbrink.html

    Gilla

  35. Karpstryparn skriver:

    Mycket bra blogginlägg, Helena Palena, jag tyckte det var så bra att jag länkade till det i mitt inlägg om det här med att Nobelstiftelsen portar Jimmie Åkesson. Inlägget heter ”Nobelstiftelsens vd vanärar och svärtar ner Alfred Nobels minne”, jag skrev det alldeles nyss.

    Gilla

  36. Karpstryparn skriver:

    Tillägg: Hoppsan, hehe, glömde ju fylla i att jag vill få reda på när fler kommentarer kommer. Jag gör det nu.

    Gilla

  37. Linda skriver:

    Hej,
    va f-n tänkte ja när ja läste detta, PKeliten vill att SD skall växa för de kommer det göra än mera och nu när de är folkvalda tycker jag att det skall behandlas med respekt.

    Pissed angående datalagringsdirektivet, regeringen går långt över de som var sagt innan. I Vittryssland tar folk ur batteriet ur mobilen när de vill vara ”ifred” och ack så bråttom.
    (för om alla förstod omfattningen av övervakningen skulle det inte gå att genomföra)’
    Glöm fildelingen det har inte ett jota med de att göra utan total kontroll av medborgarna
    ‘Undrar just vem som drar i trådarna?

    Gilla

  38. mrmhalland01 skriver:

    Bra Linda !

    Det senaste förslaget är vidrigt !
    Regeringen snackar sig varma om friheten på internet, men samtidigt ska alla kontrolleras vid minsta snedsteg (som man kanske inte ens är medveten om).

    Friheten de pratar om är deras egen frihet att kontrollera privatpersoner !
    Back to IB !

    De kan sparka sig trötta tills de har förbjudit mobila bredband med kontantkort och när de har gjort det så har de bevisat att Kina är ett förhållandvis demokratiskt och fritt land jämfört med Sverige.

    I övrigt tror jag också att detta att vara mobbade är mumma för SD !

    Gilla

  39. Viktor skriver:

    Detta känns ganska så löjligt. Jag har faktiskt aldrig sett några faktiska siffror som talar för att SD har några som helst belägg för att lägga upp ett sådant partiprogram. Jag har däremot sett siffror som talar för att mycket av deras partiprogram faktiskt är skitsnack.

    Och andra sidan så beter folk sig som idioter när det gäller SD. De stängs ut från allt möjligt. Det är inte lätt för SD att visa vad de går för när de inte får en ärlig chans att göra det. När jag säger ”visa vad de går för” säger jag det på ett högst opartiskt vis.

    Jag skulle aldrig rösta SD. Jag värderar inte det som de värderar. Jag tror inte på det de påstår. Jag tycker fortfarande att de förtjänar att få röra sig på samma marker som resten av partierna.

    Granska istället för att ignorera så kommer detta lösa sig självt.

    Gilla

  40. Pippin skriver:

    @Viktor
    Vad menar du med…
    ”Jag värderar inte det som de värderar.
    Jag tror inte på det de påstår.”
    Utgå från SD partiprogram och ge konkreta exempel.

    Gilla

  41. Viktor skriver:

    ”Sverigedemokraterna betraktar nationalitetspolitik, biståndspolitik, flyktingpolitik och invandringspolitik som en helhet. Inom detta område finner vi att en alltför stor invandring på ett allvarligt sätt har kommit att hota den svenska nationella identiteten och sammanhållningen i landet. Dessutom har den omfattande invandringen fört med sig sociala problem i form av utanförskap, gruppmotsättningar och kriminalitet, samt stora ekonomiska kostnader, som ofrånkomligen haft en negativ inverkan på svensk ekonomi och som därmed satt det generella välfärdssystemet på svåra prov.”

    Där är ett exempel. Många påståenden men jag har inte läst några siffror som stödjer dem. Jag kanske helt enkelt varit slarvig när jag läst och sett mig omkring, men när de påstår sådana saker så har jag svårt att köpa det utan att ifrågasätta.

    Sedan så är jag väldigt skeptisk till hela den svenska nationaliteten. Jag tycker inte att det är så mycket med den. Det är midsommar, sill och potatis och kanske möjligtvis köttbullar som känns svenskt. I alla fall i mitt liv.

    Min åsikt angående hela invandringspolitiken är att vi borde öppna upp och hjälpa absolut så många vi bara kan. Sedan kanske man bör filtrera bort så att de som faktiskt behöver vår hjälp får den och inte folk från regioner som inte har det allt för hemskt.

