Trädgårds-Sonett

Luktärt rosa

Här doftar Luktärten i sitt blommande flor,
vid vedbodens vägg böljar fru Balsamin,
mitt i prakten ett hav av knoppande Lin,
och runt stubben brandgula Krassen sig snor.

Hej Tjingeling, vad God och Glad jag blir
när jag strosar i kring på gräsets matta,
medio av augusti, kan knappt fatta,
att det är jag som skapat allt jag sir!

Dillen, Humlen, Malvan ej att förglömma
får sig alla en vattendusch om kvällen;
det är ljuvligt att sina kalkar tömma.

Här glömmer jag bud om den stora smällen,
här är skönt att rumla fritt och drömma;
så i min trädgård blir jag lätt en säll en.

…….

Menuette ville lära sig hur man skriver en sonett. Sonetten består av 14 rader, en oktav och en sextett. Oktaven kan innehålla en allmän tes, sextetten ger en tillämpning. I sextetten kommer en poäng – en överraskning av något slag.
Oktaven är vers 1 – 8, sextetten är 9 -14. Det ska vara fem betoningar på varje rad.
ABBA ABBA = oktaven CDC DCD = sextetten, kan även se ut som så:
CDE CDE, CDD CEE

…….

Det här inlägget postades i Dikter. Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Trädgårds-Sonett

  1. Det var ju jättefint skrivet. En sådan sonett som det gör att man får lust att dansa till. Jag tror att jag har försökt mig på två eller tre sonetter men nja, jag fick aldrig till det som jag ville. Annars är det makens specialitet, låtskrivare som han är.

    Det har hänt mycket med sidan sedan Motherwitch startade. Fast oj vad det har hettat till. Jag har aldrig fått så många öknamn som jag har fått de senaste veckan.🙂 Så nu har jag allt blivit härdad för alla fula namn som finns för resten av mitt liv och nästa liv likså..:)

    Tidningar har nu tagit upp och vågat skriva om saken. Heja DN…:) och förhoppningsvis vaknar slumrande regeringstjänstemän/kvinnor också.

    Nu är det en tjej på bloggen som har öppnat detta:
    http://blog.stoppapedofiler.nu/

    Allt i yttrandefrihetens namn, visst…:)

  2. Imse Vimse skriver:

    Härlig beskrivning!

  3. Helena Palena skriver:

    Läste i DN igår. Ska kolla länken! Vill skriva på något om det går.

  4. menuette skriver:

    Åh vad gulligt av dig Palena, tack!
    Den klingar vackert och skulle nog lämpa sig även för högläsning som på den gamla goda tiden.

    Det var många rader, har bara kommit till fyra i mitt lilla försök och det kanske inte ens är en sonett?

    Sonett Hjärta Menuette > för ever.

    Ha ha ha!

  5. wanja skriver:

    Tittar in för att säga, HEJ, så här på nationaldagen
    hoppas allt är bra.
    Håller på att köpa och plantera blommor ….
    ska nog ge mig nu det blir så många tillslut
    att vattna och greja med…. men det är fint.
    Har aldrig lyckats så där jättebra med luktärtor
    vet inte varför. De vill inte växa hos mig.
    Kram
    Wanja

  6. sofia L.S. skriver:

    snyggt jobbat Helena
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    hade du kul Helena? hoppas det. Nä jag har väl inte övat mi i att skriva sonetter. Men vi lekte lite med det på förra bloggen, minns du?

    Du är också en duktig skribent, håll fanan högt och bara kör

  7. sofia L.S. skriver:

    Helena, hämta bilderna ifrån min blogg eller gå till ecpat och hämta dom. Visa att vi INTE accepterar dessa sjuka människor som använder barnen för sina sinnessjuka lustar

    Get the button for your blogs and homepages; and always report childabuse to ecpat or police.

    Sverige
    08 611 9934
    International
    http://www.ecpat.net/eng/index.asp

  8. sofia L.S. skriver:

    låt oss ge Motherbich 100% stöd i sin kamp mot dessa perversa sexdårar

  9. Helena Palena skriver:

    Klart vi ska ge henne vårt stöd!

  10. menuette skriver:

    *Kollar* men blir inte mycket klokare.
    Är inte bevandrad i tonerna/musiken på det sättet, lyssnar bara.
    Vänta (hämtar en sak i en fil)

  11. menuette skriver:

    Snipp, snapp och snupp tog en liten hutt.

    Det var gutt!

    Friden rådde i stugan och skrattets skimmer sänkte sig över rummet.

    Hutten blev ljummen och hatten som legat på hylllan slängdes bort i fyllan.

    Pannkakor och jordgubbar och grädde.

    Vad var det som skedde?
    ______________

    Kan detta möjligen vara en början till en sonett?

  12. Eivor skriver:

    Det var fint skrivet.

