Är jag också litterär? Gök-Sonett

Gök

I öster hörde vi göken
ko-ko-a i dalens famn.
Tröster är hans namn
av fågeln syns ej röken.

Göken lägger sina ägg
i andra små fåglars bon.
Görs detta månne i tron
att al är bättre än hägg.

Gökhonan tror sig inte kunna
mata och sköta om sina små;
överlåter bestyren åt andra!

Hon kan på sig själv ej stunna
naturen är allt underlig ändå;
kan vi herrskapet Gök klandra!

© Palena

Gök (Cuculus canorus), även Grågök, är en fågel som främst är känd på grund av sitt lockläte och för att den lägger sina ägg i andra fåglars bo, så kallad häckningsparasitism.

Se hur man skriver en sonett här!

…….

Det här inlägget postades i Dikter. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Är jag också litterär? Gök-Sonett

  1. Badaren skriver:

    Kan man säga att gökhonan är något av en förebild för den moderna kvinnan… eller?🙂

  2. Helena Palena skriver:

    Ha, ha, ha…. där fick du allt till det Badgubbe där!

  3. Badaren skriver:

    🙂 Japp så ere vettö!

  4. Vb skriver:

    Jag skriver bara Kampfletter!😉

    Yes, nu funkar det!

  5. Sofia skriver:

    bra med säkerhetsnålarna och ecpatknapparna. Ser att Venettanbettan skrivit om hur man kan få dom klickbara, men jag fattar inte.

    vet du?

  6. Helena Palena skriver:

    Vad jag förstår kan man inte göra knapparna klickbara i blogollen. Har försökt men det går inte. Den som kan tala om hur man gör kliver fram!

  7. Vicke skriver:

    Ja, du är litterär! Ha nu en skön kväll och sköt om dig!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  8. menuette skriver:

    Vilken gulligt liten sonett, den klingar som en sång! ^^

  9. Helena Palena skriver:

    Tack för beröm Nutte-Nett!

  10. madonnan skriver:

    Vad du kan…!🙂

  11. Helena Palena skriver:

    Madonnan – det är inte så svårt när man vet hur man ska göra. Har ju ett mönster att följa. Som att sticka en tröja eller virka en sjal eller nå´t som Badaren brukar sluta med!

  12. livsglimtar skriver:

    Vad du kan du! Jag har aldrig sett en gök på riktigt, finns det gott om dem?
    Jag får nog fortsätta sticka jag för några sonetter har jag inte fått till.
    Men jag är inne på nystan nr 2 av tre till sjal nummer två.
    Trevlig helg önskar jag dig

  13. Skriver som Madonnan, vad du kan!

    Kikar in här lite snabbt, lämnar massor med varmahelgskramar och hoppas du får en jättefin helg. Idag började tösen sommarlovet och det är strålande väder ute.

    Maken lagar mat och jag håller mig till trädgården, perfekt samarbete, tycker jag.

    Sköt om dig
    Varm kram
    Margareth

  14. Exonymia skriver:

    Jo, jag ska skaffa en blogg, har inte haft tid bara, men du tillhandahäller ju ” a varm place” som tur är. Jag tycker att du är en ganska makalös person, och då känner jag dig inte ens. Ha en skön helg, det ska jag!

  15. Eivor skriver:

    Jo då, du är fortfarande litterär. Kommer alltid förbli också tror jag. Vem är jag att veta.
    Regn är nog bra, men hagel?? Nej. Men tur ni slapp snön som kom. Eller åkte ni på den också.

    Visst gillar man kajorna även om dom täpper till skorstenarna. Deras härlig blick och full- i -sjutton-attityd.

    Ha en fin helg
    Kramar
    Eivor

  16. Helena Palena skriver:

    Exonymia – det ska jag också ha! Hoppas du får tid med en blogg snart…

  17. isabell66 skriver:

    oj hehehehe..jag kopierade viss vad du skrev..hehhe.
    roligt du tittade inn på min sida.Jag funderade lite fram och tillbaks på wordpress jag med..men nu trivs jag jätte bra på AB..det är lungt och skönt der..alle tjafserene har ju flyttad hitt*ler*hadde inte dig i tankene
    Håppas du mår bra..undebart att vara tjej..livet är till för att njutas;)
    Kram

  18. ordalaget skriver:

    Göken är en märklig fågel, har aldrig sett en men just den här våren har det varit ett väldans kokoande i mina trakter. Ha nu en jättefin helg Helena/Kram!

  19. Helena Palena skriver:

    ordalaget – jag har heller aldrig sett en gök. Tagit en kaffegök har jag däremot gjort…

Kommentera