    Men detta är bara min åsikt. Jag är säker på att många har väldigt mycket att säga om det och snälla, snälla, påstå inte bara en massa saker. Jag litar inte blint på människor på internet.

    Gilla

  42. Viktor skriver:

    Ja just det, ”därmed satt det generella välfärdssystemet på prov.” Jag har det väldigt bra, jag vill inte bekosta vår invandrarpolitik med våra ”välfärdsproblem”.

    Gilla

  43. Torbjörn skriver:

    @Helena

    Måste bara säga det innan jag glömmer det, igen. Gillar din taggning av inläggen, med lite insmygen humor. 🙂

    Håkan Lans hade varit en given pristagare.

    @Anna

    Här är en intressant historia om Nobel i Ryssland, och det fantastiska bordsur av Fabergé, som såldes på auktion i Stockholm för några år sedan.

    http://www.anderslif.se/index.html-nobelklocka.html

    @Viktor

    Poängen som Sverigedemokraterna påpekar titt som tätt är det du själv säger. Du bryr dig inte därför att du uppfattar dig inte som svensk mer än sill och fira lite midsommar. Saken är ju den att den nationella identiteten systematiskt och målmedvetet fråntagits oss för att de nu kan säga; -Det finns ingen svensk kultur.

    Det är inte skitsnack att kulturer och nationaliteter segregrar sig själva i ett mångkulturellt samhälle. Jag ser det som naturligt. Och det är inte heller skitsnack att detta medfört stora problem. Däremot så tror jag inte att det går att assimilera de stora grupper av utomeuropeiska invandrare som kommit hit. Man kan inte tvinga någon att bli svensk. Lika lite som att jag kommer att bli japan för att jag bor i Japan. De etniska gränserna skiljer oss åt, och jag tror alla är medvetna om det om man börjar fundera på saken. Föreställ dig själv som adoptivbarn i ett afrikanskt land? Nu vet jag att SD förespråkar kulturnationalism, men själv skulle jag inte vilja bo i ett område med nästan bara utomeuropeer, skulle du? Jag ska vara ärlig och säga att jag identifierar mig inte med dem, och känner mig främmande. jag vill bo med människor som ser ut ungefär och har någorlunda samma kultur och synsätt som jag. Om det gör mig till ”främlingsfientlig” i någons ögon, så visst, varsågod.

    Om 20 år har vi facit i hand. Jag säger IDAG att Sverige är ett totalt splittrat land i totalt förfall då. Om någon tror att ”människans förnuft” eller ”jobbpolitik” kommer att lösa något så har ni fel. Men som sagt, vi får väl vänta och se. För utveckligen lär inte vända.

    Gilla

  44. Torbjörn skriver:

    Glömde tillägga att svenskheten omvärderats av eliten som fråntagit oss rätten till stolthet över vårt arv. Man angriper nu SD:s argument med att det skulle vara ”svenskhet” att värna om flyktingar. Detta trots att motståndet i folklagren under hela massinvandringsepoken från 70-talet och framåt, varit massivt. Fler liknade exempel finns.

    Gilla

  45. Helena Palena skriver:

    Anna: Tack för info. Jag har sett filmen om Nobel och hans affärer i Baku. Han gifte sig aldrig stackarn! Intressant med din släkt. Mischa kallades också en annan röd baron: Stastichefen i DDR.

    Karpstryparen: Tack för det. Ju fler vi är som anfaller Gulliver desto bättre.

    Linda: Vi har det inte bättre än kineserna. Allt är en chimär. Det är Storebror som drar i trådarna.

    mrhalland: Se svar till Linda. Visst gynnas SD av att pk-maffian seglar snett.

    Viktor: Du är inte insatt i problematiken. Du kan ju börja med att läsa på Merith Wagers blogg så får du se hu det går till när invandrarna ställer krav på att få äga Sverige. Fast dom inte gjort ett handtag i landet. Sen kan du gå till Jan Millds blogg och läsa lite om ÅFS – Äldreförsörjningsstödet. Läs på innan du ta munnen full med invektiv mot Sverige och det svenska = Dig själv! Du vill öppna upp säger du. Men herregud hur mycket ska lilla Sverige vara världens allmoder??? Vi ger mest i bidrag via SIDA – mer än England, Frankrike och USA ger tillsammans!! Dessutom tar vi emot mest med flyktingar.

