Miljonrullning – men konstnärerna lever på bidrag!!!

mun-fotmalare-bild.jpg

Jag såg Kalla Fakta torsdagen 29 november om mun- och fotmålande konstnärer. Det var inte kul. VD:n Lars Dahlin gav ett osympatiskt intryck och när journalisten pressade honom på varför dom inte hade insyn och korrekt revision av bolaget svarade han att det hade han glömt.

Jag har köpt kort och almanackor i flera år. Ser så gulligt ut när Lena Maria Klingvall sitter där och målar med sin högra fot. Hon har inga armar och ett förkortat vänsterben. Hon gör allt med sin högra fot. Så tycker jag synd om henne och hennes kollegor som alla målar med fötter eller mun. För att få vara med får man inte använda sina händer. Men vart går alla pengar? Ja, det verkade inte vara till konstnärerna i alla fall. En konstnär i programmet tyckte att han hade ett slavkontrakt.

Om man antas av föreningen blir man först stipendiat. Det innebär att Mun- och Fotmålande Konstnärers Förening går in och ger ett ekonomiskt bidrag till konstnärliga studier. Om stipendiaten gör framsteg kan bidraget växa i storlek.
Med jämna mellanrum utvärderar föreningen stipendiaternas utveckling. Om man anser att stipendiaten med åren lyckats utvecklas till en fullfjädrad konstnär väl jämförbar med icke handikappade konstnärer blir man upptagen som livstids avlönad medlem i föreningen. Och dessa var inte så många i världen. I Sverige målar tio funktionshindrade konstnärer för Mun- och Fotmålarna. Men ingen är medlem trots att flera varit aktiva i 15 år. En är associerad medlem, resten är stipendiater som kämpar för att stiga i graderna. Och det kan ju sannerligen inte vara lätt om man inte har några händer…

Så nu ska jag sluta köpa dessa försändeler som kommer hem i brevlådan utan köptvång. Jag har betalat för jag trott att pengarna gått till alla handikappade konstnärer, och inte bara till ett viss utsett antal. Läser på mun- och fotmålarnas hemsida att vd:n känner sig utsatt för en ihopklippt intervju och utmålad som en skurk. Hela hans värld är i gungning. Med tanke på hur media kan vinkla och klippa så undrar jag vem som har rätt i denna soppa. Kvarstår dock att Mfk bara i Sverige årligen säljer för omkring 30 miljoner och ändå träffade Kalla Fakta funktionshindrade konstnärer som endast fått några tusenlappar per månad – och åter andra som tvingas leva på bidrag.

——-

Det här inlägget postades i Politik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Miljonrullning – men konstnärerna lever på bidrag!!!

  1. Antonia skriver:

    Varför är jag inte förvånad? De här händelserna börjar bli vardagliga. Alla dessa bidrag,och stöd försvinner i ett stort svart håll, och ingen vill kännas vid vad de tar vägen.
    Sverige har varit en av de hederligaste landet en gång i tiden. Men det var länge sedan.Samma sak är det ute i stora världen. Pengar samlas in till de fattiga, men det är de rika som blir rikare, för korruptionen tar det mesta. Av hundra kronor så får de behövande kanske 2 öre.

    Jag skrev tidigare om att ge bort en get, eller en kakaoträd.
    Det tror jag lite mer på än stora bidrag. Men klart min sida läses inte av så många fick bara en kommentar på det, men andra har också skrivit om det.

    Här är länkadressen:
    http://divage.wordpress.com/2007/12/01/blir-du-verkligen-glad-at-dina-presenter/

    Men ännu bättre om man går in direkt till Action Aid http://www.campaignhost.se/actionaid/julklapparmotfattigdom/

    Fast klart man kan bara hoppas att det är det som de skriver.

    Tack för rättelsen, åtgärdade omedelbart.
    Jag är ju hudterapeut, så jag måste testa den ena och det andra,men mycket är undermålig.
    Det bästa alla kan göra är att sköta sin hud redan från tonåren, aldrig lägga sig med sminket på. Sen om det är dyr eller billig är ju upp till var och ens plånbok och smak. Resultat av regelbundet användning av hudprodukt märks först efter fylld 40 år.
    Tack för tipset för ansiktsvattnet. Ska testa.

  2. Antonia skriver:

    Har du infört ny system, så man inte kan se sitt kommentar på engång? eller bara skrev helt i onödan och så försvann min långa svar. det vore ju typiskt.

  3. znogge skriver:

    Jag som trodde man gjorde en rejäl insats när man köpte korten. Men så var det tydligen inte…
    Ha en bra dag!

  4. tindra annette skriver:

    Bloggsvar: Ang strömberg…

    -Nej jag tror inte att Strömberg var en gris däremot så visste han vad han ville. Att det förekommer schismer mellan RPS och vanliga polisen är inget nytt så har det varit för det mesta…och det hör liksom till. Jag tror han ville få koll på vart pengarna bla. alla pengar tar vägen, som betalas ut till informanter och därav denna ”pinnkontroll” som retade upp många.

    Om jag skall vara ärlig så tycker jag Beatrice Ask fegade ur. Hon skulle ha uttalat sitt stöd och dragit åt tumskruvarna hårdare inom vissa håll inom polisen.. Det pågår så mycket som vi aldrig får veta som borde rensas.. Poliskorruption är en del av det och det vill man inte ens tala om..

