Strindberg! Män behöver inte sära på benen…

Prostata
NÄR FÅR VI GALAKVÄLLAR TILL FÖRMÅN FÖR MÄNNEN OCH DERAS PROSTATA!
Är det inte dags att börja forska lite mer på det manliga könet och införa någon slags ”pappografi” på snoppen också! Göra galakvällar till förmån för männen och deras prostata. Min svåger dog i prostatacancer i maj i förra året. Hade den upptäckts i tid hade han nog kunna leva många år till. Men cancern hade spridit sig till ryggraden. Ska det behöva gå så långt? Varför screenas inte män över 50 år regelbundet nu när man vet hur det hela ska gå till? Cancerfonden har börjat med en mustaschkampanj har jag sett. Alltid något!

KVINNAN SOM KRUKA
Läkarvetenskapen har haft full sjå med att undersöka kvinnans kön. Redan dom gamla grekerna tillskrev livmodern en sjuklig psykisk funktion – det var nämligen den som gjorde kvinnan hysterisk!!! Dessutom kunde livmodern vandra omkring i kroppen! Kvinnan hade ingen del i skapelsen – det var endast mannens sperma – semen – som var livgivande. Kvinnan behövdes bara som förvaring som en blomkruka för mannens skapelse – barnet! Så när vi säger Gud Fader, Sonen och Den helige Ande betyder Ande här sperman!

HAR NÅGON SETT DOM JÄVLA ÄGGEN!
Kvinnans delaktighet i skapelsen i form av ägget upptäcktes inte förrän så sent som 1827. Förändrade det något i det allmänna samtalet – i historieskrivningen? Skrev man in i trosbekännelsen även Gud Moder, Dottern och Det heliga Ägget? Nej, inget skedde trots att kvinna också är delaktig i skapelsen. Utan ägg – ingen frukt – inget barn! Strindberg raljerade i ett brev i slutet på 1800-talet ”om det var någon djävul som sett kvinnans ägg” med undermeningen att dom inte fanns!

När upptäckten till slut vandrade över den civiliserade världen och man förstod att kvinnan hade en en cykel forskade man snabbt fram p-pillret som kom i allmänt bruk på 60-talet. Med p-pillrens hjälp slipper man bli med barn – men hur mår man! Pyton skulle jag vilja påstå fast jag bara ätit det tre månader i mitt liv. Det är kvinnan som är försöksdjuret nummer ett och experimenterandet pågår hela tiden….

ENKELT BLODPROV
Kvinnor har sin bröstcancer och männen sin prostatacancer som dom största hang- upsen på livet stig. Varje år får 10 000 män diagnosen. Den är ovanlig hos män under 50 år. Med hjälp av ett litet prov – PSA-provet – som är ett enkelt blodprov kan man mäta förekomsten av ämnet PSA i mannens blod. PSA är en förkortning av för prostataspecifikt antigen och det är ett protein.

Prostakörtelns uppgift är att producera ett sekret som blandas med spermierna för att underlätta befrukning. Vi är med andra ord inne i självaste livsfabriken – i livets lilla urhav – där ejakulatet (satsen eller speman) blandas till.
Det var flera forskargrupper som på 1970-talet upptäckte PSA-proteinet i mannens sädesvätska och det påvisades att ämnet främst bildas i prostatakörteln. På 1980-talet upptäcktes att PSA förekommer i större mängder i blodet hos män med prostatacancer. Detta lade grunden för PSA-provet som ett sätt att spåra prostatacancer.

MÄN BEHÖVER INTE SÄRA PÅ BENEN
I USA pågick en intensiv PSA-debatt under 1990-talet. Flera kända personligheter, främst skådespelare och politiker som drabbats av prostatacancer, framträdde och uppmanade amerikanska män att ta ett PSA-prov. Om man inte är ärftligt belastad är det lämpligt att ta ett årligt PSA-test när man har fyllt 50 år. Med prostatacancer i släkten (far, farbror, bror) ska man börja tidigare, gärna redan när man är 40 år. PSA-debatten har gjort PSA-provet till ett naturligt inslag i den amerikanska mannens hälsokontroller.

Svenska myndigheter har ännu så länge sagt nej till massundersökning av svenska män med PSA-prov. Ett argument är att det saknas vetenskapliga bevis för att en massundersökning minskar dödligheten i prostatacancer. Men den ökade vetskapen om PSA-provet har gjort att många svenska män själva begär att få det utfört. Om mannen är över 50 år kan han begära att få testet gjort. Hur känsligt det än är för en man att behöva visa sitt underliv för en doktor så kan det rädda liv. Vi kvinnor är vana och så illa tvungna att sära på benen och släppa in främlingar i vårt allra heligaste eftersom vi föder barn. Men det är ju inte roligt precis…

Prostata betyder ´står före´och kallades förr blåshalskörtel.

…….

Det här inlägget postades i Människor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Strindberg! Män behöver inte sära på benen…

  1. sofia L.S. skriver:

    bra och informativt inlägg
    ,,,,,,,,,,,,,,,
    Palena, vi ser lite olika på det, men onekligen är min fråga berättigad. Dessutom skall man minnas att Adam nödvänditvis inte betyder en karl som heter Adam. Adam betyder människa. Det ställer allt i ett annat ljus tycker jag. Vad var det som hände egentligen. Själv tänker jag mycket i termer som Kain och Abel.
    kan lite om judiskt tänkesätt och om hebreisk tolkning så är den i vissa fall annorlunda. men oavsett; frågan är intressant

  2. sofia L.S. skriver:

    hahaha knackligt klarar jag mig hyfsat lite här och där, hahaha
    ja säg det du för att svara på frågan lite i skugg

  3. Palena skriver:

    Ett gammal inlägg i repris! Man får suga på gamla ramar ibland. Närå – har massor att skriva om. Hooper kommer snart. Då blir det kul igen!