    När det gäller våran ”töntiga midsommar” så säger Mona Sahlin detsamma. Hon tycker att invandrarna har mycket bättre kultur. Hon är avundsjuk på dom. Och en sån människa tror att hon skall kunna bli statsminister i Sverige!!! Skäms! Som sagt – återkom när du kan lite mer.

    Torbjörn: Taggen Mord är mycket bra. Jag är svensk. Vad skulle jag annars vara. Viktor kan liera sig med nationalekonomen Marian Radetzki som för ett tag sedan kom med förslaget att vi skall ta bort svenskan. Va´! Har ni hört på fan? Vi talar ju engelska så bra tycker han. Undrar om han i samma andetag vill ta bort hebreiskan?

    Gilla

  46. Viktor skriver:

    @Torbjörn och Helena, som sagt så har jag inte sett några siffror som stödjer detta. Kanske så lever jag i ett område där vi inte har så mycket invandrare (jämfört med andra områden, vi har gott om dem här, har gått i skolan med mycket invandrare, men jag vet ju inte hur mycket det är på andra ställen). Jag ska läsa bloggarna men innan jag faktiskt sett någonting som stödjer att Sverige lider på grund av invandringen så tänker jag hålla fast vid min åsikt. Varför? Därför när jag ser hur illa det är i t.ex Somalia och sedan kollar på hur vi har det i Sverige så förstår jag inte varför vi inte kan dela med oss. De är ju människor där nere med.

    Jag har aldrig riktigt trott på det här med olika nationaliteter, när jag var liten så tänkte jag alltid att det vore enklare ifall hela världen var ett land och talade samma språk. Notera när jag var liten. Jag vill inte avskaffa svenskan.

    Vår kultur är redan ganska så amerikansk, jag vet att mitt levnadssätt påverkas mer av USA än afganistan, iran, irak eller turkiet.

    Sedan så är det ju faktiskt så att invandring har bidragit till Sveriges välfärd. Om jag uppfattat detta rätt så plockade vi in en större mängd invandrare på 70-talet som hjälpte oss när vi hade låg arbetskraft i Sverige? Sedan har jag även hört siffror om att en stor del av dessa har, ekonomiskt, tagit sig in i samhället.

    Men som sagt, mycket av detta baserar sig på hur jag upplever det där jag bor. Därför så kan jag ha fel ifall det är annorlunda i många andra delar av Sverige. I grund och botten så baserar jag det på att jag tycker att vi borde försöka ta hand om människor i kris istället för att försöka stänga ute dem för att behålla vår välfärd.

    Gilla

  47. Helena Palena skriver:

    Snälla Viktor! Vakna upp! Snyfta inte om Somalia. Visst är det synd om alla människor som far illa i världen. Men ska Sverige ta emot alla. Varför tar inte Norge och Finland emot lite fler te x? Varför just Sverige.

    Känner du till Invandsrings-Industriella Komplexet IIK – myntade det hela för ett tag sedan. Det är en miljonindustri – ligor som tar bra betalt för att lotsa människor till Sverige. (Tobias Billström verkar inte förstå det. Eller så har han blivit programmerad.) Speceillt ensamkomman flyktingbarn (som i regel har skägg och mycket fina klädet). Har du ställt dig frågan vem som sätter dom på planen? Hur kan ensamma barn resa till Sverige? Du har mycket kvar att lära. Men du är inte ensam om att vara indoktinerad. Det är klart alla vill hit. Ryktet går hur man får allt här.

    Herregud! Jag älskar människor men vi kan inte hjälpa alla. Se det som att Sverige är ett hurshåll med för många hungriga runt köttgrytan och att maten inte räcker.

    Gilla

  48. Viktor skriver:

    Jag kan förstå va du menar med att vi inte kan hjälpa alla, men länder som Kazakstan tar in flera miljoner om året, vi tar in strax över 100 000. Även om vi inte kan ta in alla så är det faktiskt ingen enorm insats vi gör. Sedan att andra länder inte tar in invandrare är ju en dålig anledning till att sluta göra det.

    Sedan håller jag med om att ”fel” flyktingar inte bör komma släppas in, med fel menar jag de som inte behöver det.

    Jag håller även med om att jag har mycket kvar att lära. Men det jag står för vill jag verkligen kunna stå för. Inte bara basera mig på rykten och lösa argument på internet.

    Gilla

  49. Helena Palena skriver:

    Viktor: Vi ska hjälpa. Men vi ska hjälpa rätt människor. I det här systemet blir vi svenskar som arbetar och betalar skatt utsugna och lurade. Pengarna går till brottslingar. Vi har runt en miljon fattigpengsionärer som måste leva på bidrag. Utsugna till tänderna. Borde inte dom hjälpas i första rummet istället för att förnedras.

