Potpurri! Torka mera!

damejeannne När tulpaner och andra blommor vissnar spar jag blommorna. Torkar dom på fat och lägger dom sen i en damejeanne Gör inte vin längre i dom för nu är det plastdunkar som gäller. Så då kommer denna Fru Johanna på fem liter väl till pass. Skämtsam benämning på en bukig flaska och en korpulent kvinna. I öppningen syns kattfot och knoppen av en ros och en pion. Foto: Palena
tulpaner-pa-fat Blommorna kan också läggas som fina dekorationer på olika fat. I Italien har man till exempel torkade blommor i krukor med lock. När gästerna kommer tar man av locket och droppar på lite olja så det ska dofta gott i hela huset. Potpurri betyder blandrätt eller pytt i panna.

Man skiljer på fuktigt potpurri, då halvtorra växtdelar varvas med grovt salt, och torrt potpurri där ingredienserna är torra. Man kan ha i kryddor, trä och skal av citrusfrukter. I Nordeuropa har metoden varit känd sen 1500-talet. Så släng inte era blommor när dom blommat ut. Dom kan användas till tjusiga dekorationer. På fatet ligger vackra och utblommade tulpaner och förgyller tillvaron. Blir som sagt även dekorativa när dom torkat.

——-

Det här inlägget postades i Tips! och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Potpurri! Torka mera!

  1. ohlundonline skriver:

    Kul tips, Helena!

    Du har en väldigt konstnärlig ådra.🙂

  2. Antonia skriver:

    Jag älskar torkade blommor, och sparar det mesta. Men enligt Feng Shui är det fel, då det utstrålar negativ energi. Och det får de tycka, men det skiter jag i. Varför skulle de ha monopol på vad man ska ha i hemmet?

    Det är ett bra sätt också att spara pengar, då det kostar en hel del att köpa blommor varje vecka.

  3. livsglimtar skriver:

    Jag gjorde som dig började spara torkade blommor, men sen var det den där flaskan som jag trodde fanns hos min mamma, men tji fick jag.
    Så blommorna åkte ut till slut, men visst låg de vackert utslagna på ett stort fat rätt länge.
    Kram

  4. nathaliesview skriver:

    Läckert Helena!🙂

    Tack för inspirationen …!!

  5. Helena Palena skriver:

    Antonia: Ja, att det ligger lite torkade blommor här och där på fat får man stå ut med om man vill spara sina buketter. Men, rätt vad det är kan man slänga allt och börja om från början. Just det: Nu ska vi helt plötsligt leva efter Feng Shui för det har media bestämt!

  6. Gunnar skriver:

    Hej

    Det ser fint ut! Man kanske skulle pröva detta. Här hamnar dom flesta på ”blom-kyrkogården” Dvs komposten.🙂

  7. Znogge skriver:

    Tack för tipset! Väldigt dekorativt. Torkade tulpanblad har jag inte sett återanvändas så.

  8. ohlundonline skriver:

    Josef:

    Jag hittade följande skojiga teckning på samma sajt.

    Men å ena sidan är det knepigt nog med en fru…

    Fast å andra sidan drar två har man ju i alla fall en kvar…

  9. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Philippe – Jag fattar ej alls hur man kan ha mer än en fru åt gången – som partner i vart fall – enär jag har fullt schå med en !

    Men som förevändning = ursäkt för tillgång på gratis arbetskraft – har jag däremot full förståelse för att man kan ha många många fruar…

    Helena – Apropå Ditt uttryck ovan: ”Det är roligare att skratta !”

    Du är en mästarinna på att ”gå på slak lina” – enär Du ännu ej blivit spammad på Carl Bildt´s blogg.

    Grattis❗ 😉

  10. LatentEnergi skriver:

    Hej.
    Jag har idag hedrat dej med en RSS feed på min sida !

    (Ok det är mest för att testa..)
    https://parnassen.wordpress.com/feed/

    Men duuuu? Har du lagt till denna någonstans eller
    gör wordpress det automatiskt?

    http://nyligen.se/ping/

    Kommer IPRED-privat-polisen att förbjuda mig att lyssna till:
    http://www.shoutcast.com

    ??
    Ta dej tid att besvara mina frågor grundligt på det att det må gå mig väl.

  11. LatentEnergi skriver:

    Vad har hänt? Har jag fallit i onåd?
    Eller modererar du alla numera?

  12. LatentEnergi skriver:

    Humm, om man har en länk med så drabbas man av moderering?
    http://www.shoutcast.com

  13. LatentEnergi skriver:

    Jaha, det blir moderering om man bifogar en länk!

  14. Helena Palena skriver:

    Latent: Nej, jag modererar ingen – har bara inte varit på min blogg på ett tag.

    Josef: Javisst är jag duktig. Det är faktiskt svårt att gå på slak lina…

    När det gäller flera fruar handlar det nog mest om gratis arbetskraft.

  15. Josef Boberg skriver:

    Helena – Apropå fruar;

    Äkta män säljes !
    I New -York city har det öppnat en butik som säljer äkta män.Dit kan kvinnor gå för att finna sig en man, vid ingången står följande instruktion.

    Du kan endast besöka denna butik en gång. Det är sex våningar med stigande pris på produkterna för varje våning. Du kan välja en produkt från en våning, eller så kan du välja att gå upp en trappa. Dock – Du får aldrig gå tillbaka ner en våning, bortsett från att lämna butiken.

    En kvinna går till butiken för att finna sig en man. På första våningen står en skylt: Dessa män har fast jobb. Hon är intresserad men fortsätter uppåt

    Andra våningen: Dessa män har fast jobb och älskar barn. Det är bra tänker hon, men jag vill ha mer så hon fortsätter uppåt.