    Ett litet hej så här ett tag efter midnatt innan jag kryper till kojs.
    Återkommer
    Kram
    Eivor

  13. Så där ja, nu har bloggillustrationen som handlar om dig hamnat på sin plats. *ler*

    Önskar dig en jättefin helg
    Varm kramar
    Margareth

  14. sofia L.S. skriver:

    Hello fröken helena, här hålls det skola vad kul. kopierar lärosatsen

  15. Helena Palena skriver:

    Det är numera diktskola på denna blogg. Ja, menuette – det kan vara början på en sonett. Jobba vidare, lek, sug och känn på orden innan du naglar fast dem på borden! Ha, ha, ha… va´kul!

  16. madonnan skriver:

    Vad duktig du är! Och en vacker bild.
    Idag har jag fått mkt blommor, en står på balkongen och jag som är så okunnig vet inte vad den heter, borde fråga dig men har ingen bild på den…

    Kram🙂

  17. mmm, håller att framkalla samtliga bloggbilder i sitt rätta format. Kul att ställa de bredvid varandra. Se helheten. Tanken är att ha en utställning, längre fram. Allt beror på hur frisk jag är…..försöker sätta upp mål så jag kan fokusera framåt. …

    Nu ska jag åka och köpa äkta koskit…:) till grönsakslandet.
    Kram

  18. Helena Palena skriver:

    Gröna betesmarker passar på mig! Köpte en påse med koskit också – maken tyckte jag var knäpp! Vi som har en hel gård full med koskit! Kom hit och hämta lite vettja….

    Har sått grönsaker ikväll i lådor. Kul! Klart man ska ha mål här i livet. Inte för stora dock – lite delmål passar också in. Det är ju resan som är något värd – inte målet!

  19. wanja skriver:

    PA, stayn av kvinnan är en sevitris som fanns på nått fik i karlstad. Hon var alltid glad hon sken som solen. Så hon kalldes Sola i Karlstad
    Kram
    Wanja

  20. sofia L.S. skriver:

    Helena Det såg så osmakligt ut så jag ville inte ha det på bloggen bara. Städade bort det bara.

    Ja jag älskar israel. Qumran är en märklig plats att besöka. Det rekomenderar jag.
    Skall själv snart åka dit, men då till Jerusalem

    jag är imponerad av hapshetsuts obelisker, Hon var kvinna och faraon, det stred emot alla regler. Jo jag är väldigt förtjust i Egypten också

  21. Min make bara skrattar åt mina tokerier i trädgården, som exempelvis lasta bilen med koskit.:) Lite för långt för mig att åka till dig och hämta koskit…*skratt*
    Visst är det kul att så och att skörda. Skördade sallad och späda grönkål. Inget går upp att äta från egen skörd.

    Jag försöker sätta upp små delmål, har lärt mig lite av mina entusiastiska men ack så höga mål som jag hade förr. Varför lär man sig alltid efter att ha bränt både näsan och eeeh, fötter.

    Hittade annat smått och gott när jag köpte koskit så imorgon ska jag plantera. Får göra det på eftermiddag med tanke på värmen.
    Det är såååååååååå härligt ute! Det doftar….det doftar blommor och det doftar livets djupa själ.

    Ha en fin fortsatt kväll.
    Jag ska unna mig ett glas vin och sen stupa i säng.
    Varma kramar
    Margareth

  22. Vicke skriver:

    Kul att se dig igen, du försvann ju så fort, varför bloggar du inte på ab längre, eller gör du det under ett annat namn?? Jag hoppas att du får en underbar helg!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  23. Gunnar skriver:

    Hej vilken fin Sonett! Vad duktig Du är! Hoppas att allt är bra med Dig i sommargrönskan.
    Trevlig helg!🙂

  24. livsglimtar skriver:

    Kom att tänka på herr Vesenlund den norske komikern Sonett och fyre förgasare eller hur det var?
    Hm sånt kan jag faktiskt inte ett dugg om språkvård, jag har inte gått i en plantskola för vårdande av språket. Som journaliser får göra…eller borde få göra.
    Jag hankar mig fram helt ovetande om alla fel jag gör och det är lika skönt det.
    Helgkram till dig

  25. menuette skriver:

    Diktskola?
    Ha ha, mycket kan man ha bloggen till.
    Får nog öva lite till, lovar skall lägga ut en sonetten såvida jag lyckas!

    Vi hade förresten en häst som hette just Sonett i min barndom. Det hade jag glömt…

  26. Vicke skriver:

    Jag har en liten vädjan till dig, i min blogg idag så finns det två länkar som jag ber dig besöka och skriva under på, det är en fortsättning på att få bort pedofilerna. Och sprid gärna budskapet vidare!!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  27. Birgitta skriver:

    jisses, vad mycket roligheter ni hittat på här!
    Och så mycket kunskap. Jag blir yyyr….
    Kramar!!!

  28. sofia L.S. skriver:

    är du ute i bloggvärlden eller kanske ute i trädgården om dagarna nu när vädret är så fint.
    Själv har jag bara 29 brev kvar sen piper jag kanske iväg till den riktiga världen

  29. Helena Palena skriver:

    Birgitta – jasså blir man yr i kolan. Bättre det än att inte reagera alls måste jag parera med då.
    Sonett – fint ord! Finare än potta!

  30. Ping: Är jag också litterär? Gök-Sonett « PALENA INN

Kommentera