    Förresten är (S)verige ett mycket misskött land. Det har jag skrivit inlägg om på Newsmill. Ska leta efter länken och återkomma.

    Gilla

  50. Viktor skriver:

    Förresten, har du några siffror på hur mycket det kostar Sverige att ta in användare varje år? Det enda jag har hört är att vi går plus runt 20 miljarder varje år.

    Gilla

  51. Helena Palena skriver:

    Viktor: Hur kan vi gå plus när dom flesta som kommer hit lever på bidrag? Skulle tro att invandringen kostar mellan 100 och 300 miljarder varje år. Vi får ju aldrig höra kostnaden. Visst är det skumt?

    Gilla

  52. Viktor skriver:

    Informationen finns på SCB och det kostar 117 miljarder och det är inräknat med allt vad en medborgare i Sverige kostar, själv invandringen i sig kostar 11 miljarder.

    Självklart så drar inte varje invandrare som lever på bidrag in pengar men om man ser dem som en grupp så drar de invandrare som kom hit for 10, 20 eller kanske 30 år sedan in tillräckligt mycket pengar för att det ska täcka kostnaderna för de som kommer nu.

    Jag grämer mig lite för att länka till Magnus Betnérs inlägg om SD men del 5 innehåller inte direkt mycket komik och väldigt mycket statistik, dvs länkar till SCB och diverse andra undersökningar och ifall man försöker läsa inlägget på ett opartiskt vis så får man ut en del intressant information.

    http://www.magnusbetner.com/2010/06/sverigedemokraterna-del-5/

    En intressant poäng som han tar upp är att många av de invandrare som kommer till Sverige faktiskt inte är invandrare utan svenskar som flyttar hem igen och tar med sig sina barn som är födda utanför Sverige.

    Han tar även upp att det flyttar ut ungefär 20 000 – 30 000 invandrare varje år.

    Detta var lite oklart i hans inlägg så jag tar det med en nypa salt men kolla upp källorna han länkar till. Undersökningar och statistik från SCB och regeringen bör vara korrekta.

    Gilla

  53. Karpstryparn skriver:

    Svar till Helena Palena; Exakt, Gulliver ska falla.

    Gilla

  54. Helena Palena skriver:

    Viktor: Varför grämer du dig? Gillar du inte Betnér? Nej, man kan inte lita på SCB heller.

    Pippin: Bra länk. Tänk vad många bra inlägg det finns på nätet. Vad många frön som gror som inte vanliga media tar upp.

    Karp: Stackar jätte! Ibland är det hemskt att vara för stor och ibland att vara för liten.

    Gilla

  55. Viktor skriver:

    Därför att det känns som att information som kommer från en komiker inte riktigt kan tas på allvar. Det som riktigt förvånar en är hur den bästa kritiken mot SD kommer ifrån en komiker.

    Varför kan man inte lita på SCB?

    Gilla

  56. Helena Palena skriver:

    Viktor: Vet inte! Men det kanske man kan. Men jag är misstrogen dock. Litar inte på något.

    Gilla

  57. Viktor skriver:

    Då är det lite svårt att ha några åsikter i annat än det man ser runt omkring sig, men jag förstår verkligen vad du menar. Jag såg en video där de spekulerade kring att Barrack Obama faktiskt var Usama Bin Laden, vilket var ganska så löjligt men vad vet vi svenskar? Jag har varit utanför Sverige mindre än tio gånger och de flesta av dem var till Danmark.

    Så vitt JAG vet så är kanske inte ens jorden rund? Fast någonstans så måste man ju börja lita på saker och ting.

    Gilla

  58. Gaikokujin skriver:

    Viktor:

    Trevligt att någon med ”avvikande” åsikter hittar hit. Personligen tycker jag det är otroligt trist om alla tycker samma och jamar med. Det är lätt att det analyserande och kritiska samtalet stelnar.