    Tredje våningen: Dessa män har fast jobb och älskar barn samt har ett extremt bra utseende. Jösses tänker hon men fortsätter uppåt.

    Fjärde våningen: Dessa män har fast jobb och älskar barn ser sinnesjukt bra ut Samt hjälper till med hushållsarbetet. Åååh underbart vad ska jag göra tänker hon, men går vidare uppåt

    Femte våningen: Dessa män har fast jobb och älskar barn ser sinnesjukt bra ut – samt hjälper till med hushållsarbetet och är mycket romantiska. Hon är såååå frestad men väljer att fortsätta till sista våningen

    Sjätte våningen: Du är besökande nummer 31.456.012 på denna våning. Det finns inga män på denna våning. Den existerar bara för att bevisa att det aldrig går att tillfredställa kvinnor.
    Tack för besöket❗ 😯

    För att undgå att bli beskyllda för könsdiskriminering har butiksägaren öppnat ”En ny hustru-butik” tvärs över gatan.

    Första våningen har kvinnor som älskar sex😳

    Andra våningen har kvinnor som älskar sex, har pengar och tycker om öl.❗ 😆

    Våning tre fyra, fem och sex har aldrig haft några besökare❗ 💡 🙄

  16. LatentEnergi skriver:

    Kul Josef.

    (Jag hamnar på källarvåningen.)

    Men viktigast för kvinnor är väl att bli älskade?

  17. LatentEnergi skriver:

    Japp,
    Nu ligger jag riktigt risigt till i morgon.
    Jag hatar att göra förluster, (speciellt pga schabbel).
    (Därför är det mest förluster jag gör.)
    Nasdaq-100 gick upp 4.42% idag efter sthlms börsen stängt
    Och i morgon är USA börserna stängda pga tacksägelsedagen.
    Då kanske EUbörserna tror att det kommer att fortsätta uppåt
    i usa. Biljättarna i usa drog upp börsen pga ett halvt löfte om understöd.

    Kan världsekonomin lyfta sig själv i håret?
    Jag har förordat stimulanspaket men börjar nu tro att
    det kommer att kosta mer än det smakar.
    (Jag gillar metaforer.)
    Det kommer att generera en tzunami med förstärkt
    depresion istället för en ekonomisk återhämtning?
    Ni som har hela den kosmiska ekonomin genomskådad
    kan kanske säga hur ekonomin blir månad för månad?
    SVT vet i efterhand vad som påverkat börsen med hur många procent.
    Så de borde även i förväg kunna säga hur mycket börsen går upp pga
    en viss planerad händelse. Men det har de aldrig berättat..
    Själv förutspår jag att OMX går upp med +3% .. +5% imorgon.
    Men from fredagen går det nedåt igen i 2 veckor?
    Men mer än 3 dagar fungerar inte min kristallkula.

  18. ohlundonline skriver:

    Tja – Josef – du har kanske rätt i att en fru är en för mycket!🙂

    Mina brukar sticka. Dra alltså.

    Det där med hustru-butik låter för övrigt spännande.

    Man klarar sig ju inte utan kvinnor.

    Sex, pengar och öl är ingen dålig kombination!

  19. LatentEnergi skriver:

    Keynes 1930:
    “Men ingen kan ta det första steget utom central banking myndigheterna i den verkställande borgenär länder, och inte heller kan någon centralbanken gör tillräckligt på egen hand. Resoluta åtgärder från Federal Reserve Banks i USA, Bank of France, och Bank of England kan göra mycket mer än de flesta människor, miste symtom eller försvårande omständigheter för själva sjukdomen, kommer lätt att tro. På alla sätt en mer effektiv åtgärd skulle vara att centralbankerna i dessa tre stora fordringsägare måste gå samman i ett djärvt program för att återupprätta förtroendet för det internationella långfristigt lån marknaden, som skulle användas till att återuppliva företag och aktivitet överallt, och att återställa priser och vinster, så att i sinom tid hjulen av världens handel skulle gå runt igen.”

    Sorros 2008:
    “Centralbankerna hade att injicera en aldrig tidigare skådad summa pengar och förlänga krediten i en aldrig tidigare skådad rad av värdepapper till ett bredare spektrum av institutioner än någonsin tidigare. Som gjorde krisen allvarligare än någon sedan andra världskriget.
    Kreditexpansion måste nu följas av en period av nedgång, eftersom vissa av de nya kreditinstrument och praxis är osund och ohållbar. En förutsättning för att de finansiella myndigheterna att stimulera ekonomin begränsas av oviljan hos resten av världen för att samla extra dollar reserver. Fram till helt nyligen, investerare hoppades att den amerikanska Federal Reserve skulle göra vad som krävs för att undvika en recession eftersom det är vad den gjorde vid tidigare tillfällen. Nu kommer de att inse att Fed kanske inte längre är i stånd att göra det.”

    Google översatt från engelska

  20. Helena Palena skriver:

    Nat: Allt är väl. Men man är ingen Magnus Uggla som skrev åtta inlägg om dagen på sin blogg innan han stängde ner. Man får inte låta bloggen bli som ett gift.

    Latent: Den där Soros verkar vara en ful fisk.

  21. LatentEnergi skriver:

    HP;

    Jag tycker Soros borde få nobelpris.

    Nu fick en politiskt vinklad och mediåker Krugman priset,
    det är skandal, hans ekomomi-ideer skapade dessutom krisen !

    (HP;Du är inte flitig på att skriva inlägg.)

  22. Vackert med blommor och potpurri. Hoppas din adventsöndag med de dina blir vacker och rofylld. Hälsa dina tvillingar och familj

    Innerligt Tindra-annette

Kommentera