    Länspolismästarna har en hel del att ta tag i och det har inte gjorts…pga att då maskar radiobilskillarna. Vänta och se.. den som kommer efter kommer att få det lika tufft…även om denne har polisiär bakgrund…Rikspolisstyrelsens uppdrag är att se till att skattemedlen används på bästa tänkbara sätt. Även om jag nu kan tycka att jakten på trafiksyndare har gått helt över styr..

  5. menuette skriver:

    Hej!

    Välkommen hem då eller vad man säger 🙂
    Vist sitter det mesta i huvudet /inställningen när det kommer till sådant, absolut, sen tror jag det underlättar om det känns bra i hjärtat också!
    Brukar säga som sådant att det spelar ingen roll vad man gör men man skall göra det med heder.

    Detta ovan faller osökt bort. Läste det nämnligen och blev faktiskt illa berörd, bad karma. Att sko sig på handikappade och sjuka det tycker jag faktiskt är fult. Det finns gränser.

    Aftonbladets blogg fungerar knappt längre, den är alltid överbelastad. Trist!
    Nu får jag tex inte upp din kommentar så jag får svara ur minnet. Jävligt tröttsamt är det, har varken tid eller lust att bevaka eller blogga på dagar/nätter.
    Har ett litet uppslag, men skriver inte det här 😉

    Simma lungt!

  6. menuette skriver:

    Åh kul med ett nytt inlägg!

  7. Antonia skriver:

    Jag kanske skrev ord i texten som uppfattats som suspect;) och därför behövdes modereras.

  8. Bloggsvar hos mig..Precis. Helena, förändringen handlar om att se vart pengarna tar vägen och hur man ev kan standardisera visa arbetsmetoder.

    Men det tycker inte killarna på fältet om eftersom de då måste redovisa vad de gjort i ett affärsstödssystem.

    Och kom ihåg Nu att det var Bodström som letade fram Strömberg. Först fick han som han ville .dvs att få jutitieministern att verka inkompetent och sedan kan han ta åt sig äran för att han gjorde något åt saken.

    Vad gäller gammelmedia så vinklar de ju som om att Stefan Strömberg gjort katastrofala missgrepp, vilket han inte har.

    Det är bra att polisfacket säger ifrån och framför kritik mot RPS och rikspolischefen och det skall de göra även på debattsidor men de skall även vara lite självkritiska det tycker jag faktiskt…Uppklarningsprocenten är fortfarande för låg och kvaliten på förundersökningar ibland så undermålig att det knappt går att lagföra Då blir det straff där efter oxå…

    Må gott Nu i juletider….kul att du tittar in och kommenterar.
    Annette

    Må så gott…

  9. livsglimtar skriver:

    Jag har gett upp insamlingar.. ingen ide att ge pengar alls.
    Men jag har ju mitt Hundstall som jag är medlem i och sponsrar lite då och då med en extra peng. Det känns bra för mig..
    Kram

  10. Vb skriver:

    För jävligt att utnyttja folk med funktionshinder, som att lura barn.Cancer och Trafikdrabbades Förening kör också med så´nt här skit.Bojkott, bara 191950 konton kan man lita på.

    Tja, förresten.Har du några mumsiga julrecept att bjussa på?

  11. Witchbitch skriver:

    Sån här skit ger jag aldrig till. Vad är det för jävla påtryckningsstrategi att skicka ut förmålade julkort och ”be” om ett bidrag.
    Gör mig heligt piss off faktiskt!
    GOD jul till dig och kul att du är tillbaka i bloggsvängen!
    Har saknat dina vassa alster bra länge nu ditt rekorderliga fruntimmer!

    klem!

  12. vicke skriver:

    Jag tittar bara in för att önska dig en God Jul och ett Gott Nytt År!
    Vicke

  13. Lena-san skriver:

    Kan man lite på någon och något överhuvudtaget??!! Ska kolla Kalla Fakta på webbTV- såg sist om ICA:S köttfärs. Fast jag som är en miljövän blev lite kluven- bra att de inte slänger mat som trots allt går att äta. Märkningen av köttet är överdriven, sunda förnuftet skulle råda. Man köper ju ändå inte´det som ser ruttet ut! Här i Japan håller äggen bara någon vecka. Skumt! Inte är väl hönorna annorlunda här??

  14. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst HelEna,

    Bara ett besöksavtryck, kanske…

    GooodNatt… 🙂
    vännen Josef

  15. Josef Boberg skriver:

    PS. Kolla på min hemsida (klick på mitt namn ovan) under rubriken ”AUTISTISKA SYSTEMFEL = STRESS F4:4” – så kanske Du ”förstår” julkortsfrågan annorlunda, kanske… DS.

  16. Lars skriver:

    Hej,
    Min fru är med i mun och fotmålarna.
    Läs hennes syn på saken
    http://www.independentart.se/blogg/?p=66

  17. Erling Gustafson skriver:

    Jo,
    fick en försändelse som jag returnerar idag.
    Dom har hållit på med denna skojeri-verksamheten sen urminnes dagar..
    Ock några skor sej rejält på på detta……….

  18. Helena Palena skriver:

    Erling: Jag får också kort men jag behåller dom utan att betala. Är dom så dumma så dom skickar får dom skylla sig själva!

  19. Rod skriver:

    Jag såg tyvärr inte Kalla Fakta torsdagen 29 november om mun- och fotmålande konstnärer., men jag läst artikeln om angående VD:n Lars Dahlin. Vi har betalat också för korten, med nu är det slut. Slutsatsen: tigger inte mer penga för Hel

  20. Gustor skriver:

    Jag betala inte längre för kort. Sluta skicka det till mig.

Kommentera