    Lite reflektioner:

    Svensk kultur: jag är faktiskt lite som du i det att jag inte bryr mig om svenska kulturyttringar särskild mycket. Tänk dock på att ”kultur” inte är ett enhetligt begrepp utan har en vid innebörd. Att det finns en svensk kultur är självklart och varje försök att konkretisera den med exempel misslyckas. Då blir det ofta ”feltänk” som Mona Sahlins töntiga dans runt majstången. SD avser ”kultur” som ett brett begrepp där bland annat värderingar ingår såväl som kulturyttringar. Att det finns gemensamma svenska värderingar är helt självklart. En av dessa ser vi tydligt i behandlingen av SD: (så kallade politiskt korrekta) svenskar ser sig själva som öppna och toleranta. På grund av oklart tänkande (många människor klarar inte av att tänka kritiskt och analyserande) ses SD som en motsats till detta och man blir därför intoleranta mot SD. Öppenhet och tolerans är dock förenligt med en begränsad invandring.

    En enkel tumregel som SD:are ofta påpekar: om man förnekar svensk kultur så innebär det att man samtidigt förnekar existensen av alla kulturer och kulturella skillnader. Det är ju trevligt tänkande, men det är verklighetsfrånvänt.

    Jag har inte röstat på SD och tills för ett par år sedan var jag en sådan som reflexmässigt kastade SD:s reklamblad i soporna. Att ha bott i en stad med stor invandring från mellanöstern (Södertälje) som de senaste åren blivit värre och värre med maffia, gruppvåldtäkter och ökande osäkerhet har i kombination med att jag nu bor i Japan fått mig att omvärdera min uppfattning.
    Japans invandringspolitik är i många avseenden mycket mer strikt än SD:s invandringspolitik. Segregerade ghetton finns knappt, invandrare som kommer hit måste anpassa sig. Även om Japan har sina dåliga sidor (bl.a. mycket mer ”kallt kapitalistiskt”) än Sverige så känns det mycket tryggare och säkrare. Det finns en gemensam värdegrund som garanterar att motsättningar inte uppstår förutom i enstaka frågor.

    Ett samhälle utan en gemensam värdegrund kan inte överleva. Jag tror på mångetniska samhällen (som USA), men inte på mångkulturella dito.

    Kostnader för invandringen i Sverige: Jag väntar på RUT-utredningen. Har dock en gnagande känsla av att den kan göra SD besvikna. RUT bestämmer själv hur de ska räkna, och hur kan man garantera att de medverkandes åsikter inte påverkar utredningsarbetet?
    Jag undrar huruvida dylika utredningar inkluderar kostnader för kommunerna. Dessa torde vara gigantiska och borde självklart inkluderas.

    Där jag ger SD rätt är deras kritik av invandringspolitiken och avsaknaden av integrationspolitik. Det finns i de stora städerna väldigt segregerade områden där etniska svenskar är i minoritet. Ofta är det fattiga flyktingar från fattiga länder som hamnat där och dessa områden avgränsar dem från det svenska samhället. Jag tror att det kan vara en del av förklaringen till den höga brottligheten i dessa områden (socioekonomiska orsaker). Folk är fattiga och känner sig inte som en del av samhället. Då skiter dom i det.
    En fungerande invandringspolitik, som den under 60- och 70-talen (åtminstone fram till ca 1975), inriktar sig främst på kvalificerad arbetskraftinvandring förutom de nödvändiga asylsökande. Om det finns jobb och man kan få bostad där landets majoritetsbefolkning bor så blir man en del av samhället.
    Om man slängs in i segregerade områden och inte får jobb så blir man inte en del av samhället.

    De senaste 30 årens invandringspolitik har varit av denna segregerande typ. Detta är oansvarigt både i avseende gentemot invandrarna och svenskarna då det skapar segregering och spänningar och splittrar de gemensamma värdegrunder som behövs för att ett samhälle ska fungera.

    Är SD lösningen? Kanske inte, men de är som pojken som pekade på kejsaren och sa att han är naken. I sagan hade kejsaren förstånd att inse att han var naken. I Sverige hånas och förlöjligas pojken och alla verkar föredra att låtsas som att kejsaren har kläder.

    Gilla

  59. Helena Palena skriver:

    Viktor: Vi vet dock att det är jorden som går runt solen. Men bibelgubbarna trodde att jorden var guds skapelse och det var naturligtvis solen som gick runt jorden. Stackars Galilei fick göra avbön. Men han muttrade för sig själv: Och ändå rör hon sig. Stackars man. Tur att vi vet mer nu. Giordano Bruno däremot fick möta döden för att han sa att vi bara är små stoftkorn i universum. Vi ingår i något stort men vi är alla bara små enheter.

    Gaiko: Du har rätt. Om inte svensk kultur finns så finns ingen annan kultur heller. SD är pojken i sagan. Alla etablerade politiker pratar i samma ordning. Livrädda att åka ut. Man kan också se det som att Sverige ska förstöras. Att det är bestämt från högre ort.