  4. sofia L.S. skriver:

    svar
    palena hahaha ja vi har olika mål; jag förstod symboliken. Själv vill jag ha 777 på min blogg. Man väljer som man önskar, nej jag har inte kollat mejlen. Skall göra det nu

  5. Badaren skriver:

    PSA prov ja, När man begär det så blir man betraktad som något som katten släpat in… ja eller nästan iaf.

    Dom tittar på en som om man var idiot och frågar med hakan på bröstet… Varför då!?

    För att jag vill dé, svarade jag då.

    Men har du dé i släkten… Eller?

    Nä, måste man ha dé, kontrade jag med.

    Nä… Men… Nått måste det väl vara eftersom du vill göra ett prov, svarade hon med hakan.

    Nä, hur blir dé, får man hjälp med att göra ett PSA prov… Eller!?

    Jaha… Sa hon svävande… Jag ska höra med doktorn, så försvann hon.

    Väl återkommen så kom ytterligare en fråga… Har du tagit ett PSA prov förut?

    Ja, sa jag och nu började jag surna till, hur blir dé!?

    Ja, jag får väl ta ett då, sa kär…

    Så jag förstår att män drar sig för att störa vårcentralerna, märk väl att detta samtal fördes i väntrummet bland andra patienter.

    En testad Badare 🙂

  6. Palena skriver:

    Förstår dig Badaren! Måste vara pinsamt att möta dom oförstående käringarna!

  7. Palena skriver:

    Sofia – jag vill inte ha 777 på min sida – jag vill ha 666!

  8. musikmarcus skriver:

    Äldre herrar kan vara svårt att få till doktorn oavsett vad (sett själv det många ggr) men med information och upplysningar och lite vilkja kan man komma långt – så kanske man kan komma lika långt som med bröst- och livmoderrel. cancer! Och gärna komma längre med båda två förstås

    Ha en fin lördag!

  9. livsglimtar skriver:

    Men så sjukt bra du skriver när du kommer igång. Mycket intressant att ta del av dina kunskaper. Min gubbe är ju 50 så jag ska nog börja tjata för det får man göra, det är väl inte många friska karlar som ens tänker tanken att gå till doktorn.. de går knappt när de är sjuka.
    Önskar dig en skön helg vi hörs

  10. sofia L.S. skriver:

    Helena du tror inte på Gud. Men plita på får jag göra. Men nu är det bara 80 brev kvar. Lägger inte ut alla. En del är på tok för personliga.

  11. menuette skriver:

    Bra inlägg, informativt!
    Min mammas man har fått det, men inte elakartad, tack o lov.
    Såklart alla skall få undersökas, handlar det om pengar eller?
    Nu fick du mig att fundera.

    Ha det gott iallafall. / Nutte-Nett

    (skrattar)

  12. Eivor skriver:

    Det här är faktiskt ett allvarligt ämne du tar upp, som också ska tas så.

    kram
    Eivor

  13. Palena skriver:

    Eivor – det är verkligen allvarligt. Karlar har så svårt att visa pillen och så måste dom ju bli undersökta där bak. Inte så kul kan jag tänka mig. Men inte så kul att behöva sära på benen och bli undersökt där nere för oss heller. Men vi måste ju eftersom vi föder barnen!

  14. Palena skriver:

    Nutte-Nett: Kul att du tittar in! Det finns hopp för styvfar med andra ord.

  15. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – HelEna – Det här hade jag ej en aning om, faktiskt…

    ”Prostakörtelns uppgift är att producera ett sekret som blandas med spermierna för att underlätta befrukning. Vi är med andra ord inne i självaste livsfabriken – i livets lilla urhav – där ejakulatet (satsen eller speman) blandas till.

    Det var flera forskargrupper som på 1970-talet upptäckte PSA-proteinet i mannens sädesvätska och det påvisades att ämnet främst bildas i prostatakörteln. På 1980-talet upptäcktes att PSA förekommer i större mängder i blodet hos män med prostatacancer. Detta lade grunden för PSA-provet som ett sätt att spåra prostatacancer.” – slut citat.

    Måhända kan det här peka på att män med på tok för lite av sexuell aktivitet – för egen hand (punkten 6) eller tillsammans med partner – får prostatabesvär/prostatacancer som ett brev på posten, kanske…

    Detta sa min exhustru (sjuksköterska) till sin egen pappa redan på 80-talet – när han hade fått prostatabesvär. Faen vet vad som hände – men därefter hörde jag aldrig talas om att han hade några sådana besvär. Han slutade med att andas ca 25 år senare av helt andra orsaker.

    Tänkvärt för män, kanske… – men måhända även tänkvärt för kvinnor avseende deras bröst- och livmodercancers egentliga grundorsaker, kanske… 🙂

  16. Ping: Pittcancer! Ta tjuren vid hornen! « Palena Inn

  17. Ping: BasBehov som LevAnde MedMänniskor i kött | Idag = Tid för Absolut MedborgarStyre ?

  18. Ping: Materians VarAndePrinciper = Intelligens | LIVETS BLOGG

Kommentera