    Gilla

  60. Viktor skriver:

    Gaiko, mycket intressant inlägg! Det jag menade, även om jag inte utvecklade jätte mycket, med att svensk kultur inte finns är mer i stuk jag ifrågasätter ifall den verkligen är så unik? Ifall den är värd att bevara? Kanske är det dags att svensk kultur utvecklas till en mer global kultur? Vad vet jag egentligen, jag har inga utbildningar som berättar hur det skulle bli med en global kultur. Jag menar bara att i den mån som världen växer i just nu så kanske globalisering är någonting man kan dra nytta av.

    Jag kanske blev lite flummig där, har inte så mycket tid på mig att skriva just nu.

    Det du säger om integrationen kan jag hålla med om. Det är ett stort problem och det bör definitivt göras någonting åt. Men efter vad jag sett på siffror så tar det åtminstånde fem – tio år för en invandrargrupp att anpassa sig ekonomiskt. Sedan är ju kulterellt kanske en helt annan fråga.

    Gilla

  61. Jag informerar er bara skriver:

    Mediafolket och därmed folk i allmänhet
    har inte förstått att SD givetvis är experter på invandring, det är ju deras valfråga.

    http://svtplay.se/v/2213767/presstraff_om_sverigedemokraternas_skuggbudget

    Vad konsekvenserna av segregeringen kommer att kosta
    Sverige vet vi inte ännu. Men det kan ju leda till inbördeskrig och natobombningar och ett delat land. Det har Jugoslavien bevisat.

    Gilla

  62. Gaikokujin skriver:

    Viktor:
    Alla kulturer är unika samtidigt som ingen kultur är unik.
    Kulturer förändras ständigt, influerar varandra. De kan ändå skiljas åt.

    Man kan se kulturer som en människas rötter, som de referensramar hon ser världen utifrån. Detta på både gott och ont. Samtidigt som ens kulturella bakgrund kan vara begränsande i en ny miljö så är det genom den vi ser på världen runt oss. Jag kan inte undvika att relatera det mesta jag ser här i Japan till vad jag upplevt i Sverige. Här i Japan blir jag mycket mer medveten om min svenskhet än hemma i Sverige.

    Jag har läst 60 poäng socialantropologi (gamla poängsystemet). Denna vetenskap har sin grund i en kolonial syn där den vita mannen åker till outforskade platser dör att studera ”de andra”. Numera är antropologi en vetenskap där jämförande studier av kulturer genomförs. Samtidigt som detta gjort mig öppen för att kunna se på kulturer ur ett förhållandevis objektivt perspektiv, har jag också fått en insikt i att alla kulturer har sitt värde samt att de hör hemma där de är.
    Världen numera är globaliserad och speciellt den amerikanska popkulturen sprids. Är denna önskvärd att spridas överallt?
    Vad tjänas på det?

    Globalisering kan vara bra, men denna behöver inte likställas med likriktning. Likriktning av kulturella uttryck kan enligt mig endast fungera under tvång.

    Om du inte har läst boken så rekommenderar jag dig att läsa ”Du sköna nya värld” av Aldous Huxley. 1984 ses som den främsta dystopiska romanen, men jag tycker att Du sköna nya värld är mycket mer skrämmande. Dessutom släpptes den 16 år innan 1984 (1932, 1984 släpptes 1948).

    Aldous Huxley, som var en britt av det gamla slaget, skrev boken efter att ha varit i USA. Det var hans skräckvision av dåtidens Amerika. Det är även nu för tiden en bra skildring av likriktning av ett folk, som samtidigt tror att de är fria.

    En global kultur har inget egetvärde och kan bara komma till på konstgjort sätt. Kanske ett yttre hot, som Reagan sa på 80-talet när han antydde att ett hot från yttre rymden skulle förena människan (vilket många trodde avsåg rymdvarelser). Tills rymdvarelser kommer är jag nöjd med att vara svensk. Jag accepterar alla andra kulturer, och jag kan till och med fascineras av vissa av dem, men de seder och bruk som finns i Sverige är enligt mig önskvärda att bevara.

    De träd som har grunda rötter är de första att falla när det börjar storma.

    Gilla

  63. Helena Palena skriver:

    Viktor: Du kanske inte bor på landet. Jag har erfarenhet av både land och stad. Kan säga dig att här i Hälsingland är kulturen mycket stark. Att bevara den eller inte behöver inte kommenteras. Eftersom det är så befängt. Man kan inte ta bort golvet för människor. Du vet inget om hällbröd, pingellurskor, palt och ostkakor hör jag. Så långt har det gått att du ens funderar på frågan. En fråga som är livsluften i Sverige. Vi är vå kultur. vet du förresten hur många olika namn mjölkörten har?

    Gloablisering gynnar bara dom som håller på med pengarna. Endast valuta kan bli global. Aldrig en människa. Du är grundlurad kära vän.

    Gaiko: Ja, du har rätt. Vår kultur är våra rötter. Förstör den och vi växer dåligt. Se för övrigt svar till Viktor.

    Gilla

  64. flock-djur skriver:

    Tyvärr är vi helt beroende av varandra och samhället vi lever i.

    Jag vill sätta ribban för hygien högre än vad den är i Sverige, men jag tvingas acceptera den nivå som alla andra har. Ok, jag undviker buffe på resturanger eftersom det där är den matgäst med LÄGST hygien som sätter ribban.

    Nu ska vi glatt acceptera mer tuberkulos, hiv och hepatit m.m. och läkare som inte kan prata svenska.
    Jag röstar emot det.

    KD tycker massinvandring är bra, med motivet att de ska ta hand om oss när vi blir äldre. Är inte det ett fult krasst tänkande, som dessutom är feltänkt. Den största invandringen är anhöriginvandring, t.ex. mammor och pappor.

    Gilla

  65. Helena Palena skriver:

    flock-djur: Det är bra att tvätta händerna ofta. Man får göra det lilla man kan för att skydda sig. En fjäder i hatten i dessa dagar när alla flyger kors och tvärs är ett bra immunförsvar.

    KD åker snart ur riksdagen. Får en in en fot (ankarbarn) i Sverige kommer snart resten. Det är mänskligt. Man vill vara med sin flock. Men vem ska betala?

    Gilla

  66. Viktor skriver:

    Jag bor faktiskt på landet, ett par mil utanför Göteborg. Jag har farföräldrar som bor i ett torp mitt ute i skogen och lever mer av ett gammaldagsliv även om de börjar bli lite modernare och bekvämare nu i äldre dagar.

    Jag skulle inte vilja kalla mig grund lurad bara för att jag inte vet vad pingellurskor är. Vem har grund lurat mig?

    Jag är nitton år gammal och jag försöker tänka själv. Jag ser på samhället runt mig och situationer i mitt liv och försöker dra slutsatser baserat på det. Jag känner mig inte särskilt grund lurad, den dagen jag tar efter vad andra säger utan att kritisera eller ens analysera, den dagen är jag grund lurad.

    Jag skulle kunna spotta ut en massa uttryck ifrån ”min värld” som min generation växer upp med. Jag har vuxit upp med och på internet, det är där större delen av min kultur finns. Kanske är det därför jag anser att främmande kulturer inte är särskilt främmande. Jag har vuxit upp bland engelskmän, tyskar, araber, amerikaner och chineser. Och svenskar.

    Min kultur är redan ganska så global, steget till att leva nära kulturerna jag umgås med kanske inte är så stort? Jag tror att många yngre generationer känner igen sig i detta.

    Gilla

  67. Helena Palena skriver:

    Viktor: Ni yngre genrationer får er mer sanningar till livs. Ni lever ju på nätet. Det gjorde inte vi. Vi fick hålla oss till godo med radio och tidningar och deras bild av världen. Så tack gode gud för Internet. Men å andra sidan kanske du inte besöker sajter som säger annat än Expressen o Aftonbladet pumpar ut (styrt av Reuters via TT osv).
    Nä, det här med pingellurskor är det inte många som känner till ens i Hälsingland. Dock hör den mössan i alla högsta grad till svensk kultur (som inte finns enligt vissa pk-ister).

    Gilla

  68. Viktor skriver:

    Jag läser till större delen bloggar faktiskt, jag ger inte mycket för dagstidningar. Det som är trist är att många bloggar blir väldigt inriktade på att kritisera ett specifikt ämne och därför så känns det lite som att de inte är helt opartiska i ämnet, ett bra exempel är GenusNytt. En blogg om manlig jämnställdhet som nästan fokuserar lite för mycket på allt hemskt som händer alla män runt omkring i världen och när jag säger hemskt så menar jag självklart inte allt för hemskt utan små petiga saker.

    Det blir inte tillräckligt brett för att man ska riktigt ta det på allvar.

    Gilla

  69. Helena Palena skriver:

    Viktor: Håller verkligen med. Ska man ta Pär Ström på allvar? Man blir full i skratt till slut.
    Du kan gärna läsa lite hos Fritenk Stan, Carl Norberg och vaken.se men det kanske du redan gör. Det finns mycket bra saker att rota i. En sak är säker: Vi är duperade i en viss ordning. Och det gäller alla. När fjällen faller då faller dom…

    Gilla

  70. Viktor skriver:

    Sedan så kan jag ju tillägga att jag faktiskt tycker att i ett jämnställt samhälle kan kvinnor inte ställa en massa dryga och petiga krav samtidigt som människor som Pär Ström inte tas på allvar. Kanske så bör samhället inte vara helt 100% jämnställt. Och med det menar jag inte att kvinnor ska ha 2% lägre lön utan att istället för att kämpa för att kvinnliga brandmän ska kallas brandkvinnor så kan man ju lägga sin energi på någonting viktigare, till exempel könsstympning i mellanöstern.

    Gilla

  71. Helena Palena skriver:

    Viktor: Det har gått över styr. Män ska amma barn. Dropparna ska tvingas fram. Jag tycker män kan tjäna lite mer för dom möts i alla fall av kravet att pröjsa lite extra både här och där.

    Jag tycker om män som kan dra upp mig ur diket med sin traktor. Jag vill bli omhändertagen på ett naturligt sätt. Jag tycker bra karlar ska ha bra mat. Vi kan aldrig bli helt jämställda. Vi har olika roller. Jag har ett eget litet program för hur det ska vara. Återkommer till det.

    Att män fortfarande tjänar mer än kvinnor för samma jobb sitter kvar sen den gamla allmogetiden. Drängen måste ju ha mer för han skulle ju försörja en hel familj. Pigan i sin tur skulle ju gifta sig med en dräng. Så det hela är mycket logiskt. Att tro att man kan ändra på såna invanda saker på femtio år går ju inte för sig.

    Gilla

  72. ecwho skriver:

    Hej sköna Helena!

    Jag gillar både Dig och Jimmie, -se´n får petimätrarna tycka precis som dom vill.

    Gilla

  73. Helena Palena skriver:

    ecwho: Men det var ju roligt att höra!

    Gilla

  74. johanna skriver:

    Ursäkta mig men du och flera andra här e helt fan i mig galna! så jävla rasistiska och fördomsfulla i era åsikter att man undrar var ni kmr ifrån och om ni har fått någon vettig utbildning! Hur kan man säga sådana saker som att Nobelstiftelsens där bland annat Vd:n M. Sohlman beslut att inte låta Åkesson delta i firandet hänga ihop med att han har varit eller kanske skulle vara socialdemokrat, uppvuxen i ett diplomat hem i Ryssland, studerat på Sigtuna och Uppsala. De låter mer som att han har stor erfarenhet ock kan se saker och ting ur flera olika perspektiv . Istället för en enformigt liv i en liten förort någonstans i Sverige. Desto bredare erfarenhet och kunskap kan man ju vara mer rationell och förnuftig i sina åsikter! Föresten undrar jag hur dina kopplingar till Bedarö (fd Bedarön) ser ut ? låter ju intressant att du har kopplingar ditt då det har varit (hela bedarön) en släkt ö som har legat till bifogande för Sohlmans släkten sedan 100 år tillbaka! Idag är det dock delar av ön som är tköpt att Antonia X:son Johnson. Tråkigt att konstatera att ni inte kan skilja mellan era personliga känslor och förnuft! HUR KAN MAN SÄGA ATT OM MAN HETER KALLAS FÖR MISCHA BORDE MAN AKTA SIG SÅDANA PERSONER EN JÄVLA NAMN SKA INTE KOPPLAS I HOP MED ETT VDS OCH HANS STIFTELSES BESLUT!!! DU OCH DEM SOM Håller med dina åsikter borde skämmas, Nobelfesten är en privat fest även om det är kanske världens kändaste fest så är den i tradition och lag fortfarande privat och på ont och gott detta beslut eftersom vad man en väljer för beslut blir det antligen mer rasistiskt eller mer odemokratiskt men snälla hetsa inte mot en individ som tog en gemensamt beslut som stöttas majoriteten av allmänheten!

    Gilla

  75. Ping: Hovet bjuder alltid in Åkesson! Drar en lans för SD! Heja Sveriges Kung! | Helena Palena

  76. Ping: Jimmie Åkesson har noll värde! Nobelstiftelsen prisar massmördare! | Helena Palena

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.